Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 19:39

2
اسفند
دیابت با دستگاه گوارش چه می كند؟ (2)

دیابت با دستگاه گوارش چه می كند؟ (2)

درمان گاستروپارزی شامل به حداقل رساندن فشار شکمی است. ممکن است وعده‌های غذایی کوچک و پی در پی، بهتر از 3 وعده غذایی کامل تحمل شوند. در ضمن، این وعده‌ها باید کم فیبر و کم چربی باشند، زیرا هضم چربی‌ها به طور طبیعی به كندی صورت می‌گیرد.

داروها
برای درمان اختلال گوارشی چندین دارو استفاده می‌شود. پزشك شما سعی می‌كند از میان داروهای مختلفی كه وجود دارد، یك یا چند دارویی كه می‌تواند بیشترین اثر درمانی را داشته باشد انتخاب كند.

تغذیه درمانی برای گاستروپارزی 
درمان، شامل به حداقل رساندن فشار (استرس) شکمی است. ممکن است وعده‌های غذایی کوچک و پی در پی، بهتر از 3 وعده غذایی کامل تحمل شوند. در ضمن، این وعده‌ها باید کم فیبر و کم چربی باشند، زیرا هضم چربی‌ها به طور طبیعی به كندی صورت می‌گیرد و فیبرها هم به سختی هضم می‌شوند، بنابراین اگر اختلال گوارشی دارید ممكن است برای شما مناسب نباشند.

ممكن است مصرف بعضی از غذاهایی كه فیبر زیاد دارند، با نظر متخصص تغذیه محدود گردد. اگر غذاهای جامد به خوبی تحمل نشدند، باید غذاهای مایع را پیشنهاد کرد. تا آنجا که می‌شود، باید زمان‌بندی تجویز انسولین با تاخیر در جذب ماده مغذی هماهنگی داشته باشد. حتی ممکن است به تزریق انسولین پس از صرف غذا نیاز شود. پایش پیوسته قندخون برای تعیین دوز مناسب انسولین اهمیت ویژه‌ای دارد.

تغذیه با لوله
اگر سایر روش‌ها موثر واقع نشد، ممكن است نیاز به جراحی و گذاشتن یك لوله غذایی باشد. این روش بیشتر زمانی كاربرد دارد كه اختلال معده از جذب مواد غذایی و داروهای مورد نیاز برای كنترل قند از طریق گردش خون ممانعت به عمل آورد. با حذف منبع مشكل (معده) در این روش و هدایت مستقیم مواد غذایی و داروها به داخل روده باریك، از هضم و رسیدن این مواد به جریان خون مطمئن می‌شویم. این روش ممكن است موقتی باشد و تنها زمانی كه گاستروپارزی شدید گردد، به کار گرفته شود.

 مسأله مهم این است كه در بیشتر موارد گاستروپارزی قابل علاج نیست و معمولاً به صورت مزمن باقی می‌ماند و درمان تنها کمک می‌كند تا حد امكان سلامت و راحتی بیمار حفظ شود.

ذکر چند نکته زیر در رابطه با تاخیر در تخلیه معده ضروری می‌باشد
… بروز این اختلال گوارشی هم در بیماران دیابتی نوع 1 و هم در نوع 2 ممكن است اتفاق بیفتد.

… این اختلال گوارشی در نتیجه صدمه به عصب واگ كه نقش آن كنترل حركت غذا در دستگاه گوارشی است، ایجاد شده و منجر به كندی عبور غذا در معده و روده‌ها می‌شود.

… اگر در بررسی‌ها مشخص شد كه فرد اختلال در عملكرد رشته‌های عصبی دارد، چون مستعد درگیری رشته‌های عصبی قلب هم می‌باشد، حتما باید طبق نظر متخصصین قلب بررسی كامل شود.

… اختلال گوارشی معمولاً بعد از گذشت چند سال از شروع دیابت بروز می‌كند و غالباً ناشی از كنترل نامناسب قند خون است.

 

 

برای خواندن بخش اول -دیابت با دستگاه گوارش چه می كند؟- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: تاخیر در تخلیه معده، تغذیه درمانی در گاستروپارزی، تغذیه با لوله، دیابت و مشکلات گوارشی، گاستروپارزی تعداد بازديد: 609 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز