Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 18:39

6
دی
وسواس‌های غذايی

وسواس‌های غذايی

یكی از وسواس‌های مهم كه بسیاری از افراد، به خصوص خانم‌ها به آن مبتلا می‌باشند، عدم مصرف یا دریافت ناكافی مواد نشاسته‌ای از قبیل نان، برنج، ماكارونی و حبوبات، به علت ترس از افزایش وزن و چاقی است.

برليانت بزرگمهر

 

 

در این مقاله توجه خوانندگان عزیز مجله را به تعدادی از وسواس‌های غذایی جلب می‌كنیم 

- یكی از دغدغه‌های بی‌مورد برخی افراد ترس از كمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی و پناه بردن به منابع دارویی برای جبران آنهاست، ولی لازم به ذكر است كه خاصیت مهم این دسته از مواد مغذی در صورتی است كه توسط غذا به بدن انسان برسند؛ مصرف بیش از حد لزوم این مواد مغذی می‌تواند سلامت شخص را به طور جدی به خطر اندازد.

منابع دارویی معمولا دارای عوارض جانبی در بدن هستند و مصرف قرص و دارو فقط در موارد ضروری و با دستور پزشك مجاز است و برای بهره‌گیری هر چه بیشتر از خواص تغذیه‌ای مواد مغذی، باید منابع غذایی این مواد را مورد مصرف قرار داد. 

- در مواردی كه برخی بیماری‌های عفونی در منطقه‌ای شیوع دارند، بعضی از افراد در مورد مصرف میوه و سبزی دچار وسواس می‌شوند و به طور كلی از مصرف سبزی، سالاد و میوه امتناع می‌ورزند و این وضع ممكن است به مدت طولانی ادامه یابد، اما مصرف این مواد غذایی به دلایل زیر برای همه افراد ضروری است و فقط باید افراد در شست و شو و ضدعفونی كردن سبزی‌ها و میوه‌ها ییعنی میكروب‌زدایی و نیز انگل‌زدایی) دقت بیشتری داشته باشند. 

- بعضی از افراد به علت ترس از آلودگی، از خوردن میوه با پوست امتناع می‌كنند. شست‌وشو و ضدعفونی كردن میوه‌ها می‌تواند آلودگی پوست آنها را از بین ببرد، زیرا پوست میوه‌ها به علت داشتن مقدار زیادی فیبر غذایی، برای سلامت انسان مفید است.

ضمنا بخشی از مواد مغذی موجود در میوه‌ها در زیر پوست آنها وجود دارد كه باجدا كردن پوست، ارزش تغذیه‌ای میوه كاهش می‌یابد. 

- یكی از وسواس‌های مهم كه بسیاری از افراد، به خصوص خانم‌ها به آن مبتلا می‌باشند، عدم مصرف یا دریافت ناكافی مواد نشاسته‌ای از قبیل نان، برنج، ماكارونی و حبوبات، به علت ترس از افزایش وزن و چاقی است. این دسته از افراد باید توجه داشته باشند كه مهم‌ترین منبع تأمین انرژی بدن، مواد نشاسته‌ای است. مواد نشاسته‌ای از منابع غنی انرژی محسوب شده و از نظر قیمت نسبت به سایر منابع انرژی مناسب‌ترند. همچنین، حاوی مواد مغذی مفیدی از قبیل ویتامین‌های گروه B، پروتئین‌های گیاهی، روی، مقداری آهن و كلسیم هستند كه در سلامت انسان نقش مهم و موثری دارند. 

- یكی از باورهای غلط غذایی كه امروزه رواج پیدا كرده و تقریبا به صورت یك وسواس در كشورمان درآمده، عدم مصرف تخم مرغ به علت ترس از افزایش كلسترول خون، به خصوص در افراد میانسال و سالمند است، حتی در برخی موارد شاهد عدم مصرف این ماده غذایی در بین جوانان هستیم.  

اما باید به این نكته توجه داشت كه تخم مرغ یكی از مواد غذایی بسیار مفید و حتی ضروری برای بدن و یكی از منابع بسیار خوب ویتامین A است. البته كسانی كه مبتلا به افزایش چربی‌های خون و یا بیماری‌های قلبی- عروقی هستند، نباید در مصرف آن افراط كنند و هفته‌ای یك تا دو عدد تخم مرغ به صورت پخته و سفت برای این دسته از افراد توصیه می‌شود. 

 

برچسب ها: ارزش غذایی تخم مرغ، کمبود ویتامین، وسواس غذایی چیست، عدم مصرف نشاسته در خانم ها، ویتامین های ضروری بدن تعداد بازديد: 564 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز