Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 23:19

4
اردیبهشت
دانستنيی های تغذيه

دانستنيی های تغذيه

مادران معمولا حدود 10 بار در طول روز از شیر مصنوعی برای تغذیه فرزندان خود استفاده می‌كنند و...

دانستنی‌های تغذیه

 

شیشه‌شیر و افزایش خطر انتقال بیماری‌های عفونی در كودكان

 یك متخصص تغذیه كودكان گفت: «مادران معمولا حدود 10 بار در طول روز از شیر مصنوعی برای تغذیه فرزندان خود استفاده می‌كنند و همین امر باعث می‌شود كه به مرور حساسیت خود را در شستشوی شیشه و سرشیشه از دست بدهند در نتیجه خطر انتقال بیماری‌های اسهالی و عفونی به كودك افزایش می‌یابد».

دكتر ناصر كلانتری افزود: «مادران معمولا شیشه را با آب شستشو می‌دهند. این در حالی‌است كه باید در طول روز چندین بار شیشه در آب جوش قرار داده شود، البته این كار ممكن است از نظر اقتصادی برای خانواده‌ها به صرفه نباشد، چون با این كار عمر مفید شیشه و سرشیشه كاهش پیدا می‌كند».

وی با اشاره به مضرات استفاده از شیشه و سرشیشه برای شیردهی به كودكان زیر شش ماه گفت: «این كودكان بسیاری از مهارت‌های حركتی را ندارند و نمی‌توانند شیشه را با دست خود بگیرند. علاوه بر آن هنگامی كه كودكان قصد خوردن شیر از شیشه و سرشیشه را دارند، باید یك فشار منفی در دهان ایجاد كنند، به گونه‌ای كه گونه‌های آنان فرو می‌رود و همین كار باعث سرازیر شدن شیر به دهان او می‌شود، اما كودكان برای خوردن شیر از سینه مادر به طور غریزی از شیوه متفاوت استفاده می‌كنند».

كلانتری افزود: «اگر كودك همزمان از شیر مادر و شیر از طریق شیشه و سرشیشه تغذیه كند، پس از گذشت 10 روز تا یك ماه قدرت تشخیص خود را برای مكیدن شیر از هر یك از آنها از دست می‌دهد و به اصطلاح دچار گیجی سرپستانك و سرسینه می‌شود. در نتیجه یا از خوردن شیر از سرشیشه یا از سرسینه خودداری می‌كند».

وی توصیه كرد: «شیر مصنوعی چه به عنوان غذای كمكی و چه به عنوان غذای اصلی باید با استفاده از وسایلی مانند قاشق، فنجان، سرنگ و قطره چكان به كودك خورانده شود، البته پس از بزرگ شدن كودك، او می‌تواند به راحتی با لیوان شیر بنوشد».

این متخصص تغذیه كودكان یكی دیگر از معایب استفاده از شیشه و سرشیشه را قطع ارتباط كودك حین شیرخوردن با كسی كه به او شیر می‌دهد دانست و اظهار كرد: «معمولا مادران بالشتی را در كنار دهان بچه قرار می‌دهند و وضعیت شیشه را به گونه‌ای تنظیم می‌كنند كه كودك بتواند از آن شیر بخورد. در نتیجه رابطه مادر یا فردی كه از كودك مراقبت می‌كند هنگام شیر خوردن با كودك قطع می‌شود. كودكانی كه به این شیوه تغذیه می‌شوند از نظر روانی به خوبی تكامل پیدا نمی‌كنند».

كلانتری در ادامه استفاده از شیشه برای شیردهی به كودكان را موجب افزایش احتمال ابتلای كودك به بیماری اوتیت حاد میانی (عفونت گوش میانی) ذكر كرد.

 

 آیا نوشابه‌های بدون گاز گزینه‌های سالمی هستند؟

 پزشكان هشدار دادند كسانی كه زیاد نوشابه‌های بدون گاز می‌نوشند بیشتر در معرض خطر سكته مغزی و حمله قلبی قرار دارند.

هرچند بعضی افراد تصور می‌كنند كه نوشابه‌های بدون گاز گزینه سالمی هستند و سلامت آنها را تهدید نمی‌كنند، اما مطالعات جدید نشان داده است كه نوشیدنی‌های بدون گاز و فاقد قند در واقع خطر حمله قلبی و سكته مغزی را افزایش می‌دهند.

به گزارش روزنامه دیلی میل، این پزشكان با مطالعه روی 2500 داوطلب دریافتند كسانی كه هر روز به طور مرتب از این نوشیدنی‌ها استفاده می‌كنند 61 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به مشكلات قلبی و عروقی قرار دارند. همچنین به دلیل بروز مشكلات عروقی احتمال سكته مغزی در این افراد افزایش پیدا می‌كند.

دكتر حنا گاردنر، متخصص همه‌گیرشناسی در دانشكده پزشكی دانشگاه میامی در این مطالعه خاطرنشان كرد كه اگر آزمایشات بیشتر در آینده نتایج این مطالعه را تایید كند از این پس باید به مردم بگوییم كه دیگر نوشابه‌های بدون گاز نمی‌توانند نوشیدنی‌های سالمی باشند و باید در مصرف آنها احتیاط كرد.

 

  احتیاط در مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا !

  پزشكان هشدار داده‌اند كه مصرف نوشابه‌های انرژی زا نیز باید همانند الكل، سیگار و داروها، تحت كنترل قرار بگیرد، چرا كه در مواردی به‌ویژه برای كودكان می‌توانند بسیار خطرناك باشند.

این پزشكان در یك مطالعه جدید ادعا كردند كه این نوشیدنی‌های حاوی كافئین زیاد می‌توانند در كودكان سبب صرع، سكته مغزی و یا حتی مرگ ناگهانی شوند و این وضعیت برای كودكانی كه به دیابت یا اختلالات رفتاری مبتلا هستند به مراتب وخیم‌تر است.

روزنامه دیلی‌میل چاپ انگلیس دراین باره گزارش داد: «این نوشیدنی‌ها كه گفته می‌شود سطح انرژی را در بدن افزایش می‌دهند حاوی سه تا پنج برابر كافئین بیشتری نسبت به سایر نوشابه‌ها هستند و از آنجا كه برخی از كودكان و نوجوانان ممكن است در مصرف آنها افراط كنند لذا می‌توانند عواقب بسیار خطرناكی را در پی داشته باشند.

برخی از متخصصان معتقدند كه تركیبات موجود در نوشابه‌های انرژی‌زا می‌توانند محرکی برای گرایش به سمت مصرف الکل باشند. این در حالی است که طرفداران این نوشابه‌ها اغلب قشر جوان و در حال تحصیل هستند».

بررسی‌ها نشان می‌دهند که بسیاری از دانشجویان و دانش‌آموزان این روزها به نوشابه‌های انرژی ‌زا که حاوی کافئین بالا هستند روی می‌آورند و برای اینکه بتوانند بیشتر بیدار بمانند، مقادیر زیادی از این نوشابه‌ها را استفاده می‌کنند.

متاسفانه نوجوانان و جوانانی که تمایل زیادی به مصرف این قبیل نوشیدنی‌ها دارند، نمی‌دانند که استفاده از دوز بالای نوشابه‌های انرژی‌زا می‌تواند گرایش و حتی وابستگی به مصرف الکل را در آنها افزایش دهد.

پزشكان و متخصصان تغذیه تاكید دارند كه این نوشابه‌ها حاوی کالری اضافه و مواد افزودنی هستند که وقتی به مواد غذایی اضافه می‌شوند ممکن است در آینده منجر به بروز بیماری‌های قلبی- عروقی و حتی سرطان شوند.

 

ارتباط مصرف شیر با بروز سرطان روده

 بر اساس تحقیقات جدید مشخص شد كودكانی كه روزانه شیر مصرف می‌كنند، 40 درصد كمتر از بزرگسالان به سرطان روده دچار می‌شوند.

پروفسور «برایان كاكس» از دانشگاه «اوتاگو» در نیوزلند در مصاحبه‌ای با رسانه‌های دولتی این كشور، عنوان كرد: «‌مصرف روزانه نیم لیتر یا یك فنجان متوسط شیر توسط كودكان در منزل یا مدرسه یك عامل دفاعی و حمایتی علیه ابتلا به بیماری‌هایی چون سرطان روده است».

محققان به این نتیجه نیز دست یافتند كه عدم مصرف شیر در طول دوران كودكی باعث می‌شود تا این افراد در سنین بزرگسالی20  درصد بیش از دیگران به سرطان‌های دستگاه گوارش مبتلا شوند.

این محقق در ادامه به روزنامه دیلی میل، گفت: «در پژوهشی كه در 562 فرد بزرگسال مبتلا به سرطان روده بین سنین 30 تا 69 سال صورت گرفت، مشخص شد كه این افراد در سنین چهار تا شش و در دوران كودكی و نوجوانی یا اصلا شیر مصرف نكرده‌ و یا كمتر از حد معمول از این محصول لبنی استفاده كرده‌اند».

 

نكات بهداشتی مصرف روغن‌ها و چربی‌ها

چربی و روغن تامین‌كننده بخشی از انرژی مورد نیاز بدن هستند، چرا كه از سوخت هر گرم چربی در بدن حدود 9 كیلوكالری انرژی تولید می‌شود. همچنین چربی‌ها و روغن‌ها تعدادی از اسیدهای چرب ضروری و ویتامین‌های محلول در چربی را تامین می‌كنند. چربی‌ها و روغن‌ها در ایجاد طعم و مزه مطبوع خوراكی‌ها نقش مهمی دارند. این در حالی است كه مصرف زیاد آنها برای سلامت انسان خطراتی از قبیل بیماری‌های قلبی - عروقی، چاقی و سرطان به دنبال دارد.

توصیه‌های بهداشتی در خصوص مصرف روغن‌ها و چربی‌ها

 به منظور پیشگیری از عوارض سوء چربی‌های مضر و كاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی بهتر است میزان چربی رژیم غذایی بیش از 25 تا 35 درصد كالری روزانه نباشد.

 با توجه به برچسب مواد غذایی، مصرف غذاهای حاوی چربی غیراشباع جایگزین منابع غذایی حاوی چربی اشباع شده و چربی ترانس شود، به عنوان مثال از روغن مایع به جای روغن جامد استفاده شود.

 حداقل دو بار در هفته از انواع ماهی‌ها به‌ویژه ماهی‌ قزل‌آلا، تن، ساردین، سالمون، خال‌مخالی و ... به دلیل برخورداری از اسیدهای چرب ضروری استفاده شود.

 مصرف غذاهای پرچرب صنعتی مانند سوسیس، كالباس، پیتزا، چیپس سیب زمینی و... به حداقل كاهش یابد.

 تا حد امكان از سرخ كردن غذاها اجتناب كنید و در صورت سرخ كردن حتما از روغن مایع مخصوص سرخ كردن با حرارت و زمان كوتاه استفاده نمایید.

 

مبتلایان به ام.اس از رژیم‌های غذایی سخت بپرهیزند

 نایب رییس انجمن ام.اس تاكید كرد: «مبتلایان به این بیماری كمتر غذاهای پر چرب بخورند و بیشتر میوه‌ها و سبزیجات را مصرف كنند».

دكتر محمد علی صحراییان افزود: «تاثیر مواد غذایی بر سلامت مبتلایان به ام.اس اثبات نشده است، البته برخی از عوارض مانند یبوست كه بعضی از این بیماران به آن دچار می‌شوند با نحوه تغذیه آنان ارتباط مستقیم دارد».

وی در ادامه گفت: «برخی از مبتلایان به ام.اس دچار یبوست هستند كه این مشكل را مصرف غذاهای پرچرب و رژیم غذایی كم فیبر تشدید می‌كند. از سوی دیگر، چاقی باعث افزایش ناتوانی حركتی بیمارانی می‌شود كه دچار ضعف عضلانی و اختلال در راه رفتن هستند. در این شرایط به آنان توصیه می‌شود كه وزن خود را در حد متعادل حفظ و رژیم غذایی مناسبی را رعایت كنند».

صحراییان در پایان اظهار كرد: «رعایت رژیم‌های غذایی سخت به مبتلایان به ام.اس توصیه نمی‌شود، چون این كار باعث كاهش شدید وزن آنان می‌شود، بلكه به بیماران توصیه می‌شود كه وزن خود را به تدریج كاهش دهند».

 

حقایقی در مورد چیپس و پفك

 عضو هیات علمی در گروه کنترل غذا و داروی دانشکده داروسازی زنجان تغییر ذائقه افراد به واسطه مصرف تنقلاتی مانند چیپس و پفک را یادآور شد و گفت: «استفاده از نمک و روغن بیش از اندازه در این تنقلات، ذائقه افراد را به سمت رژیم غذایی شور و چرب هدایت می‌کند که این موضوع زمینه بیماری‌های قلبی و عروقی را نیز فراهم می‌کند».

دکتر مهران محسنی با بیان اینکه سیب ‌زمینی منبع سرشاری از کربوهیدرات‌هاست، اظهار كرد: «زمانی که کربوهیدرات‌ها در معرض حرارت بالا قرار می‌گیرند ترکیبی به نام آکرولئین تولید می‌کنند که تاثیر منفی بر روی باروری افراد دارد».

این دکترای شیمی مواد غذایی ادامه داد: «علاوه بر این، کربوهیدرات‌ها در حرارت بالا نوعی ماده سرطان‌زا تولید می کنند که میزان خطر آن صدبرابر بیشتر از سموم دیگر است».

وی میزان چربی و نمک بالای تنقلاتی مانند چیپس و پفک را تهدیدی برای سلامت افراد عنوان کرد و افزود: «نمک زیاد با دفع میزان بالایی از آب همراه است که این امر در بلندمدت مشکلات کلیوی را برای فرد ایجاد می‌کند».

وی تحریک سیستم ایمنی بدن را از دیگر عوارض این نوع تنقلات برشمرد و تصریح کرد: «این تنقلات همچنین با داشتن رنگ‌های خوراکی زمینه بروز آلرژی را در کودکان تقویت می‌کنند».

عضو هیات علمی در گروه کنترل غذا و داروی دانشکده داروسازی نسبت به مصرف سیب‌ زمینی سرخ‌کرده چه به صورت چیپس صنعتی و چه تهیه خانگی هشدار داد و اظهار کرد: «خیس کردن سیب‌زمینی قبل از سرخ کردن و سرخ کردن آن بعد از آبپز کردن و با حرارت پایین تا حدودی از میزان تاثیرات منفی آن می‌کاهد».

محسنی همچنین قسمت‌های سبز رنگ سیب‌زمینی را غیر قابل استفاده دانست و هشدار داد: «در قسمت‌های سبز رنگ سیب‌زمینی ماده‌ای به نام سولانین وجود دارد که مصرف آن موجب بروز عوارض گوارشی می‌شود».

 

 فیبر و كاهش ابتلا به بیماری‌ها

 پزشكان در یك مطالعه جدید تاكید كردند كه گنجاندن مقدار كافی فیبر خوراكی در رژیم غذایی روزانه می‌تواند طول عمر شما را افزایش دهد.

پزشكان انستیتو ملی سرطان در آمریكا می‌گویند: «رژیم غذایی سرشار از فیبر خوراكی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی تنفسی و سایر بیماری‌ها را تا 22 درصد كاهش می‌دهد».

روزنامه بلومبرگ در این باره منتشر كرد: «مصرف فیبر خوراكی به مقدار كافی همچنین خطر ابتلا به چاقی، دیابت و برخی از انواع سرطان‌ها را كاهش می‌دهد. این تركیب مهم در مواد غذایی در عین حال به حركات بهتر روده و پایین آمدن میزان كلسترول خون كمك می‌كند».

فیبر خوراكی به عنوان یك بخش مهم از یك رژیم غذایی سالم در بسیاری از انواع مواد غذایی یافت می‌شود و در شكل مكمل‌های غذایی نیز موجود است. برای دریافت مقدار كافی فیبر به طور روزانه متخصصان توصیه می‌كنند كه حداقل 5-4 فنجان میوه و سبزیجات در روز مصرف كنید. برخی از سبزی‌ها و میوه‌هایی كه حاوی مقادیر بیشتری فیبر خوراكی هستند شامل سیب، پرتقال، توت‌ها و گلابی، كلم بروكلی، هویج، لوبیا و نخود سبز هستند.

همچنین می‌توانید از غلات سبوسدار مانند نان جو سبوسدار و یا گندم سبوسدار به جای انواع تهیه شده از آرد سفید و بدون سبوس و نیز از برنج قهوه‌ای سبوسدار به جای برنج سفید استفاده كنید. گندم یا جو سبوسدار منبع مناسبی از فیبر خوراكی هستند. علاوه بر این لوبیای پخته نیز منبع مناسبی از فیبر خوراكی است.

فیبر محلول نیز قابل هضم نیست، اما در حین عبور از سیستم هاضمه با تبدیل یا تخمیر به وسیله باکتری‌ها دستخوش تغییرات می‌شود. همچنین با جذب آب تبدیل به ماده ژلاتینی می‌شود که از مجاری گوارشی بدن عبور می‌کند، اما فیبر نامحلول طی عبور از سیستم گوارشی بدون تغییر باقی می‌ماند.

مهم‌ترین منابع فیبر محلول شامل باقلاها از جمله نخود فرنگی، لوبیای سویا و جوی دوسر هستند.

همچنین در میوه‌ها و سبزی‌هایی نظیر کلم بروکلی، کاهو و ریشه‌ها و ساقه‌های زیرزمینی نظیر سیب‌زمینی و پیاز فیبر به مقدار زیاد موجود است. از منابع مهم فیبر نامحلول غلات سبوسدار، پوسته ذرت، پوست سیب زمینی، لوبیا سبز، پوسته گوجه‌فرنگی و مغز دانه‌های گیاهی هستند.

 

 سیر؛ داروی درد مفاصل

 متخصصان انگلیسی در یك مطالعه تاکید كردند مصرف سیر در پیشگیری از ابتلا به اوستئوآرتریت یا التهاب استخوانی و مفصلی نقش دارد.

متخصصان کالج کینگ لندن و دانشگاه آنجلیای شرقی در آزمایشات خود دریافتند زنانی که سیر زیاد مصرف می‌کنند کمتر از سایر زنان هم سال خود در معرض خطر ابتلا به اوستئوآرتریت لگن قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این متخصصان نشان دادند كه در سیر ماده‌ای موسوم به «دی‌آلیل دی‌سولفید» وجود دارد که تاثیر محدود کننده‌ای بر فعالیت آنزیم تخریب کننده غضروف‌ها در انسان دارد.

سیر خواص بسیار مفیدی برای سلامتی دارد از جمله اینكه در ضد عفونی كردن معده نقش موثری دارد اما نباید آن را زیاد مصرف كرد. سیر رسوبات خون را حل می‌كند. از این رو مصرف سیر به كسانی كه درد مفاصل دارند، نقرس گرفته‌اند و یا به روماتیسم مبتلا شده‌اند، توصیه می‌شود. سیر ادرار را زیاد می‌كند و فشار خون را نیز پایین می‌آورد.

این سبزی بهترین درمان برای فراموشی و آلزایمر است و مصرف آن كندی ذهن را از بین می‌برد. سیر همچنین بهترین تقویت كننده پیاز مغز است و روی مغز تأثیر مفیدی دارد. خوردن سیر عضلات قلب را تقویت می‌كند و سبب گردش خون منظم می‌شود. مصرف سیر مجاری تنفس و خون را پاك می‌كند و احتمال تنگی نفس را می‌كاهد.

به گفته متخصصان تغذیه، سیر حتی می‌تواند برخی از انواع سل ریوی را معالجه می‌كند و برای معالجه اسهال و برونشیت و سردرد و زكام مزمن و ضعف حافظه و سرگیجه سودمند است. از دیگر خواص سیر می‌توان به از بین بردن سنگ كلیه و كرم‌های نازك شكم اطفال اشاره كرد.

مصرف سیر برای بیماران مبتلا به دیابت اثر شفابخش داشته و قند خون را كاهش می‌دهد. سیر، اثر سمی نیكوتینی كه از دود سیگار حاصل می‌شود را برطرف می‌كند. با وجودی كه پزشكان هنوز با اطمینان به این نتیجه نرسیده‌اند که مصرف سیر با افزایش ماده دی‌آلیل دی‌سولفید در مفاصل ارتباط داشته باشد، اما تاکید دارند که نتایج این یافته می‌تواند برای درمان و یا پیشگیری از ابتلا به آرتریت استخوانی و مفصلی لگن موثر باشد.

 

دارچین؛ گیاه دارویی ارزشمند

 یک متخصص گیاهان دارویی با بیان اینکه مصرف دارچین موجب افزایش اشتها می‌شود، گفت: «خواصی مانند کاهش قند خون، ضد نفخ بودن و تب‌بری از دیگر خواص دارچین بر اساس بررسی طب سنتی هستند».

دکتر علیرضا یزدی‌نژاد افزود: «سازمان بهداشت جهانی نیز خواصی مانند افزایش اشتها، ضدنفخ بودن و مسکن دردهای گوارشی را برای این گیاه دارویی تایید کرده است».

وی همچنین خاصیت ضدباکتری و ضدقارچی دارچین را از مهم‌ترین خواص این گیاه دارویی بر اساس بررسی‌های سازمان بهداشت جهانی برشمرد و اظهار كرد: «در برخی موارد نیز از دارچین به جای ماده نگهدارنده استفاده می‌شود، چرا که میزان ماندگاری ماده غذایی را افزایش می‌دهد».

این متخصص گیاهان دارویی با بیان اینکه ماده موثره دارچین دارای ساختمان آلدئیدی است، اظهار كرد: «با توجه به اینکه این ترکیب فرار است توصیه می‌شود این ادویه را به صورت تازه و سابیده شده استفاده نمایید».

 

اسید فولیك  و فواید بی‌شمار

 متخصصان تغذیه و مامایی اعلام كردند مادرانی كه در دوران بارداری به مقدار كافی اسید فولیك و آهن مصرف می‌كنند كودكان باهوش‌تری خواهند داشت.

متخصصان نپالی در آزمایش پژوهشی جدیدی نشان دادند کودکانی که مادرانشان از مکمل‌های آهن و اسید فولیک در دوران بارداری استفاده می‌کردند، نسبت به سایر کودکان، باهوش‌تر و دارای مهارت‌های خاص بهتری هستند.

این متخصصان 676 کودک مدرسه‌ای که مادرانشان در یک آزمایش بالینی شرکت كرده بودند و بعضی از آنها از مکمل‌های آهن دار و اسید فولیک استفاده می‌کردند را مورد مطالعه قرار دادند.

آنها دریافتند مصرف اسید فولیک و آهن در دوران بارداری تاثیرات بسیار مهمی را بر روی هوش کودکان در مدرسه می‌گذارد و سطح توانایی آنها را نسبت به سایر کودکان بالاتر می‌برد.

به گزارش سایت اینترنتی مایو كلینیك، همچنین زنان باردار با مصرف این مواد اصلی و كلیدی می‌توانند تاثیر چشمگیری روی بازده تحصیلاتی آینده فرزندان خود به خصوص در کشورهای دارای فقر آهن، داشته باشند.

اسید فولیک به همراه ویتامین B12 و ویتامین C به هضم غذا و استفاده بدن از پروتئین و ساخت پروتئین در زمان لازم کمک می‌کند. اسید فولیک برای ساخت گلبول‌های قرمز خون و مولكول وراثتی DNA که عمل کنترل وراثت را انجام می‌دهد و راهنمایی برای فعالیت‌های سلول‌ها است، ضرورت دارد.

این ویتامین عمل ساخت و نگهداری سلول‌ها را بر عهده دارد. این وظیفه در هنگام تقسیم سلولی و رشد بسیار مهم است و به همین دلیل مصرف آن برای زنان باردار و نوزادان حیاتی است.

اسید فولیک همچنین به رشد بافت‌ها کمک می‌کند و باعث درست عمل کردن سلول‌ها می‌شود. این ویتامین در زمانی که بدن احتیاج به غذا خوردن دارد، موجب افزایش اشتها می‌شود و به همین ترتیب اسیدهای هضم کننده غذا را می‌سازد.

مکمل اسید فولیک در درمان بی‌نظمی‌های وابسته به کمبود اسید فولیک استفاده می‌شود. اسید فولیک برای درمان زخم‌های پا و مشکلات قاعدگی نیز تجویز می‌شود. این مكمل حیاتی در تکامل رشد جنین بسیار با اهمیت بوده و رشد طناب نخاعی و مغز جنین وابسته به مصرف اسید فولیک توسط مادر است. اغلب زنانی که می خواهند باردار شوند و زنان باردار باید مکمل اسید فولیک مصرف کنند. دادن این ویتامین به زنان باردار بسیار مفید است، چرا که از ناهنجاری‌های عصبی زمان تولد، مانند نقص لوله عصبی نوزادان جلوگیری می‌کند.

 

کاهو؛ با طراوت و آرامبخش

 متخصصان تغذیه می‌گویند کاهو حاوی ویتامین B6، ویتامین ‍‍‍‍C، ویتامینE ، اسید فولیک و بسیاری دیگر از املاح معدنی است و یکی از مهم‌ترین نتایج گنجاندن این سبزی باطراوت در رژیم غذایی، حفظ سلامت چشم‌ها و بینایی است.

کاهو دارای مقدار زیادی الیاف است که دفع پس ماندهای غذایی را از روده آسان می‌سازد.

این سبزی حاوی كلسیم، فسفر، آهن، چربی به میزان خیلی کم، سدیم، پتاسیم، ویتامین A، ویتامین B1، ویتامین B2،

ویتامین B3، ویتامین C، آرسنیک و اسید اگزالیک است.

همچنین به گزارش روزنامه تایمز آو ایندیا، كاهو دارای مواد معدنی مانند نیكل، كبالت، سولفور و مس بوده و به دلیل داشتن ماده‌ای موسوم به «لاكتوكروم» خاصیت خواب‌آور و مسكن دارد. به گفته پزشکان، از لاكتوكروم به‌عنوان داروی خواب‌آور و مسكن و نیز در چشم‌پزشكی برای گشاد كردن مردمك چشم استفاده می‌شود.

كاهو همچنین آرامبخش است، برای ضعف اعصاب مفید بوده، ملین و ادرار آور است، زخم‌های مجاری ادرار و مثانه را درمان می‌كند، اثر ضد تشنج دارد و بالاخره اینکه درد معده را تسكین داده و ورم غدد لنفاوی را برطرف می‌كند.

به‌علاوه مصرف کاهو به هنگام شیردهی مقدار شیر مادر را افزایش می‌دهد. كاهو برای درمان سیاه‌سرفه، روماتیسم، برونشیت، تشنج، تپش قلب، یرقان، انسداد مجاری طحال و كبد مفید بوده و همچنین تصفیه‌كننده خون است. مصرف كاهوی پخته برای رفع سرفه‌ و درد سینه نیز مفید است. به علاوه خوردن کاهو پیش از خواب می‌تواند مشكل بی‌خوابی را درمان کند.

 

برای جلوگیری از سوءهاضمه، وعده‌های متعدد و كوچك بخورید

  سوء‌هاضمه به احساس ناراحتی مبهم در شکم یا قفسه سینه گفته می‌شود که هیچ علت عضوی مشخص برای آن پیدا نشده است.

این احساس ناراحتی هنگام غذاخوردن یا بعد از آن ایجاد می‌شود. در شرایط بروز سوء‌هاضمه، معده، مری و روده کوچک دچار مشکل و اختلال عملکردی می‌شوند.

شبکه خبری تورنتو نیوز در مقاله جدیدی در این زمینه آورده است که در موارد شدید و طولانی شدن بیماری، مراجعه به پزشک جهت بررسی علل عضوی، سلامت عمومی بدن و داروهای مصرفی ضرورت دارد.

در این مقاله آمده است که شایع‌ترین علائم و نشانه‌های این اختلال گوارشی شامل آروغ زدن، نفخ شکمی و احساس گاز زیاد در شکم و نیز سیری زودرس است. در بعضی از بیماران حتی درد واقعی شکم و علائم شبیه زخم معده ممکن است بروز کند در صورتی که هیچ زخمی وجود ندارد و به این حالت ترش کردن بدون زخم گفته می‌شود.

نفخ یا تجمع گاز در دستگاه گوارش اساسی‌ترین شكایت افراد مبتلا به سوءهاضمه است. اصولا احساس‌ پری و فشار بلافاصله پس از غذا و تسكین آن با آروغ زدن را نفخ معده می‌نامند. علت اصلی نفخ معده مصرف غذاهایی است كه تخلیه معده را دچار كندی می‌كنند، مانند غذاهایی كه حاوی مقادیر بالای پروتئین و چربی هستند. در برخی موارد سوء‌هاضمه با مصرف برخی غذاها رابطه مستقیم دارد. به‌عنوان مثال بیماران مبتلا به تنگی مری مایعات را خوب تحمل می‌كنند، ولی خوردن غذاهای جامد، ممكن است با ناراحتی مخصوصا در زیر جناغ همراه باشد.

بنابر این گزارش، این عارضه ممکن است هم بزرگسالان و هم کودکان را گرفتار کند. برای جلوگیری از سوء‌هاضمه به جای خوردن مقادیر زیاد غذا در یک وعده، وعده‌های متعدد و کوچک غذا را صرف کنید.

غذاهای سبک‌تر و سالم‌تر بخورید و از خوراکی‌های چرب مانند چیزبرگر و سیب‌زمینی سرخ‌کرده پرهیز کنید.

اگر غذاهای اسیدی مانند مرکبات یا نوشابه‌های گازدار معده شما را آشفته می‌کنند، از مصرف آنها دوری کنید. آهسته غذا بخورید و پس از غذاخوردن مدتی استراحت کنید و بلافاصله به ورزش یا فعالیت جسمی نپردازید. علاوه بر اینها افراد مبتلا به این اختلال نباید در خوردن شکلات زیاده‌روی کنند.

 

ویتامین ضروری برای سلامت دندان و استخوان

 كارشناسان آكادمی پزشكان خانواده در آمریكا در مقاله جدیدی تاكید كردند كه وجود ویتامین D برای حفظ سلامت دندان‌ها و استخوان‌های بدن ضروری است و در عین حال هم از بدن در برابر بیمار‌ی‌های مزمن شامل دیابت، بیماری‌های قلبی و سرطان جلوگیری می‌كند. این آكادمی در مقاله جدید خود اعلام كرد: «برخی افراد به دلایل خاصی بیشتر در معرض خطر كمبود ویتامین D قرار دارند».

سایت اینترنتی مای هلت دیلی نیوز دراین باره منتشر كرد: «طبق فهرست آكادمی پزشكان خانواده در آمریكا، افرادی كه عمدتا شهرنشین هستند، نوزادانی كه در سن تغذیه با شیر مادر هستند، كسانی كه پوست تیره دارند یا در نواحی زندگی می‌كنند كه به طور معمول میزان نور خورشید پایین است، افراد چاق و افرادی كه قادر به جذب مناسب ریزمغذی‌ها نیستند(مثل مبتلایان به بیماری‌های التهاب روده‌ای و افرادی كه از داروهای خانواده گلوكوكورتیكوئید مصرف می‌كنند)، به‌طور معمول بیشتر در معرض خطر كمبود ویتامین D و عواقب آن قرار دارند». ویتامین D یکی از ویتامین‌های لازم برای بدن و از ویتامین‌های محلول در چربی است که به رشد و استحکام استخوان‏ها از طریق کنترل تعادل کلسیم و فسفر در بدن کمک می‌کند.

این ویتامین با افزایش جذب فسفر و کلسیم از روده‌ها و کاهش دفع آنها از کلیه به متابولیسم استخوان‌ها کمک می‌کند و همچنین از طریق تفسیر ژن‌های هسته سلول در بهبود رشد سلولی نیز موثر است.

منبع اصلی دریافت این ویتامین به جز منابع گیاهی مثل غلات و منابع حیوانی مثل ماهی ساردین و شیر، نور آفتاب است به طوری كه 10 تا 20 دقیقه قرار گرفتن در مقابل نور آفتاب، نیاز روزانه بدن انسان را به این ویتامین تامین می‌کند. کمبود این ویتامین همچنین باعث پوکی استخوان در سنین سالخوردگی می‌شود.

 

جوانه‌ها به كاركرد صحیح عضلات كمك می‌كنند

 كارشناس مسؤول تغذیه استان یزد گفت: «در روند جوانه زدن میزان ویتامین‌ها و پروتئین‌ها افزایش می‌یابد و در عین حال میزان انرژی و كربوهیدرات موجود در آنها كاهش می‌یابد كه این نكته می تواند برای كسانی كه به كاهش وزن فكر می كنند جالب باشد».

یوسف نقیایی بیان كرد: «جوانه‌ها به طور كلی در گروه سبزیجات قرار می‌گیرند، اما تركیبات بسیار بهتر و بیشتری نسبت به این گروه دارند و معمول‌ترین جوانه‌های موجود جوانه گندم، عدس و ماش می‌باشد».

وی اضافه كرد: «در فرآیند جوانه زدن این محصولات تغییرات بسیار و در عین حال مفید بر روی دانه‌ها صورت می گیرد كه موجب غنی‌تر شدن مواد مغذی موجود در آن می شود كه حاوی تركیباتی از قبیل ویتامین‌های B6، B12، ویتامین C، ویتامین E

و نیز مواد معدنی می‌باشد».

وی اذعان كرد: «ویتامین E موجود در جوانه‌ها نقش موثری در حفظ و سلامت پوست و پیشگیری یا كندی روند پیری سلول‌ها دارد. همچنین ویتامین C بسته به نوع جوانه متفاوت بوده، اما نسبت به میزان آن در دانه افزایش می‌یابد».

نقیایی ادامه داد: «جوانه‌ها همچنین حاوی مواد معدنی مانند سلنیوم ‌می‌باشند كه به عنوان یك آنتی‌اكسیدان بسیار مهم و پیشگیری كننده از آسیب‌های ناشی از رادیكال‌های آزاد می‌تواند در پیشگیری از سرطان‌ها نقش داشته باشد. همچنین منیزیم موجود در جوانه‌ها می‌تواند در كاركرد صحیح عضلات موثر باشد».

وی در خصوص خواص جوانه عدس تاكید كرد: «این جوانه حاوی تمامی اسیدهای آمینه ضروری بوده كه این نوع اسیدهای آمینه موجب رشد بهتر به خصوص در كودكان می‌شود، در عین حال اسیدهای چرب ضروری لینولنیك و لینولئیك در جوانه عدس وجود دارد كه موجب رشد سلول‌های مغزی می‌شود».

وی خاطرنشان كرد: «در جوانه عدس میزان فیبر محلول قابل توجهی وجود دارد كه منجر به كاهش كلسترول، كاهش فشارخون و یا قندخون می‌شود».

 

کشمش شیرین اما محافظ دندان

 کشمش، میوه‌ای خشک و مغذی است و مانند دیگر خشکبارها در تمام سال یافت می‌شود.

متخصصان تغذیه تاکید دارند که کشمش، یک غذای پر انرژی، کم چرب و کم سدیم است و برای افرادی که رژیم‌های کم سدیم را باید رعایت کنند، بسیار مفید است.

به گزارش سایت اینترنتی مای هلت دیلی نیوز، کشمش در عین حال برای سلامت استخوان‌ها و جلوگیری از پوکی استخوان نقش مهمی را بر عهده دارد، به همین دلیل مصرف آن برای زنان قبل از یائسگی بسیار مفید است.

کشمش با وجودی که شیرین و چسبناک است اما بر دندان اثر مخربی ندارد و باعث خرابی دندان نمی‌شود، حتی می‌توان گفت این میوه خشک از فساد دندان جلوگیری می‌کند. بنابراین کشمش برای سلامت دندان و لثه بسیار مفید است. این خشکبار خوشمزه دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی بالا است و از تخریب سلولی جلوگیری می‌کند.

کشمش منبع مفیدی از ویتامین‌ها و عناصر مغذی بدن است. عناصر و ویتامین‌هایی همچون آهن، پتاسیم، کلسیم و ویتامین B در کشمش موجود می‌باشد. دیگر ماده مغذی موجود در كشمش آهن به میزان زیاد است. کشمش، منبع خوب فیبر، آنتی اکسیدان و همچنین منبع خوب انرژی است. فیبر باعث جلوگیری از سرطان کولون، کمک به جلوگیری از رشد غیر معمول سلول‌ها، بیماری‌ها و همچنین کنترل قند خون می‌شود.

این میوه خشک باعث عملکرد صحیح رگ‌های بدن می‌شود، مقدار چربی غذا را کم می‌کند و مقدار فیبر و آهن را افزایش داده و مقدار سدیم را کاهش می‌دهد. کشمش همچنین از سرطان جلوگیری می‌کند.

کشمش میزان LDL یا کلسترول بد را در خون کم می‌کند و باعث کاهش بیماری قلبی می‌شود.

 

هوش كودكان؛ متأثر از رژیم غذایی

 متخصصان تغذیه می‌گویند هرچند نتایج مطالعات جدید آنها ممكن است والدین پرمشغله را ناراحت و خشمگین كند، اما این واقعیت را باید پذیرفت كه تنقلات ناسالم و فست‌فودها موجب كاهش ضریب هوشی كودكان می‌شوند و برای جلوگیری از این تاثیر نامطلوب باید برای تغذیه سالم اطفال چاره‌ای مناسب اندیشید.

به گفته متخصصان علوم پزشكی دانشگاه بریستول در انگلیس ، امتیاز هوش کودکانی که تا سه سالگی غذاهایی چون چیپس، سیب زمینی سرخکرده و فست‌فود می‌خورند، نسبت به هوش کودکانی که بیشتر از میوه، سبزی، برنج و ماکارونی استفاده می‌کنند، حدود پنج رتبه پایین‌تر است.

همچنین این متخصصان در بررسی جدید تاكید كردند كه آسیب‌های ناشی از این نوع رژیم غذایی بر روی ضریب هوشی كودكان قابل ترمیم و جبران نخواهد بود.

دكتر باربارا گالانی مسوول فدراسیون غذا و نوشیدنی در انگلیس خاطرنشان كرد: «تعجب آور نیست اگر بگوییم كه یك رژیم غذایی سالم و متعادل برای رشد مناسب هوش حائز اهمیت است و این تاثیر در رشد و سلامت تمام كودكان در هر گروه سنی یكسان است».

به گفته متخصصان، تغذیه گروه‌های غذایی نان و غلات كه انرژی و مقداری پروتئین مورد نیاز كودك را تأمین می‌كنند، گروه شیر و لبنیات كه كلسیم، فسفر و پروتئین را تأمین می‌كنند و برای رشد اسكلت و استحكام استخوان‌ها و دندان‌ها ضروری هستند، گروه گوشت، حبوبات و تخم‌مرغ كه پروتئین و سایر مواد مغذی مورد نیاز كودك را تأمین می‌كند و بالاخره گروه سبزی‌ها و میوه‌ها كه ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز كودك را تأمین می‌كنند همگی اگر به روش صحیح و به میزان مناسب به كودك داده شوند در رشد هوش او نقش بسزایی دارند. به‌علاوه مواد غذایی و خوردنی‌هایی كه منبع غنی از عنصر روی هستند تاثیر مفید و فوق‌العاده‌ای روی افزایش ضریب هوشی كودكان دارند.

برچسب ها: سوءهاضمه، ذرت، ویتامین ضروری، آلزایمر پ، اوستئوآرتریت تعداد بازديد: 488 تعداد نظرات: 0

نظر شما بعد از تایید درج خواهد شد

فیلم روز
تصویر روز