Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 - 10:22

8
تیر
مراقبت های بعد از عمل های جراحی لاغری معده(1)

مراقبت های بعد از عمل های جراحی لاغری معده(1)

بعد از عمل جراحی برای كاهش وزن اگر به برنامه غذایی و ورزش مداوم خود اهمیت دهید، از نتیجه رضایت‌بخشی كه به دست آورده‌اید برای مدت‌های طولانی لذت خواهید برد. حدود 80 درصد از افرادی كه عمل جراحی لاغری كرده‌اند، به این مورد اهمیت می‌دهند.

بعد از عمل جراحی برای كاهش وزن اگر به برنامه غذایی و ورزش مداوم خود اهمیت دهید، از نتیجه رضایت‌بخشی كه به دست آورده‌اید برای مدت‌های طولانی لذت خواهید برد.

طبق آمار و ارقام، حدود 80 درصد از افرادی كه عمل جراحی لاغری كرده‌اند، به این مورد اهمیت می‌دهند و اجازه نمی‌دهند كه دوباره وزنشان به حالت سابق برگردد.

بعد از عمل جراحی «بای‌پس معده» كیفیت زندگی افراد بالاتر می‌رود. شب‌ها راحت‌تر می‌خوابند، كمتر دچار فشار خون بالا، دیابت، سندرم متابولیك و سایر بیماری‌ها می‌شوند. بدن سبك‌تر و چالاك‌‌تری دارند و فعالیت بیشتری می‌كنند.

آنها می‌توانند كارهایی را انجام دهند كه دیگران نیز انجام می‌دهند و افسردگی‌شان نیز برطرف می‌شود. اما همیشه شرایط این‌گونه نیست؛ چرا كه برخی افراد بعد از مدتی دوباره چاق می‌شوند.

آنها وزن‌شان را كاهش داده‌اند، اما توانایی ثابت نگهداشتن آن را در حالت متعادل ندارند.

به‌طور معمول در یكی دو سال نخست پس از عمل، برنامه غذایی افراد تغییر می‌كند و به سالم بودن تغذیه خود اهمیت می‌دهند و ورزش كردن را نیز فراموش نمی‌كنند.

آنها از اینكه به یكباره تا این اندازه وزن كم كرده‌اند، بسیار خوشحال و راضی‌اند و احساس فعال بودن و پر انرژی بودن می‌كنند؛ اما همین مرحله شیرین، یك مرحله خطرناك نیز هست؛ چرا كه بسیاری افراد از همین مرحله شروع به سر خوردن در عادات بد قبلی خود می‌كنند.

كسانی كه بای‌پس معده انجام داده‌اند، به مدت دو سال با روند كاهش وزن مواجه‌اند و بعد از آن وزن‌شان به یك حالت ثابت می‌رسد و تغییر خاصی نمی‌كند.

آنها دوباره شروع به خوردن انواع اسنك‌های چاق‌كننده كنند، ورزش را رها كنند و حجم غذای خود را افزایش دهند، دوباره در معرض افزایش وزن و خطر چاقی قرار می‌گیرند.

مراجعات مكرر به پزشكی كه شما را جراحی كرده است، كم‌كم قطع می‌شود و شما آنقدر از پنج سال بعد مشكلات قبلی دوباره شروع می‌شوند و شما باز هم به خانه اول‌تان باز می‌گردید.

آنهایی كه از شیوه بستن نوار به دور معده استفاده می‌كنند به مدت زمان طولانی از نعمت داشتن تناسب اندام بهره‌مند می‌شوند؛ چرا كه نوار مطابق با احساس گرسنگی و سیری باعث تنظیم اندازه و حجم معده می‌شود.

افرادی كه عمل بای‌پس معده را پشت سر گذاشته‌اند، بسیار سریع وزن كم می‌كنند؛ ولی در مدت زمان كوتاهی وزن‌شان دوباره به حالت اول برمی‌گردد.

برعكس، افرادی كه از نوار معده (باند) استفاده می‌كنند، كندتر وزن كم می‌كنند، ولی برای مدت زمان طولانی‌تری نیز وزن ایده‌آل خود را حفظ می‌كنند.

چند نكته برای موفقیت طولانی مدت

- در شیوه زندگی‌تان تغییراتی ایجاد كنید. عمل جراحی لاغری همراه با عادات مناسب و درست تغذیه و ورزش تكمیل می‌شود.

- احساس سیری. شما باید در مورد احساس سیری بسیار هشیار باشید. بدانید در واقع چه زمانی سیر می‌شوید و باید دست از غذا خوردن بكشید و چه زمانی واقعاً گرسنه هستید و باید چیزی بخورید.

برای مثال گرسنگی و تشنگی را با هم اشتباه نگیرید.

- یك سرگرمی دیگر برای خود پیدا كنید. برای بیشتر افراد بسیار چاق، غذا خوردن نوعی سرگرمی است. آنها نیاز به یك سرگرمی دارند تا آنها را مشغول كند.

بهتر است ورزش كردن، نقاشی كشیدن، ساز زدن، شركت در كلاس‌های هنری و ... انتخاب كنید، نه غذا خوردن را.

- ورزش كردن را به یك عادت دائمی مبدل كنید. اگر امكان پیاده‌روی را دارید، برای خودتان یك پرومتر تهیه كنید تا بیشتر خودتان را متقاعد به راه رفتن كنید. پیاده‌روی كردن را با 5 دقیقه در روز شروع كنید و كم‌كم این زمان را افزایش دهید.

- از افرادی كه شما را در این زمینه حمایت می‌كنند، دوری نكنید. پزشك جراح، برخی از دوستان و افراد خانواده‌تان می‌توانند شما را حمایت كنند.

با آنها بیشتر حرف بزنید و بیشتر در جمع آنها وارد شوید. با هم پیاده‌روی و ورزش كنید و از مردم كناره نگیرید تا انگیزه روانی بیشتری برای حفظ تناسب اندام‌تان داشته باشید...

 

 

برای خواندن بخش دوم -مراقبت های بعد از عمل های جراحی لاغری معده- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: چاقی، لاغری، تناسب اندام، راه های کاهش وزن، درمان چاقی، جراحی لاغری معده، بای پس معده تعداد بازديد: 1209 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز