Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 14 آذر 1398 - 21:27

18
خرداد
تغذیه و كاهش وزن (1)

تغذیه و كاهش وزن (1)

بخش اول-از خودتان آغاز می‌كنیم، چرا كه همه افراد چاق یا دارای اضافه وزن شباهت عجیب و بهانه‌های غریب مشابه یكدیگر دارند.

دكتر سیدضیاءالدین مظهری

 

 

آغاز بهانه‌جویی‌ها و شدت یافتن آنها به مرور زمان در قبال مقابله با اوضاع پیش آمده در جهت كاهش وزن:

از خودتان آغاز می‌كنیم، چرا كه همه افراد چاق یا دارای اضافه وزن شباهت عجیب و بهانه‌های غریب مشابه یكدیگر دارند. اگر به گذشته خود مراجعه كنید به یاد می‌آورید كه تا به امروز چندین بار این مسائل را با خود گفته و مرور نموده‌اید:

1- این كار عملی نمی‌شود. 2- من توان انجام توصیه‌ها را ندارم. 3- چه كسی می‌تواند این همه زمان طولانی دوام بیاورد و در رژیم لاغری موفق شود كه من یكی از آنها باشم؟ 4- من حوصله، صبر و تحمل ندارم كه مدت‌ها خود را محدود و مقید نمایم. 5- قول می‌دهم در اولین فرصت یك اقدام اساسی را شروع نمایم. 6- فعلاً به این دلایل كه این چند روز مهمان دارم یا در مسافرت خواهم بود یا مراسمی است كه برای انجام آن باید تدارك ببینم و فعلا نمی توانم رژیم لاغری بگیرم و صدها بهانه دیگر، از آغاز تصمیمات خود سرباز زده و اجتناب خواهم كرد.

راهكارهای حواله به وقت دیگر

قول می‌دهم كه در اولین فرصت جهت چاره‌جویی و كاهش چربی‌های انباشته شده‌ام و بیماری شروع شده اقدام نمایم، ولی كِی و چه وقت؟

الف- بعد از جشن تولدهای خودم و خودت و این و آن.

ب- بعد از نامزدی، عقد و عروسی ایكس و ایگرك.

ج- بعد از تعطیلات عید یا اتمام ماه رمضان یا ماه‌های محرم و صفر.

د- بعد از آغاز تعطیلی مدارس بچه‌ها.

ه‍- بعد از اتمام تعطیلات مدارس بچه‌ها.

و- پس از برگشت از مسافرت تابستانی، زمستانی، عید و ... .

ز- بعد از پایان فصل گرما، بعد از پایان فصل سرما، از پس فردا، هفته دیگر، ماه دیگر و یا از آغاز سال جدید.

ملاحظه فرمایید چه آسان با استفاده از راهكارهای مختلف برای عدم اجرای برنامه‌های خود برای دستیابی به سلامتی‌تان شانه خالی می‌كنید و مرتباً به فرصت‌سوزی خود ادامه می‌دهید. سونامی دهشت بار اضافه وزن و چاقی و بیماری‌های وابسته به آنها به خروش آمده و به صورت تصاعدی هر لحظه بیش از پیش به سرعت آنها افزوده می‌شود، لذا به قول معروف:

 ای كه دستت می‌رسد كاری بكن

پیش از آن كز تو نیاید هیچ كار

در نظر آورید كه دوستداران لذت آنی به تلخ‌كامی‌ها و حسرت دایمی دچار گردیده‌اند. دوست و آشنا و وابستگان شاخه پدری و مادری را در خلوت و تنهایی خود بر صفحه خیال مجسم كنید كه به سكته قلبی یا مغزی یا به سایر بیماری‌های استخوانی و مفصلی دچار گردیده و به علت بیماری‌های مزمن بدخیم و خوش‌خیم توان از دست داده و به كنجی پناه آورده‌اند و دیگر هیچ آرزویی غیر از دستیابی به سلامتی قبلی خود ندارند.

برای اینكه از این ناكامی‌های رنج‌آور و هستی‌سوز خودتان را وارهانید، باید به طور تدریجی ولی دایمی جهت زندگی خود را تغییر بدهید. برای شروع و پیشرفت در راستای دستیابی به اهداف ترسیمی خود، قدم‌های تأثیرگذاری را بردارید. هزاران نفر از افراد پی‌گیر و با استقامت این راه‌ها را پیموده‌اند و به فتح نوك قله موفقیت نایل آمده‌اند. شما نیز اگر بخواهید می‌توانید. خواستن توانستن است.

 چه افرادی موفق شده‌اند و یا خواهند شد؟

الف- آنهایی كه با آهستگی و اطمینان خاطر تغییر رفتار را آغاز می‌‌كنند و ناامید نمی‌شوند و همچنان رژیم لاغری خود را ادامه می دهند.

ب- كسانی كه با صبر، تحمل، تدبیر و اندیشه گره‌های ایجاد شده را با انگشت تدبیر باز كرده و می‌كنند و به بهانه واهی و یا خودساخته از اجرای نقشه ترسیمی سرباز نمی‌زنند.

ج- افرادی كه عوامل بازدارنده و موانع پیش‌بینی شده و بهانه‌های ناشی از شانه خالی كردن از اجرای برنامه روزانه را با یك راهكار و استراتژی جایگزین ادامه داده‌اند، مثلا در جهت رسیدن به محدوده اهداف تعیین شده لازم دیده‌اند ساعت پنج بعدازظهر دقایقی را به پیاده‌روی و یا انجام حركات سبك بدنی بپردازند و هر شب سالاد فصل میل نمایند و چند صباحی است كه این كارها را انجام می‌دادند و اینك به علل مختلف و پیشامدهای گوناگون خلل و وقفه‌ای كوتاه در برنامه‌شان پیدا شده، لازم است راه چاره دیگری پیدا نمایند و رشته از هم گسیخته برنامه خود را گره زده و به اجرای ادامه تصمیمات از پیش تعیین شده خود بپردازند...

 

 

برای خواندن بخش دوم- تغذیه و كاهش وزن- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: رژیم غذایی، رژیم لاغری، کاهش وزن، اضافه وزن، راه های کاهش وزن، تغذیه مناسب، توصیه های تغذیه، کاهش چربی ها تعداد بازديد: 757 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز