Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 29 اردیبهشت 1403 - 19:08

17
آذر
باکتری‌‌های شفا بخش

باکتری‌‌های شفا بخش

کلسترول بالا به عنوان مهم‌ترین عامل خطر برای بیماری‌های قلبی عروقی می‌باشد.

 آنیتا آوانی، زیرنظر: دکترمصطفی نوروزی و دکتر رزا زاوشی؛ دانشیاران تغذیه

 

کلسترول بالا به عنوان مهم‌ترین عامل خطر برای بیماری‌های قلبی عروقی می‌باشد. سازمان بهداشت  جهانی پیش‌بینی کرده است  تا سال 2030 بیماری‌‌های قلبی عروقی علل عمده مرگ و میرحدود 6/23 میلیون نفر در سراسر جهان خواهد بود. 45درصد ازحملات قلبی درغرب اروپا و 35درصد از حملات قلبی در اروپای مرکزی و شرقی بدلیل کلسترول بالا گزارش شده است. همچنین یکی از علل عمده مرگ و میر در ایران  بیماری‌های قلبی عروقی بوده که حدود 40درصد از مرگ‌ومیرها در کشور را به خود اختصاص داده است. یکی از مهم‌ترین عوامل خطر این بیماری‌ها کلسترول  بالا می‌باشد. طبق بررسی‌‌های انجام شده در ایران شیوع کلسترول بالا در افراد بالای 15 سال 1/11درصد گزارش شده است. امروزه رژیم‌‌های درمانی و یا مداخله غذایی به عنوان اولین راه برای كاهش سطح كلسترول خون توصیه شده‌اند و در مواردی كه این امر مفید واقع نشود، از داروهای كاهنده كلسترول استفاده می شود از آنجا که هر یک‌ درصد کاهش غلظت کلسترول سرم موجب 3-2 درصد کاهش خطربیماری‌‌های قلبی عروقی می‌‌شود پس کاهش کلسترول خون یکی از راه‌هایی است که می‌‌تواند تا حد زیادی از میزان مرگ و میر ناشی ازاین بیماری‌‌ها بكاهد.

یافته‌‌ها 

دو محقق، اولین بار نشان دادند در برخی جمعیت‌‌ها مثل مردم قبیله ماسایی آفریقا با وجود استفاده از رژیم‌‌های پرخطر به‌ویژه مصرف گوشت به مقدار زیاد، میزان بروز بیماری‌‌های قلبی عروقی پایین است. شیوع بسیار پایین بیماری‌‌های قلبی در این قبیله را بدلیل مصرف منظم شیرتخمیری عنوان کردند. برخی از انواع میکروارگانیسم‌‌های زنده بنام پروبیوتیک‌‌ها در غذا به عنوان جزیی سودمند از رژیم بر سلامت اثر دارند. باکتری‌‌های مولد اسیدلاکتیک به‌ویژه لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم بطورعادی جزیی از میکرو فلور طبیعی دستگاه گوارش هستند که بدلیل اثرات مفید به عنوان پروبیوتیک‌‌ها مطرح می‌‌شوند. پروبیوتیک‌‌ها از طریق ایجاد تعادل میکروبی روده اثرات مفیدی بر میزبان خود از جمله کاهش کلسترول خون اعمال می‌‌کنند. 

تاریخچه استفاده از میكروارگانیسم‌‌های زنده در غذا به ویژه باكتری‌های تولید كننده اسید‌لاكتیك به منظور حفظ و بهبود سلامت انسان بسیار طولانی است. ۷۶ سال قبل از میلاد مسیح، مورخ رومی استفاده از فرآورده‌‌های تخمیری شیر را به منظور درمان گاستروآنتریت توصیه نمود. از زمان پیدایش عصر میكروب‌شناسی، تعدادی از محققین این اثرات مفید را به تعادل میكروبی روده نسبت دادند. فرضیه پروبیوتیك‌ها دراوایل سال‌های ۱۹۰۰ شكل گرفت زمانی‌که یک پزشک روسی بنام متچینکف، متوجه شد که خوردن یک نوع ماست تخمیر شده از شیر سبب طول عمر و حفظ سلامت روستاییان بلغاری شده است.
واژه پروبیوتیك به معنی برای زندگی، از زبان یونانی مشتق شده است. این واژه اولین بار در سال ۱۹۶۵ به منظور توضیح مواد ترشحی به وسیله یك میكروارگانیسم كه رشد یك میكروارگانیسم دیگر را تحریك می‌كند، استفاده شد، بنابراین متضاد واژه آنتی‌بیوتیك است.

مکانیسم عمل پروبیوتیک‌‌ها در کاهش کلسترول خون

با تولید اسیدهای چرب کوتاه زنجیر سبب کاهش تولید کلسترول کبدی می‌‌شوند. از طرفی این میکروارگانیسم‌‌ها موجب مهار سنتزکلسترول در بدن می‌‌شوند، همچنین باکتری‌‌های پروبیوتیک دارای فعالیت آنزیمی‌‌ هستند که سبب تجزیه و دفع نمک‌های صفراوی می‌‌شوند پس بدلیل عدم بازجذب اسیدهای صفراوی بدن نیاز به سنتز مجدد آنها و در نتیجه کاهش کلسترول خون می‌‌شود. نکته دیگر قابلیت اتصال پروبیوتیك‌‌ها به کلسترول و تركیب كلسترول با غشای سلولی باكتری و در نتیجه جلوگیری از جذب كلسترول مواد غذایی می‌‌باشد. 
 

نتیجه‌گیری
مصرف پروبیوتیک‌‌ها (به‌ویژه ماست پروبیوتیک‌) در مصرف کنندگان می‌‌تواند سبب بهبود در چربی‌‌های  سرم بخصوص در افراد با کلسترول بالا و كاهش خطر بیماری‌های قلبی عروقی شود.

 

برچسب ها: باکتری ها، خاصیت درمانی باکتری، باکتری مفید، باکتری سودمند، غذا و باکتری تعداد بازديد: 530 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز