Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 02:47

22
آذر
خوراك‌های رژيمی ويژه پيشگيری و درمان سرطان غدد لنفاوی ( بخش اول )

خوراك‌های رژيمی ويژه پيشگيری و درمان سرطان غدد لنفاوی ( بخش اول )

ابتلا به سرطان در افرادی که میوه و سبزی بیشتری می‌خورند کمتر است. سبزیجات حاوی مواد آنتی اکسیدانی هستند که با کندکردن روند اکسیداسیون مانع ابتلا به سرطان می‌شوند.

فاطمه تورنگ؛ كارشناس ارشد تغذيه

 

 

لنفوم نوعی سرطان سیستم ایمنی است که سلول‌های لنفوسیت را درگیر می‌سازد. این سرطان انواع مختلفی دارد که اگر به موقع درمان نشود در دستگاه لنفاوی پخش شده و می‌تواند ریه، اعضاء داخل شکم و استخوان‌ها را درگیر کند. علت آن مشخص نیست، اما برخی عوامل ویروسی از عوامل موثر در بروز این سرطان شناخته شده‌اند. سابقه فامیلی، استعداد ژنتیکی و نقص ایمنی نیز از عوامل مستعد كننده هستند. به علاوه، مواجهه با مواد شیمیایی بخصوص مواجهه شغلی با مواد مصرفی در کشاورزی، اشعه یونیزه‌کننده و کار در پتروشیمی ممکن است در ابتلا موثر باشند. اگرچه نقش تغذیه در ابتلا به این سرطان کمرنگ‌تر از سرطان‌های دیگر مثل سرطان‌های گوارشی است، اما بخشی از آن ممکن است ناشی از مطالعات کمتر در این زمینه باشد. در ادامه توصیه‌های تغذیه‌ای برای کاهش ابتلا به این سرطان می‌آید و در پایان چند توصیه برای افراد مبتلا به سرطان آمده است.

میوه و سبزی بیشتری مصرف کنید

ابتلا به سرطان در افرادی که میوه و سبزی بیشتری می‌خورند کمتر است. سبزیجات حاوی مواد آنتی اکسیدانی هستند که با کندکردن روند اکسیداسیون مانع ابتلا به سرطان می‌شوند. سبزیجات منبع غنی فولات هستند که در ترمیم و ساخت DNA نقش دارند و کمبود آن با سرطان مرتبط است. با این وجود مصرف دوزهای بالای مکمل فولات ممکن است سرطانزا باشد. میوه‌ها و سبزی‌ها حاوی ویتامین C، آلفاکاروتن، منگنز، روی و پروآنتوسیانیدین‌ها هستند که همگی خطر سرطان را کاهش می‌دهند. 

ادعا شده که نیترات بالای سبزیجات برگ سبز بویژه انواع گلخانه‌ای ممکن است خطر سرطان را افزایش دهد، اما مصرف بالای این سبزیجات هم باعث کاهش ابتلا شده است. به نظر می‌رسد مقادیر بالای آنتی اکسیدان بخصوص ویتامین C سبزیجات مانع تولید ترکیبات N- نیتروز می‌شود. سبزیجات خانواده کلم به دلیل ترکیبات خاصشان بویژه indol-3-carbinol و ایزوتیوسیانیدها، توجه ویژه‌ای را بخود جلب کرده‌اند، این ترکیبات موجب آپپتوز و کاهش رشد سلول‌های سرطانی می‌شوند. سبزیجات زرد و نارنجی، آب سیب و گوجه فرنگی هم احتمالا اثرات مفید بیشتری دارند.

 مصرف 5 واحد میوه و سبزی در طول روز موجب حفظ سلامت و کاهش انواع سرطان‌ها می‌شود. بهتر است سبزی‌هایی با رنگ‌های متنوع مصرف کنیم تا مواد مغذی متنوع‌تری به بدن ما برسد. مصرف میوه و سبزی در کودکان اهمیت بیشتری دارد و اثر قوی‌تری در کاهش ابتلا به سرطان در بزرگسالی دارد.

شیر و لبنیات کم چرب مصرف کنید

ادعا شده که مصرف بالای لبنیات بویژه شیر، پنیر و بستنی  موجب افزایش خطر سرطان می‌شود. چربی‌های شیر حاوی ارگانوکلرین‌ها مثل دیوکسین و بی‌کلرید بی فنیل است که احتمالا موجب کاهش سطح ایمنی و افزایش خطر سرطان می‌شود. احتمال ابتلای انسان به ویروس bovine leukemia virus از طریق مصرف شیر گاوهای آلوده به این ویروس نیز وجود دارد.

فرضیه دیگری نیز مطرح شده که عنوان می‌کند با افزایش دریافت کلسیم تولید ویتامینD فعال کاهش می‌یابد. کاهش ویتامین D خطر سرطان را افزایش می‌دهد زیرا این ویتامین در آپپتوز ، تمایز سلولی و ممانعت از رشد سلول‌های سرطانی نقش دارد. توجه داشته باشید که نقش مفید مصرف لبنیات کم چرب در کاهش خطر بسیاری از بیماری‌ها از جمله انواع سرطان‌ها ثابت شده است بنابراین با توجه به پایین بودن مصرف در ایران، توصیه کلی باید بر افزایش مصرف لبنیات کم‌چرب استوار باشد.

ادامه مطلب

برچسب ها: عوامل موثر در سرطان لنفاوی، سرطان لنفاوی، غذا در سرطان لنفاوی، جلوگیری از سرطان لنفاوی، درمان سرطان لنفاوی تعداد بازديد: 507 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز