Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 31 فروردین 1403 - 13:49

3
آبان
سلامت را لاغر نكنیم (1)

سلامت را لاغر نكنیم (1)

بخش اول- توجه خانم‌ها به كاهش وزن و تناسب اندام در تعطیلات عیدنوروز به مراتب بیشتر از سایر ماه‌های سال است؛ چرا كه در این ایام به دلیل رفت و آمد و دید و بازدید و یا مسافرت، خانم‌ها بیشتر به داشتن اندامی موزون تمایل می‌یابند.

دكتر سیدضیاء‌الدین مظهری

 

 

توجه خانم‌ها به كاهش وزن و تناسب اندام در تعطیلات عیدنوروز به مراتب بیشتر از سایر ماه‌های سال است؛ چرا كه در این ایام به دلیل رفت و آمد و دید و بازدید و یا مسافرت، خانم‌ها بیشتر به داشتن اندامی موزون تمایل می‌یابند از این‌رو بازار مصرف انواع قرص‌ها و مكمل‌ها در این ایام  رونق می‌گیرد.

گاهی اوقات تبلیغات اغواكننده و  سود‌جویانه  برخی از سوداگران موجب سردرگمی و به مخاطره انداختن سلامت مردم می‌شود از این ‌رو  در بخش  نوروزی این شماره  از استاد برجسته رشته تغذیه ، جناب آقای دكتر مظهری تقاضا كردیم تا در خصوص  كم‌و كیف مصرف دارو‌های لاغری كه در این ایام تمایل  به مصرف آن بیشتر می‌گردد، توضیخاتی  ارائه نمایند كه  متن آن در پی می‌آید.

افرادی دل در گرو مهر مردم داشته و فعالیت حرفه‌ایی خود را در جهت خیر و صلاح و سلامتی و عافیت مراجعین خود قرار داده‌اند، همچنین هدف تبلیغ و سودجویی ندارند، تحت هیچ شرایطی بدون در نظر گرفتن سن، جنس، وزن، موقعیت‌های فیزیولوژیكی، بیماری‌‌های زمینه‌ای موجود و داروهای مصرفی فعلی، رژیم غذایی یا دارویی را ولو مورد تأیید باشد، تجویز نمی‌كنند؛ زیرا تداخلات غذا و دارو ممكن است عوارض غیرقابل جبرانی را در درازمدت برای فرد مصرف‌كننده ایجاد كرده یا عوارض بیماری قبلی را تشدید و یا تظاهرات جدید و خطرناكی را موجب گردد و ضایعات مالی و جانی قابل توجه و غیرقابل جبرانی را فراهم سازد.

آیا شما جزو كسانی هستید كه قربانی ناآگاهی و سودجویی این افراد یا آن گروه از خدا بی‌خبر و غیرمتخصص قرارگرفته و راه به جایی نبرده‌اید؟ اینك جهت تصمیم‌گیری آگاهانه و پیشگیری از پیشامدهای قابل اجتناب، توجه شما عزیزان را به موارد زیر جلب می‌نماییم.

 كوریون گونادوتروپین هورمون

 تزریق روزانه 125 واحد از هورمون جفت در كنار استفاده از رژیم‌های كم كالری، به تجزیه و مصرف چربی‌های ذخیره شده در اندام‌های افراد چاق سرعت بخشیده و به موازات آن، عامل كاهش اشتها و میل افراد به غذاخوردن می‌شود.  ولی به علت عوارض ناخواسته و خطرناكی كه ممكن است برای افراد به وجود آورد، توصیه نمی‌گردد.

افرادی كه از هورمون جفت جهت كاهش وزن استفاده كرده و جان سالم به در برده‌اند، در آینده دچار چاقی‌های موضعی بسیار شدیدی به‌ویژه انباشتگی چربی در ناحیه باسن و ران‌ها شده‌اند.

اورلیستات(زنیكال)

اورلیستات با نام تجاری زنیكال از جمله داروهای كمك لاغری است كه با مهار كردن آنزیم لیپاز كه از غده پانكراس یا لوزالمعده ترشح شده و باعث هضم و جذب چربی می‌شود، از جذب 30 درصد از چربی‌های غذای مصرفی جلوگیری كرده و بدین‌ترتیب همراه با رژیم غذایی توصیه شده به روند كاهش وزن سرعت می‌بخشد و در سال 4 كیلوگرم بیشتر از مقدار رژیم كاهش وزن بدون دارو می‌كاهد.

جهت سرعت بخشیدن به كاهش وزن، رژیم گیرندگان به موازات تنظیم و تجویز رژیم مناسب، روزانه 3 عدد كپسول زینكال در صبحانه، ناهار، شام همراه غذای مصرفی كه دارای چربی كمی است، توصیه می‌شود. باید توجه مصرف‌كنندگان را به این مسأله جلب كرد كه كسی كه شروع به مصرف این دارو كند، باید كماكان به تداوم مصرف آن ادامه دهد. چون با قطع دارو مجددا انباشتگی چربی‌ها آغاز می‌شود.

 عوارض جانبی این دارو

چربی‌های تجزیه و جذب نشده باعث دفع مدفوع پرچرب شده و بوی بسیار زننده‌ای ایجاد ‌كرده و در ارتباط با مقدار چربی موجود در غذاهای تناول شده احتمال ایجاد سردردهای شدید و دل دردهای طاقت‌فرسا در 6 درصد مصرف‌كنندگان وجود دارد؛ در ضمن به علل اختلال در جذب ویتامین‌های محلول در چربی (A.D.E.K) می‌باید 2 ساعت بعد از مصرف اورلیستات یا زنیكال نسبت به مصرف مكمل‌های مولتی ویتامین اقدام شود. این دارو به علت احتمال ایجاد زمینه‌ بروز سرطان سینه كه از طرف FDA مطرح گردیده بود، از طرف شركت سازنده و تولیدكننده، درخواست تأیید دارو پس گرفته شده است.

 سیبوترامین

این دارو در آغاز به عنوان یك داروی ضدافسردگی به بازار عرضه شد، ولی به علت كم‌اثر بودن آن در درمان افسردگی‌ها، در حال حاضر به عنوان یك داروی كمك لاغری مصرف می‌شود كه به موازات رژیم‌های لاغری توصیه می‌شود. این دارو، به مقدار 10-15 میلی‌گرم در روز و در طول 24 هفته، قادر به كاهش وزنی معادل 4-5 كیلو بیش‌تر از مقدار انتظار بارژیم كاهش وزن بدون مصرف داروست...

 

 

برای خواندن بخش دوم- سلامت را لاغر نكنیم- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: کاهش وزن، تناسب اندام، وزن ایده آل، تغذیه مناسب، بیماری قلبی، مکمل ها، اورلیستات، سیبوترامین تعداد بازديد: 954 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز