Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403 - 03:04

19
مرداد
فعالیت بدنی (2)

فعالیت بدنی (2)

بخش دوم- كاملا واضح است كه در درمان اغلب بیماری‌ها، علاوه بر درمان‌های دارویی، توصیه‌های جانبی نیز اهمیت داشته و ارائه برخی راهنمایی‌ها درخصوص شیوه زندگی یا تغییر آن آسان تر و موثرتر می کند.

 

 حس كند پیرتر از آن است كه به فعالیت بدنی بپردازد (در ادامه به فعالیت بدنی در سنین بالا نیز اشاره خواهد شد).

 به دلیل اضافه وزن قادر به انجام فعالیت نباشد.

 به دلیل كار، فعالیت‌های حرفه‌ای و خانوادگی وقت كافی برای انجام فعالیت بدنی نداشته باشد.

توصیه می‌شود:

1- از هر فرصتی برای انجام فعالیت بدنی استفاده كنید و اگر وقت نداشتید روزانه 30 دقیقه ورزش كنید، به هر میزان كه می‌توانید، آن را انجام دهید.2- برای خرید مایحتاج روزمره و هنگام رفتن به خانه یا محل كار مسیر را پیاده طی كنید.3- چنانچه لازم است از اتوبوس یا مترو و... برای رفتن به منزل یا محل كار استفاده شود، از یك ایستگاه دورتر برای پیاده یا سوار شدن و رسیدن به مقصد استفاده نمایید.

4- در صورت استفاده از وسیله نقلیه شخصی آن را در فاصله معینی از محل كار پارك كرده و باقی راه را پیاده طی كنید. 5- در صورتی كه منع پزشكی وجود نداشته باشد، حتی‌الامكان از پله به جای آسانسور یا پله برقی برای بالا و پایین رفتن استفاده نمایید. 6- از نشستن‌های طولانی، به خصوص در محل كار و یا در حین تماشای تلویزیون خودداری كنید. 7- اگر باغ یا باغچه‌ای در اختیار دارید، زمان بیشتری را در آن صرف كنید. 8- اگر مجبورید بچه‌ها را به مدرسه ببرید، حتی‌الامكان این كار را پیاده انجام دهید. 9- در صورت ضعف جسمی، از 5 تا 10 دقیقه در هر روز شروع كرده و آن را به تدریج افزایش دهید.

10- تعداد قدم‌های روزانه را تدریجا افزایش دهید. (هر روز یك قدم بیشتر از روز قبل)، ولی برای رسیدن به زمان «30 دقیقه در روز» عجله نكنید، رعایت نظم در این فعالیت بسیار مهم است. 11- با دوستانی كه فعالیت و جنب و جوش بیشتری دارند، همراه شوید. 12- بردن بچه‌ها به پارك نیز مناسب است، ولی به جای نشستن روی صندلی، در اطراف فضای بازی آنها قدم بزنید.

ویژگی‌های فعالیت بدنی در سنین بالا (بالاتر از 55 سالگی) و ملاحظات مربوطه:

افراد مسن باید قبل از شروع به هر نوع فعالیت و حتی تغییر نوع فعالیت نكات زیر را مدنظر داشته باشند:

1- با پزشك خانواده یا متخصص طب ورزشی خود مشاوره كنند تا منع پزشكی خاصی برای فعالیت آنان وجود نداشته باشد. 2- هرگونه فعالیت خود را به صورت تدریجی آغاز كنند. شروع فعالیت بین 5 تا 10 دقیقه در روز مناسب است كه به تدریج و بدون تعجیل به زمان مطلوب (مثلا 30 دقیقه روزانه) قابل افزایش می‌باشد. 3- فعالیت‌های بدنی خود را به صورت منظم انجام دهند. این كار اثربخشی آن را در بهره‌مندی از فواید مربوطه به مراتب افزایش می‌دهد.

چند توصیه

1- برای اجتناب از یكنواختی در انجام فعالیت‌های بدنی می‌توان فعالیت‌های گوناگونی در روز انجام داد؛ مثل باغبانی، تعمیر و خرده‌كاری وسایل منزل و... 2- مدت زمان مقرر برای فعالیت‌های بدنی روزانه را می‌توان به چند زمان چند دقیقه‌ای (مثلا 3 زمان 10 دقیقه‌ای به جای 30 دقیقه یك جا) تقسیم نمود.

3- عضویت در كلوب‌های ورزشی ضمن افزایش مناسبات و تعامل اجتماعی و یافتن دوستان جدید، می‌تواند نوعی اجبار در رعایت زمان انجام فعالیت بدنی یا ورزش موردنظر ایجاد كند.4- همراه بردن فرزند یا نوه در گردش‌های روزمره، انگیزه و توان انجام فعالیت را افزایش خواهد داد.5- در صورت استفاده از اتوبوس، مترو یا هر وسیله نقلیه دیگر، یك ایستگاه (یا به هر میزان) جلوتر یا یك ایستگاه (یا به هر میزان) عقب‌تر پیاده شوید و باقی راه را پیاده طی كنید.

6- استفاده از دوچرخه ثابت در منزل (چنانچه حائز شرایط باشید) راه حل دیگری است.7- خرید مایحتاج روزانه و حمل آنها بدون استفاده از اتومبیل به افزایش فعالیت بدنی كمك می‌كند.8- برای كسب حداكثر آمادگی بدنی انجام یك ساعت در هفته حركات كششی، ریلاكسیشن، یوگا، شنا و كارهایی از این قبیل توصیه می‌شوند.

9- افراد مسن فراموش نكنند ورزش یا هر فعالیت بدنی انتخابی نباید منجر به خستگی مفرط آنان شود. برخی حوادث قلبی-عروقی، تاندونیت‌ها، مشكلات مفصلی و حتی شكستگی‌ها و... می‌تواند به دنبال ورزش یا فعالیت كنترل نشده بروز كند بنابراین در صورت مواجهه با خستگی مفرط یا درد شدید باید از شدت آن كاسته شود. 10- در جدول2 شدت و مدت زمان انجام برخی فعالیت‌ها و نمونه‌های آنها در سنین بالا آورده شده است.

ساده‌ترین و عملی‌ترین نوع فعالیت در سنین بالا پیاده‌روی سریع (با شدت فعالیت متوسط و زمان 30 دقیقه در روز) است كه در هر جا و در هر زمان قابل انجام می‌باشد. طبیعی است كه هر فرد برحسب علاقه، امكانات و محدودیت‌های احتمالی بدنی می‌تواند هر یك از نمونه فعالیت‌های آن را انتخاب كند.

 

 

برای خواندن بخش اول- فعالیت بدنی- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- فعالیت بدنی- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: اضافه وزن، پیاده روی، جنب و جوش، کلوپ های ورزشی، ریلاكسیشن، مشكلات مفصلی تعداد بازديد: 641 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز