Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 15:52

4
اسفند
اهمیت کربوهیدرات ها برای ورزشکاران

اهمیت کربوهیدرات ها برای ورزشکاران

طبق تحقیقاتی که صورت گرفته است 30 دقیقه اول بعد از فعالیت ورزشی بدن بیشترین کربوهیدرات را جذب می کند

کربوهیدراتها سوخت اصلی و مهمی برای ورزشکاران هستند. زیرا هرچه میزان ذخیره گلیکوژن کبد و ماهیچه افزایش یابد به همان نسب عملکرد ورزشکار بهبود مییابد.

ماده تشکیل دهنده گلیکوژن از کربو هیدراتها می باشد در نتیجه مصرف کربو هیدرات برای  ورزشکاران بسیار حائز اهمیت هست.

طبق تحقیقاتی که صورت گرفته در قبل از ورزش بهتر هست ورزشکاران از مواد غذائیکه دارای درصد گلایسمیک پایین دارند مانند مواد غذائی سبوس دار یعنی مواد غذائی که  ارام ارام قند خون را بالا می برند و همچنین در حین فعالیت هم قند خون را ارام ارام پائین می اورند همچنین این مواد از بروز افت ناگهانی قند خون جلو گیری می کنند .

ولی در حین فعالیت ورزشی و مخصوصا ورزش هایی که دارای 2 نیمه بوده مانند فوتبال و یا دارای چند ست می باشند مانند کشتی از مواد غذائئ که دارای درصد گلایسمیک بالا هستند استفاده می شود زیرا این مواد سریعا جذب خون شده و قند ورزشکار را بالا میبرد.

همچنین بعد از اتمام فعالیت ورزشی و یا مسابقه چگونگی مصرف کربو هیدرات اهمیت بیشتری پیدا می کند زیرا بعد از فعالیت ورزشی بارگیری ورزشکار اتفاق می افتد و در این زمان هست که ما میتوانیم ذخیره گلیکوژن ورزشکار را افزایش دهیم.

طبق تحقیقاتی که صورت گرفته است 30 دقیقه اول بعد از فعالیت ورزشی بدن بیشترین کربوهیدرات را جذب می کند در نتیجه در 30 دقیقه اول بعد از فعالیت ورزشی باید از مود غذائی که دارای قند بالا هستند استفاده کنیم و این روش را تا 2 ساعت ادامه دهیم و در 2 الی 24 ساعت بعد از مواد غذایی که دارای قند بالا و متوسط هستند استفاده کنیم با این روش میتوانیم میزان بارگیری ورزشکار را افزایش دهیم.

همچمنین برای افراد غیر ورزشکاری که اضافه وزن داشته و می خواهند وزن خودرا کاهش دهند بهتر هست که تا 3 ساعت قبل از فعالیت ورزشی هیچ ماده غذایی مصرف نکرده و قبل از ان  مواد غذائی با قند پایین مصرف کنند همچنین 1 ساعت قبل از فعالیت ورزشی خود میتوانند قهوه مصرف کنند زیرا قهوه دارای کافئین بوده و کافئین به چربی سوزی کمک میکند .

همچنین افراد چاق غیر ورزشکار بعد از فعالیت مصرفی نباید مواد غذایی پر کالری مصرف کنند و بهتر هست تا 2 ساعت بعد از ورزش مواد غذائی مصرف نکنند.

 

برچسب ها: تغذیه و ورزش، کاهش وزن، مصرف کربوهیدراتها، چربی سوزی، مصرف قهوه، کربوهیدرات، غذای ورزش کاران، غذای مناسب در زمان ورزش تعداد بازديد: 1395 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز