Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 21:53

9
شهریور
خواص آش بادمجان (1)

خواص آش بادمجان (1)

بخش اول- آش‌ها در کل جزء غذاهای سنتی ما ایرانیان می‌باشند. اگرغذای فوق را برای 6 نفر فرض کنیم، آش بادمجان برای هر فرد حدود 300 كیلوکالری انرژی دارد.

حوریه دانش بدی؛ دانشجوی کارشناسی ارشد تغذیه  از دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد

 

 

آش‌ها در کل جزء غذاهای سنتی ما ایرانیان می‌باشند. اگرغذای فوق را  برای 6 نفر فرض کنیم، آش بادمجان برای هر فرد حدود 300 كیلوکالری انرژی دارد. سیر موجود در این غذا طبق مطالعات اخیر،كلسترول تام (TC) و به ویژه نوع LDL را كاهش می‌دهد. سازمان بهداشت جهانی مصرف سیر را برای درمان کمکی هیپرلیپیدمی و پیشگیری از تغییرات عروقی آترواسکلروز و درمان افزایش خفیف فشارخون تایید می‌کند.

البته مصرف سیر برای افرادی که ناراحتی‌های گوارشی مثل التهاب حاد یا مزمن معده دارند، توصیه نمی‌شود. بیشترین مورد استفاده سیر در سال‌های اخیر برای موارد قلبی - عروقی و خاصیت ضد میکروبی آن بوده است. سیر باعث كم كردن چربی خون به خصوص كلسترول می‌شود و پایین‌‌آورنده فشار خون، محرك دستگاه ایمنی بدن و ضدسرطان است.

توجه داشته باشید که این گیاه با داروهای دیابت تداخل دارد و می‌تواند هیپوگلایسمی ناشی از این داروها را بیشتر کند. همچنین بیمارانی که از داروهای ضدانعقاد استفاده می‌کنند، باید در مصرف سیر احتیاط کنند.

در ضمن اگرتمایل به اضافه کردن پیاز داغ داشتید، بهتر است از روغن مخصوص سرخ کردن استفاده نمایید، زیرا روغن‌های دیگر با حرارت بالا رادیکال آزاد تولید می‌کنند و رادیکال‌های آزاد سرطانزا هستند. این بار نیز مانند همیشه خواص چند ماده غذایی موجود در این غذا را به طور خلاصه برای شما علاقه‌مندان توضیح می‌دهیم:

خواص بادمجان

نام علمی آن Solanum Melongena می‌باشد. بادمجان گیاهی یكساله و دارای ساقه نسبتا ضخیم و پوشیده از كرك است. برگ‌های آن بیضی شكل با نوك باریك بوده و گل‌های آن بنفش رنگ است. میوه این گیاه دراز و باریك و یا گرد، به رنگ‌های بنفش، سیاه، زرد و سفید دیده می‌شود.

یکی از مهم‌ترین خواص بادمجان كم كالری بودن آن است كه غذای بسیار خوبی برای كسانی است كه می‌خواهند وزن كم كنند. همچنین بادمجان به دلیل داشتن فیبر بالا برای کنترل وزن و اشتها موثر است. فیبر موجود در بادمجان باعث افزایش باکتری‌های مفید و کاهش باکتری‌های مضر در روده می‌شود. همانطور که قبلا هم گفتیم، فیبرها می‌توانند خطر سرطان روده باریک را کاهش دهند. این گیاه در بسیاری از افراد ایجاد آلرژی می‌کند.

مطالعات بر روی حیوانات آزمایشگاهی نشان داده‌اند كه مصرف بادمجان می‌تواند باعث کاهش کلسترول خون شود که علت آن را به نیاسین و فیتوکمیکال‌های موجود در بادمجان ربط داده‌اند. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در بادمجان نقش ضد سرطانی دارند. بادمجان به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌های فراوان و فیبر بالا، خطر تصلب شرایین و بیماری‌های قلبی را كاهش می‌دهد.

همچنین مطالعات بسیاری توصیه به مصرف آنتی اکسیدان‌ها در افسردگی‌ها می‌کنند. این مطالعات نشان می‌دهند که در افسردگی‌ها سطح آنتی اکسیدان‌ها کاهش و احتمال عفونت بالا می‌رود. مصرف بادمجان از افزایش چربی خون جلوگیری می‌كند و برای کنترل دیابت و چربی خون توصیه می‌شود. هرصدگرم بادمجان حدود 28 كیلوکالری انرژی دارد، البته توصیه می‌شود آن را به صورت آبپز مصرف کنید و از سرخ کردن آن خودداری نمایید.

خواص عدس و لوبیا

عدس گیاهی است یکساله که ارتفاع آن بیش از 30 سانتیمتر نیست. برگ‌های آن دارای 6 تا 14 برگچه می‌باشد که در انتهای آن پیچک قرار دارد. گل‌های عدس به رنگ سفید و دارای رگه‌هایی به رنگ بنفش است. عدس دو نوع می‌باشد،‌ عدسی که دانه آن گرد و رنگ آن سبز مایل به زرد است و عدس ریز یا عدس قرمز که دانه‌های آن ریز و به رنگ قرمز می‌باشد.

عدس و لوبیا  جزء گروه حبوبات قرار دارند و حبوبات نیز به دلیل داشتن پروتئین بالا، جزء گروه گوشت‌ها قرار می‌گیرند. شایان ذکر است که پروتئین گیاهی بسیار بیشتر از پروتئین حیوانی توصیه می‌شود، البته مصرف زیاد آن ایجاد نفخ و دل درد می‌کند و بیمارانی که ناراحتی‌های گوارشی دارند، باید در مصرف آن احتیاط کنند. پروتئین‌های حیوانی یکی از عواملی هستند که در افزایش ریسک سنگ‌های کلیوی کلسیمی تاثیر دارند، بنابراین در افرادی که مستعد سنگ‌های کلیوی هستند، توصیه می‌شود به جای پروتئین حیوانی از پروتئین گیاهی استفاده کنند...

 

 

برای خواندن بخش دوم- خواص آش بادمجان- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: آشپزی با بادمجان، انواع آش، خواص بادمجان، بادمجان، روش تهیه آش بادمجان، آش بادمجان، آش ها، خواص آش بادمجان تعداد بازديد: 1078 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز