Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 13:50

25
مرداد
کاربرد طب سوزنی در زیبایی و جوانسازی پوست و مو

کاربرد طب سوزنی در زیبایی و جوانسازی پوست و مو

گرچه روند پیری پوست امری اجتناب‌ناپذیر می‌‌باشد، ولی عواملی وجود دارند که روند آن را تسریع می‌‌کنند. طب سوزنی خوشبختانه برای مقابله با تمامی این موارد راهکار دارد.

دکتر الهام امیرآذر؛ محقق: نویسنده و درمانگر طب سوزنی

 

چرا  طب سوزنی بر سایر درمان‌ها ارجح است؟

امروزه روش‌های بسیار زیادی برای لیفتینگ صورت و رفع چین و چروک بکار می‌رود و هر ساله دستگاه‌های جدیدتری نیز به بازار می‌آید، این روش‌ها از تزریق  ژل و بوتاکس گرفته تا RF و HIFU و حتی جراحی صورت اگر مفید هم واقع شوند، خطرات و عوارضی را در پی خواهند داشت.

در اینجا به برخی موارد ارجحیت طب سوزنی بر درمان‌های رایج اشاره می‌شود:

1- اثرگذاری در کل بدن

همانطور که ذکر شد، اثرات طب سوزنی زیبایی تنها به صورت محدود نمی‌شود.

بسیاری از بیماران بعد از چند جلسه ابراز می‌کنند که تغییراتی در وضعیت جسمانی  شان  ایجاد شده است، این تغییرات می‌‌تواند احساس نشاط و شادابی بدون علت، افزایش انرژی و یا بهبود کیفیت خواب باشد.

در مواردی ممکن است تاثیر ات کاهش درد و بهبود علانم گوارشی نیز ظاهر شود (این مسنله حتی زمانی که نیدلینگ فقط روی صورت انجام می‌شود نیز اتفاق می‌‌افتد).

در تحقیقی که در سال 1998 بر روی 30 بیمار انجام شد و در «نیوانگلند ژورنال» هم به چاپ رسید، مشخص شد که 90 درصد بیماران اثرات طب سوزنی را به صورت محدود نمی‌دانند واین دلیل خوبی برای اثبات کل نگر بودن طب سوزنی است.

2- طب سوزنی روشی ارگانیک و طبیعی است و چهره اصلی و طبیعی فرد را حفظ  می‌‌کند

شاید شما به افرادی بر خورد کرده باشید که بعد از تزریق بوتاکس دچار لبخند شیطانی و یا چهره یخ زده شده‌اند و علیرغم اینکه خطوط خنده‌شان از بین رفته ولی دیگر لبخندشان زیبایی گذشته را ندارد، یا افرادی که تزریق چربی به منظور گونه‌گذاری انجام داده‌اند، اغلب حالت طبیعی چهره را از دست می‌دهند، به نحوی که در نگاه اول، کاملا مشخص است که تزریق چربی داشته‌اند.

امروزه ما با صورت‌هایی برخورد می‌کنیم که همه شبیه هم هستند، صورت‌هایی با تاتوی ابروی یک مدل، بینی‌‌های عمل کرده متحدالشکل، گونه‌‌های برجسته پراز چربی مصنوعی، و لبخندهایی که واقعا نمی‌‌خندند،  چون بوتاکس نمی‌گذارد.

فراموش نکنیم که خداوند ما را با یک چهره خلق کرده که در کل کاینات منحصر به فرد است و ما سعی در تغییر آن داریم تا خود را شبیه دیگری کنیم!

طب سوزنی اما، فرد را با حفظ  چهره واقعی‌اش سال‌ها جوان‌تر می‌‌کند و به همین دلیل مخاطبان آن روز به روز افزایش می‌‌یابند.

 

3- تاثیر طب سوزنی در چروک‌های صورت

قبل از پرداختن به این بحث، ابتدا مختصری در مورد چروک‌های صورت صحبت می‌‌کنیم.

چروک‌های صورت سه دسته‌اند

1- چروک‌های ناشی از کاهش محتوی آب پوست.

2- چروک‌های ناشی از کاهش محتوی چربی پوست.

3- چروک‌های ناشی از کاهش کلاژن و الاستین پوست.

طب سوزنی معمولا در هر سه مورد کارساز است واغلب می‌‌تواند چروک‌های عمیق (مثل چین نازولبیال)  را کم عمق کرده و چروک‌های کم عمق (مثل چروک‌های بالای  لب) را محو نماید.

اثرات درمانی معمولا بعد از جلسات 6 و 7 اغاز می‌‌شود و البته در مورد چروک‌های نوع اول و دوم تغییرات گاه از همان جلسات اولیه اشکار است.

4- می‌‌تواند عضلات صورت را ریلکس نماید

بسیاری از چروک‌های ما ناشی از انقباضات عضلات صورت است. وقتی عضله ای منقبض می‌‌شود، پوست آن ناحیه کشیدگی پیدا  می‌‌کند و در نواحی مجاور چروک‌هایی را ایجاد می‌‌کند، ریلکس کردن عضلات صورت با طب سوزنی هم به کاهش چروک‌ها کمک می‌‌کند و هم به فرد چهره‌ای باز و گشاده می‌‌دهد که از رموز زیبایی است.

5- چربی پوست را بالانس می‌‌کند

در همان جلسات اولیه چربی پوست متعادل می‌‌شود. از بین رفتن چربی اضافی پوست به درمان بسیاری از مشکلات پوستی مانند منافذ باز پوست، shiny و برق زدن صورت و بینی، اکنه و حتی شلی پوست کمک  می‌‌کند.

6- روشی منحصر به فرد برای افزایش برق چشم‌هاست

در چشم روحی وجود دارد که چینی‌ها به آن، شن،  shen می‌‌گویند و معتقدند که یکی از معیارهای تعیین سلامتی و حتی زیبایی می‌‌باشد.

اگر  با افراد افسرده  برخورد کرده باشید با کمی دقت متوجه چشمان بی فروغ آنها خواهید شد که در اصطلاح به آن sunken eye گفته می‌‌شود.

ولی در عوض کسی که سرشار از شور زندگی و نشاط است چشمهایش برق می‌‌زند، برق چشم‌ها بیانگر اعتماد به نفس و یکی از رموز زیبایی است.

روش‌های مرسوم شاید بتوانند با کم کردن علایم پیری پوست، آن را جوان و شفاف کنند، ولی هیچ روشی به جز طب سوزنی قادر به افزایش درخشش چشم‌های شما نمی‌‌باشد.

7- درمان پف زیر چشم

یکی از مشکلاتی که با طب سوزنی قابل درمان است پف و ادم زیر چشم است. این  اختلال البته بجز موارد ژنتیکی آن ارتباط تنگاتنگی با وضعیت گوارشی بیمار دارد و اغلب در کسانی دیده می‌‌شود که از نفخ شکم رنج می‌‌برند.

در این افراد پف زیر چشم حالت نوسانی دارد و بعضی اوقات و با خوردن بعضی غذاها و گاها بدون اینکه خود بیمار به آن توجهی داشته باشد بدتر می‌‌شود.

در طب چینی ضعف انرژی طحال یکی از مهمترین عوامل ایجاد این اختلال است و پاسخ درمانی در بسیاری موارد بسیار قابل قبول می‌‌باشد.

8- طب سوزنی روند پیری را به تعویق می‌‌اندازد

گرچه روند اجینگ و پیری پوست امری اجتناب ناپذیر می‌‌باشد ولی عواملی وجود دارند که روند آن را تسریع می‌‌کنند از جمله:

خشکی پوست، سیگار و الکل، استرس‌‌های روحی و روانی، چاقی و کم‌خونی.

طب سوزنی خوشبختانه برای مقابله با تمامی این موارد راهکار دارد، برای مقابله با خشکی پوست هم از نقاط موضعی صورت و هم از نقاط بدن می‌‌توان استفاده کرد.

کمک به ترک سیگار و مواد مخدر البته زمانی که خود فرد همکاری داشته باشد به راحتی امکان‌پذیر است و طب سوزنی اینکار را با فزایش ترشح مواد مخدر درونی مانند اندروفین و انکفالین انجام می‌دهد، برای درمان چاقی نیز  طب سوزنی شهرت دارد، زیرا هم به افزایش متابولیسم چربی کمک  می‌‌کند و هم با کاهش اشتها، باعث لاغری هم موضعی و هم عمومی در بیمار می‌شود.

9- درمان طب سوزنی بدون عارضه و مقرون به صرفه است

بر عکس درمان‌های رایج، که گاه عوارضی جدی و صرف هزینه هنگفت، برای بیمار به همراه دارد، طب سوزنی مقرون به صرفه است و اگر توسط پزشک متخصص انجام شود کاملا بدون عارضه است.

هزینه کل  درمان طب سوزنی برای جوانسازی پوست نسبت به سایر درمانهای مرسوم، مقرون به صرفه‌تر می‌‌باشد و نکته مهم این است که فرد با این هزینه می‌‌تواندکل مشکلات صورت را بر طرف سازد. 

نکته دیگر که بسیار حانز اهمیت است این است که این روش درمانی کاملا بدون عارضه می‌‌باشد و بجز هماتوم (کبودی) که گهگاه ممکن است دیده شود عارضه دیگری ندارد.

البته دوباره یادآوری می‌‌کنم که طب سوزنی فقط باید توسط پزشک متخصص طب سوزنی انجام شود، در غیر این صورت احتمال عوارض جدی نیز وجود دارد.

10- می‌‌تواند همزمان تمام نازیبایی‌‌های صورت را درمان کند

طب سوزنی برخلاف درمان‌های رایج که اندیکاسیون‌های به خصوصی دارند (مثلا استفاده از ژل‌‌های تزریقی در بیشتر مواقع برای گونه‌گذاری یا از بین بردن خطوط خنده است و کاربرد بوتاکس از بین بردن موقت خطوط دور چشم، اخم و پیشانی می‌‌باشد، از ‌‌هایفو و ار اف انتظار لیفت صورت و از جراحی پلک فقط بالا کشیدن پلک، ولی طب سوزنی قادر است همزمان  روی تمام این موارد اثر بگذارد که در قسمت‌های بعد به آن اشاره می‌‌شود.

11- اثرات آن سریع است و بر‌خلاف سایر روش‌ها ماندگار است

ماندگاری طب سوزنی فراوان مورد پرسش قرار می‌‌گیرد. بیماران می‌‌پرسند که این روش چقدر ماندگاری دارد و آیا مثل بوتاکس بعد از مدتی برگشت‌پذیر است؟

در پاسخ باید گفت ماندگاری این روش بسیار بیشتر از سایر درمان‌هاست، طب سوزنی شما را ‌به 5 -10 سال قبل و با همان چهره واقعی خودتان برمی‌گرداند و پس از اتمام درمان پوست شما روند اجینگ و پیر شدن  طبیعی خود را ادامه می‌دهد.

در بسیاری موارد، انجام ماهیانه یک جلسه طب سوزنی، مادام‌العمر توصیه می‌‌شود که می‌‌تواند کمک شایانی به بیماران بکند تا همیشه از سن واقعی‌شان سال‌ها جوان‌تر به نظر برسند.

از طرفی بدنی سالم‌تر و شاداب‌تر از همسالان خود داشته باشند.

پس برای حصول به بهترین نتیجه درمان‌های نگهدارنده ماهیانه به بیماران توصیه می‌شود.

12- می‌توان به همراه سایر روش‌ها از آن استفاده کرد

اصولا انجام  طب سوزنی در کنار سایر روش‌ها مشکلی ندارد. ولی در بعضی موارد ممکن است طب سوزنی اثر آن روش‌ها را کمتر نماید، مثلا توصیه می‌‌شود بعد از جراحی  زیبایی صورت و بوتاکس تا 3 ماه در نواحی مورد نظر طب سوزنی انجام نشود.

 

برچسب ها: طب سوزنی و زیبایی، پوست و مو، فواید طب سوزنی، جوانسازی پوست، طب سوزنی و جوانسازی پوست، لیفتینگ صورت، رفع چین و چروک صورت با طب سوزنی، طب سوزنی و چروک صورت، طب سوزنی و درمان پف زیر چشم، طب سوزنی و پیری تعداد بازديد: 1293 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز