Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 04:13

22
آذر
غذاهایی كه با ســرطان پروستـات مبارزه می كنند (بخش دوم )

غذاهایی كه با ســرطان پروستـات مبارزه می كنند (بخش دوم )

رژیم غذایی به طور كاملا مشخص بر بروز سرطان پروستات موثر است.

گوشت قرمز

گوشت قرمز با كاهش PH خون (افزایش اسیدیته خون) به علت داشتن آمینواسیدهای گوگرددار و كاهش فعالیت آنزیم 1- آلفا هیدروكسیلاز و به دنبال آن كاهش تولید ویتامین D خطر ابتلا را افزایش می‌دهد. 

لیكوپن

لیكوپن، كاروتنوئید اصلی موجود در گوجه فرنگی و فرآورده‌های آن می‌باشد كه سلول‌های پروستات را در برابر حمله رادیكال‌های آزاد، گونه‌های فعال اكسیژن و دیگر عوامل سرطانزا محافظت می‌كند. لیكوپن با كاهش تكثیر سلول‌های پروستات سرطانی، حجم تومور را كوچك‌تر می‌كند. مصرف 5 واحد گوجه‌فرنگی (معادل 5 عدد گوجه‌فرنگی متوسط) و فرآورده‌های آن (انواع سس گوجه‌‌فرنگی) در هفته توصیه می‌شود. 

پروتئین سویا

توجه به سویا به عنوان یك ماده غذایی موثر در كاهش سرطان پروستات از مشاهداتی به دست آمد كه شیوع سرطان پروستات را در جمعیت‌هایی كه رژیم غذایی غنی از لوبیای سویا مصرف می‌كردند (مانند رژیم غذایی مردم چین) به طور قابل توجهی كمتر گزارش كردند. لوبیای سویا به علت خصوصیات استروژنیك و اثرات مهاركنندگی آنزیم 5- آلفا ردوكتاز (تبدیل كننده تستوسترون به دی‌هیدروكسی تستوسترون) اثر محافظ دارد. 

كلم بروكلی

مصرف بیش از یك سهم از سبزی‌های چلیپایی (همچون كلم برگ، گل كلم و كلم بروكلی) در هفته خطر شیوع سرطان پروستات را كاهش می‌دهد و پیشرفت آن را به تاخیر می‌اندازد. بروكلی به علت سولفارافان موجود در آن فعالیت گلوتاتیون-S ترانسفراز (جاذب رادیكال‌های فعال اكسیژن) را افزایش داده، پیشرفت سرطان پروستات را به تاخیر می‌اندازد. پژوهشگران مصرف 3 سهم (معادل 3 وعده) از سبزیجات چلیپایی در هفته را برای پیشگیری از سرطان پروستات توصیه می‌كنند. 

چای سبز

8- 6 درصد از مردان از چای سبز به عنوان جایگزین یا مكمل دارو استفاده می‌كنند. چای سبز به علت اپی گالوكاتچین گالات (پلی‌فنل اصلی موجود در آن)، خصوصیت تحریك آپوپتوزیس و مهار ژن مرتبط با بروز سرطان پروستات را دارد كه به همین دلیل از سرطان پروستات پیشگیری می‌كند. مصرف 5/3 تا 4 فنجان چای سبز، 3 بار در روز، به مدت حداقل 6 ماه قابل تحمل است. 

آب انار

مهم‌ترین پلی فنل موجود در آب انار، پونی كالاجین است كه مسؤول بیش از 50 درصد از خصوصیات آنتی اكسیدانی آن می‌باشد. از آنجا كه فرایندهای صنعتی برای تهیه آب انار این تركیب را بیشتر استخراج می‌كنند، آب انار خصوصیات آنتی اكسیدانی بیشتری از انار دارد و ما از مصرف آب انار سود بیشتری خواهیم برد. نوشیدن یك لیوان آب انار در روز با داشتن خصوصیت آنتی اكسیدانی به علت پونی‌كالاجین موجود در آن، زمان دو برابر شدن سطوح PSA را افزایش می‌دهد و به دنبال آن از پیشرفت بیماری پیشگیری می‌كند. روغن دانه انار نیز با داشتن ویتامین E، پونیسیك اسید (مهار كننده تشكیل پروستاگلاندین‌ها) و فعالیت استروژنی در این امر موثر است. 

بدین ترتیب رژیم غذایی به طور كاملا مشخص بر بروز سرطان پروستات موثر است. در نهایت رژیم كم چرب (كمتر از 20 درصد كالری از چربی)، محدودیت مصرف لبنیات و گوشت قرمز به همراه افزایش مصرف سویا، چای سبز، 5 سهم در هفته از گوجه فرنگی و فرآورده‌های آن، 3 سهم در هفته از سبزی‌های چلیپایی همچون بروكلی و یك لیوان آب انار (و نه میوه آن به تنهایی) برای جلوگیری از سرطان پروستات توصیه می‌شود.

 

برچسب ها: زژیم غذایی و سرطان، رژیم غذایی مناسب سرطان، جلوگیری از سرطان با غذا، غذا های مخصوص سرطان، سرطان و غذای مناسب تعداد بازديد: 568 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز