Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 05:51

29
اردیبهشت
جلوگیری از چاقی شکمی در ماه رمضان

جلوگیری از چاقی شکمی در ماه رمضان

چاقی شکمی یکی از معضلاتی است که روزه داران پس از ماه مبارک رمضان، دچار آن می شوند. باید گفت که در ماه مبارک رمضان اگر نکات تغذیه ای به درستی رعایت شوند، می توان از چاقی شکمی پیشگیری کرده و لاغری را نیز تجربه کنید.

یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد این روز ها با آن سر و کله می زنند، چاقی شکمی در ایام ماه مبارک رمضان است! در این روز ها رعایت برخی نکات ساده در افطار و سحر سبب می شود تا در ماه مبارک رمضان نه تنها افزایش وزن نداشته باشید بلکه لاغر هم شوید! مطالعات پژوهشگران نشان داده است که روزی می تواند تاثیر بسزایی در درمان چاقی و پیشگیری از چاقی شکمی داشته باشد و همچنین بهبود میزان چربی خون و کنترل دیابت نوع دو( غیر وابسته به انسولین) از دیگر فواید روزه گرفتن است. البته بسیاری از افراد هستند که با رعایت نکردن اصول روزه داری، در پایان این ماه دچار مشکلات جسمی می گردند. در ادامه می خواهیم برخی از روش های پیشگیری چاقی شکمی در ماه مبارک رمضان را بررسی کنیم.

تغذیه سالم در ماه رمضان

برای داشتن تغذیه سالم یکی از مهم ترین چیزها، ایجاد نظم غذایی مشخص است! در ایام روزه داری که افراد از خوردن غذا در طی روز خودداری می کنند، بایستی در سحری و افطار و فاصله ی بین آن ها، این نظم را به نحوی ایجاد کنند. برخی از افراد چاق، مشکل اشتهای کاذب دارند یعنی به عبارت به هنگام وجود مشغله های فکری و کاری، بدون دلیل یا حس گرسنگی، به غذا رو می آورند که ماه مبارک رمضان می تواند فرصت مناسبی برای ترک این نوع از عادت غذایی باشد. البته دقت کنید که پرخوری پس از افطار نباید صورت گیرد و شما باید پس از افطار، مقدار غذایی که نخورده اید را جبران کنید. برای ایجاد نظم مناسب برای تغذیه دقت کنید که مواد غذایی مشابه صبحانه برای افطار توصیه می شود. شما باید 15 تا 20 درصد انرژی لازم در طی روز را باید هنگام افطار دریافت کرد.

تغذیه سالم در رمضان

دقت کنید که پس از اذان مغرب و بدون ایجاد وقفه، شما باید روزه خود را باز کنید و از نوشیدنی ها، غذاهای آبکی و سبک به همراه نان سبوس دار به مانند سنگک استفاده کنید. توصیه می شود با نوشیدنی های گرم مانند آب جوش  یا چای کم رنگ به جای آب سرد افطار را شروع کنید.برای افطار مصرف مواد غذایی حاوی فیبر و قندهای پیچیده به مانند سبزی جات به جای استفاده از مواد با قند های ساده و یا چربی فراوان به مانند حلوا، توصیه می شود. نوشیدن زیاد آب و انواع شربت ها برای رفع تشنگی، نه تنها باعث کنترل آن نخواهد شد، بلکه باعث دفع سریع خواهد شد. دقت کنید که مصرف زیاد شربت سبب افزایش ناگهانی قند خون و ترشح شدید هورمون انسولین می گردد که همین موضوع سبب ایجاد حس گرسنگی و ضعف در مدت کوتاه بوده و شما باید مجددا برای رفع ضعف بدنی، مواد غذایی شیرین را بخورد و این روند همچنان تکرار می ‌شود.

 پیشگیری از چاقی شکمی در رمضان

 در استفاده از مواد غذایی برای افطار، سرعت غذا خوردن باید کنترل گردد. شما باید بین 15 تا 20 دقیقه را صرف، خوردن افطار کنید تا مغز شما دستور سیری را صادر کند. استفاده از غذاهای سنگین، چرب و دیرهضم، به مانند انواع پلو و خورش به همراه افطار توصیه نمی شود چرا که فرد روزه دار با توجه به عدم مصرف غذا در طی روز، دستگاه گوارشش آمادگی لازم برای دریافت حجم بالای مواد غذایی را نداشته و باید وعده غذایی شام شما با فاصله زمانی، یک تا یک و نیم ساعت پس از افطار، در حجم معقول خورده شود. استفاده از میوه و سبزی جات پس از افطار، مواد غذایی و انرژی مورد نیاز بدن شما را فراهم کرده و به علت داشتن فیبر از بروز مشکلاتی نظیر یبوست جلوگیری می کنند.

تغذیه سالم در ماه مبارک رمضان

استفاده از میوه ها و سبزی جات به دلیل داشتن قندهای پیچیده، سوخت شما را کنترل کرده و اشتها را تنظیم می کنند.دقت کنید که نخوردن سحری به هیچ عنوان توصیه نمی گردد و این روز ها بیشتر نسل جوان، از خوردن سحری امتناع می کنند! مصرف سحری باید مشابه با وعده ناهار شما باشد و مصرف آن اکیدا توصیه می گردد چرا بارها ثابت شده است ،حذف وعده سحری، علاوه بر ایجاد مشکلات گوارشی در ایام ماه مبارک رمضان و عدم توفیق ادامه ی روزه داری در این ماه ، حتی در کسانی که روزه داری را به اتمام رسانده اند، ممکن است پس از آن، باعث بروز مشکلات گوارشی شود و از علل چاقی شکمی نیز به شمار می رود.

تغذیه سالم و جلوگیری از چاقی شکمی در رمضان

افرادی که در سحر، وعده سحری خود را نمی خورند، معمولا در ساعات بعد از ظهر، توان فکری و جمسی آن ها به اندازه قابل ملاحظه ای، کاهش پیدا می کند. دقت کنید که در مصرف سحری، از مواد قندی دوری کنید چرا که این نوع مواد سبب بروز ضعف و بی حالی زودرس در بین روز می شوند. مصرف فراوان آب نیز در هنگام سحر توصیه نمی شود ، زیرا در تنظیم مایعات بدن و رفع تشنگی روزانه تاثیری نخواهد داشت. یکی از روش های رفع چاقی شکمی، مصرف درست سحری است، لذا در مصرف سحر دقت کافی را داشته باشید.

 

بیشتر بخوانید:

چگونه در خواب وزن کم کنیم؟

رژیم لاغری در ماه رمضان برای تناسب اندام

خوردن این غذا در سحر ممنوع!

برچسب ها: چاقی، چاقی شکمی، مشکلات گوارشی، کاهش وزن، تناسب اندام، چربی سوزی، رژیم لاغری سریع، دمنوش های لاغری، قرص های لاغری، آب شدن چربی شکم و پهلو، تغذیه سالم در ماه رمضان تعداد بازديد: 541 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز