Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 02:34

12
اردیبهشت
روي چين و چروك‌ها اتو بكشيد

روي چين و چروك‌ها اتو بكشيد

چین و چروک یک نگرانی عمده برای هرکسی است . چین و چروک ها بخشی از روند پیری است و هیچ کس نمی تواند از آن پیشگیری کند.

چين و چروك‌های اطراف لب هميشه يكی از علائم اصلي پيري و متاسفانه امري اجتناب‌ناپذير هستند؛ ولي با استفاده از برخي شيوه‌ها مي‌توان تا حد زيادي از اين چين و چروك‌ها كاست؛ هر چند نمي‌توان به‌طور كامل آنها را برطرف كرد. چين و چروك‌های اطراف لب يا به عبارتی خطوط خنده، نشان مي‌دهند كه پوست كم‌كم قابليت انعطاف‌پذيري خود را از دست مي‌دهد. با افزايش سن، پوست به تدريج نازك‌تر مي‌شود و ديگر انعطاف‌پذيري روزهاي جواني را ندارد. همچنين خيلي زودتر از قبل دچار خشكي مي‌شود. چربی طبيعي پوست كه در سال‌هاي جواني بيشتر توليد مي‌شود، با افزايش سن، كمتر است و همين مساله سبب مي‌شود كه پوست خشك به نظر برسد. تمام اين فرايندها به افزايش چين و چروك‌هاي سطح پوست كمك مي‌كنند. گذشته از مساله افزايش سن، عوامل ديگری نيز در ايجاد چين و چروك موثرند كه مهم‌ترين آنها اشعه ماوراء بنفش است. اشعه UV، به كلاژن پوست آسيب مي رساند و به همين دليل پوست شروع به آويزان شدن و چروكيده شدن مي كند. چين و چروك‌های اطراف دهان در اثر سيگار كشيدن نيز ايجاد مي‌شوند. پك زدن‌هاي مكرر به سيگار ضمن اينكه موجب ايجاد چين و چروك در اطراف دهان مي‌شود، روي مواد مغذي موجود در خون كه به پوست مي‌رسند نيز تاثير مي گذارد. سيگار كشيدن نه تنها باعث افزايش چين و چروك‌هاي پوست صورت مي‌شود، بلكه روی پوست تمام بدن اثر مي‌گذارد. پيدايش و افزايش چين و چروك‌هاي دور لب به فرم و حالت خنديدن فرد نيز بستگی دارد. نوع لبخند زدن و حركت دادن هر يك از اعضای صورت به هنگام حرف زدن باعث كاهش بيشتر خاصيت انعطاف‌پذيري پوست مي‌شود و اخم كردن حتی بسيار بيشتر از لبخند زدن روی پوست تاثير مي‌گذارد.

در مورد چين و چروك‌هاي اطراف لب چه مي‌توان كرد؟

در اين بخش برخي روش‌هاي درمان خانگي را به شما توصيه مي‌كنيم تا با كمك آنها اين چروك‌ها را كاهش دهيد. اولين و ساده‌ترين راه براي از بين بردن و كاهش چين و چروك‌هاي اطراف دهان، ماساژ دادن اين قسمت‌ها با روغن نارگيل است. هر شب قبل از رفتن به رختخواب اين كار را انجام دهيد. همچنين مي‌توانيد 2 قاشق چايخوري ماست، يك دوم قاشق چايخوري آب ليموي تازه و يك دوم قاشق چايخوري عسل را با هم تركيب كرده و ماسكي تهيه كنيد. براي افزايش تاثير اين ماسك چند عدد كپسول ويتامين E نيز به آن اضافه كنيد و با يك تكه پنبه آن را به صورت ضربه‌اي روي قسمت‌هاي پرچين و چروك زده و 15 دقيقه بعد پوست خود را بشوييد. اين يك روش بسيار كم هزينه و ارزان قيمت با تاثير بسيار زياد است. در يك روش ديگر مي‌توانيد هر شب قبل از خواب، قسمت‌هاي چين افتاده دور دهان و ساير نقاط را با يك كرم مخصوص صورت ماساژ دهيد. دقت كنيد كه حركت دست‌هاي‌تان به سمت بالا باشد. با اين كار چين و چروك‌هاي اطراف چشم‌ها نيز كاهش مي‌يابند. حتي مي‌توانيد مقداري روغن كرچك را به كنج لب‌هاي‌تان ماليده و شروع به ماساژ دادن كنيد. اين كار نيز سبب محوتر شدن چين و چروك‌های اطراف دهان مي‌شود.

كاهش چين و چروك‌ها

مواردي كه ذكر شد، نكاتي راجع به كاهش چين و چروك‌هاي اطراف دهان بود؛ اما براي محوتر شدن اين خطوط، علاوه بر آنها بايد موارد ديگری را نيز مدنظر داشته باشيد كه مهم‌ترين آنها مراقبت از پوست در مقابل اشعه UV است. اين اشعه‌هاي مضر مي‌توانند در سنين جواني پوست شما را 10 سال پيرتر از آنچه كه هستيد نشان دهند؛ به همين دليل بايد به مصرف كرم ضدآفتاب بهای بيشتری دهيد. آلودگي هوا، خشكي هوا، گردوغبار، آلودگي‌ها و ... به پوست آسيب مي رسانند. به برنامه غذايی خود نيز توجه داشته باشيد؛ زيرا هر چقدر هم از پوست‌تان مراقبت كنيد، ولي برنامه غذايي سالمي نداشته باشيد، تمام تلاش‌هاي‌تان بر باد مي‌رود. يك برنامه غذايي خوب حاوي ميوه‌ها و سبزيجات فراوان، خصوصا ميوه‌هاي سرشار از آنتي‌اكسيدان براي پوست بسيار مفيد است. روغن ماهي امگا 3 نيز يك انتخاب مناسب است؛ زيرا باعث درخشش بيشتر پوست مي‌شود. هيچ‌‌گاه اجازه ندهيد پوست‌تان خشك شود. خشكي پوست برابر است با افزايش بيشتر چين و چروك‌ها و يكي از بهترين شيوه‌ها براي جلوگيري از خشكي پوست، نوشيدن آب زياد (8-9 ليوان در روز) مي‌باشد. استفاده از مرطوب‌كننده‌هاي مناسب پوست صورت نيز به مرطوب ماندن پوست كمك مي‌كنند؛ به خصوص در روزهاي سرد زمستاني. البته باز هم خاطرنشان مي‌كنيم كه بروز چين و چروك‌ها در اطراف دهان، امري اجتناب‌ناپذير است و با رعايت تمام موارد فوق باز هم نمي‌توان از آن جلوگيري كرد؛ ولي مي‌توان زمان پيدايش آن را به تعويق انداخت.

روش‌هايي براي بهبود انعطاف‌پذيري پوست

همان‌طور كه قبلا هم گفته شد، پيري و افزايش سن مهم‌ترين عامل از بين رفتن خاصيت انعطاف‌پذيری پوست است. عامل مهم ديگر، محيط است (نور خورشيد و آلودگي) كه انعطاف‌پذيری پوست را كاهش مي‌دهد. اين عامل مي‌تواند وقوع اين پديده را جلو بيندازد و عامل مهم سوم، افزايش يا كاهش ناگهانی وزن مي‌باشد.
براي حفظ بيشتر انعطاف‌پذيری پوست:
از قرار گرفتن طولاني مدت در برابر نور مستقيم خورشيد بپرهيزيد. شايد امروز بهتر از هر زمان ديگری درك كنيد كه اشعه‌های زيانبار خورشيد چقدر مي‌توانند براي پوست شما مضر باشند. اشعه‌هاي UB و UBV آب و رطوبت پوست را تخليه مي‌كنند و ميزان ملانين را افزايش مي‌دهند و تداوم اين مساله باعث مي‌شود تا پوست حالت كششی نداشته باشد؛ به همين دليل استفاده از كرم ضدآفتاب با SPF حداقل 30 ضروری است.

براي حفظ بيشتر انعطاف‌پذيري پوست:
به طور مرتب ورزش كنيد. برخی حركات ورزشي به طور قابل ملاحظه‌اي مي‌توانند از كاهش انعطاف‌پذيری پوست جلوگيری كنند. ورزش، سموم بدن را دفع، جريان خون را تنظيم و ترشح هورمون‌ها را كنترل مي‌كند. عدم تعادل هورمون‌های بدن به طور مستقيم روي پوست اثر مي‌گذارد. ورزش كردن همچنين بر حجم ماهيچه‌ها و عضلات مي‌افزايد و اين عامل مهمی در حفظ انعطاف‌پذيری پوست مي‌باشد. يكي ديگر از مزاياي ورزش، مربوط به متابوليسم ويتامين D در بدن است كه با بهبود سوخت و ساز ويتامينD،پوست سالم‌تر و شاداب‌تر خواهد ماند.

براي حفظ بيشتر انعطاف‌پذيري پوست:
سيگار نكشيد. در سنين جواني متوجه از دست رفتن انعطاف‌پذيري پوست نخواهيد شد؛ اما اين موضوع با افزايش سن براي شما قابل لمس خواهد بود. سيگار كشيدن روند پيري و آسيب ديدگي پوست را تسريع مي‌كند. همچنين باعث مي‌شود رگ‌های خونی منقبض شوند و اكسيژن و مواد مغذي اصلي كمتری به بدن برسد و اگر بدن قدرت جذب اكسيژن و مواد مغذي را به اندازه كافی نداشته باشد، نمي‌تواند انعطاف‌پذيری پوست را حفظ كند.

انعطاف‌پذيري پوست

با افزايش سن و سال، خاصيت انعطاف‌پذيري پوست كاهش مي‌يابد و پوست شل و آويزان مي‌شود؛ اما چرا پوست انعطاف‌پذيری خود را از دست مي‌دهد و چگونه مي‌توان اين خاصيت را حفظ كرد؟ در روزهای خوب و باطراوت جواني موها درخشان‌تر به نظر مي‌رسند، دندان‌ها برق مي‌زنند، انرژي بدن زياد و پوست نرم و لطيف است؛ ولي با گذشت 3-4 دهه از زندگي همه‌چيز تغيير مي‌كند. موها نازك‌تر و شكننده‌تر و رنگ‌شان خاكستري مي‌شود. دندان‌ها آسيب مي‌بينند و پوست هم خميده و آويزان مي‌شود و همه اين موارد نشان مي‌دهد كه انعطاف‌پذيري پوست از بين رفته است. اما در اين ميان افراد زيادي هم هستند كه بسيار جوان‌تر از سن واقعي‌شان به نظر مي‌رسند؛  اين افراد مديريت دقيقی روی قابليت انعطاف پوست‌شان دارند و شما چه باور كنيد، چه نكنيد، با برخي روش‌ها مي‌توان اين خاصيت بسيار مهم پوست را حفظ كرد.

برنامه غذايي سالمي را دنبال كنيد

برخي غذاها كمك زيادی به انعطاف‌پذيري بيشتر پوست مي‌كنند؛ مثل املاح خاص و ويتامين E و C كه در مواد غذايي همچون: توت فرنگی ، شاتوت، ذرت، زرده تخم‌مرغ، بروكلی، بذر كتان، اسيدهای چرب امگا 3 موجود در ماهي‌ها و مغزها، آب و سبزيجات برگ‌دار وجود دارند. آنتي‌اكسيدان‌ها با راديكال‌هاي آزاد مقابله مي‌كنند؛ مثل آمينواسيدها، ويتامين E و ويتامين C و فوليك اسيد. آنها موجب افزايش كلاژن مي‌شوند و كلاژن كمك زيادي به انعطاف‌پذيری پوست مي‌كند. براساس تحقيقات، افزودن يك قاشق غذاخوری روغن زيتون و يا روغن نارگيل به غذا به انعطاف‌پذيری بيشتر پوست كمك خواهدكرد.

استفاده از محصولات پوستي براي كاهش چين و چروك‌ها

استفاده از مكمل‌های طبيعي براي كاهش چين و چروك‌ها و جلوگيری از افزايش آنها، اقدامي عاقلانه و مفيد است؛ ولي هنگام خريد بايد حتما به اجزای تشكيل‌دهنده آنها توجه كنيد. اين اجزاء معمولا شامل چاي سبز، كاموميل، كالندولا، روغن سويا، روغن دانه‌ها، عصاره انار و ساير روغن‌ها و مواد طبيعی هستند. اين محصولات نبايد مواد شيميايی مضر، مواد نگهدارنده، روغن‌هاي معدنی و برخي مواد نامناسب ديگر داشته باشند. محصولات مراقبت از پوست معمولا به شكل كرم و لوسيون عرضه مي‌شوند و علاوه بر دو شكل رايج ماسك‌های صورت و روغن‌های ماساژ، قرص‌های بلعيدنی نيز طرفداران زيادي دارند. با آنكه استفاده از محصولات مربوط به مراقبت از پوست در ميان مردم بسيار متداول است، اما بهتر است قبل از مصرف و براي جلوگيری از ايجاد هرگونه عفونت و واكنش نامناسب پوست، با پزشك مشورت كنيد. محصولات شيميايی كه براي مراقبت از پوست در برابر چين و چروك‌ها توليد مي‌شوند، تا حدودي عوارض جانبي نيز دارند و در برخي افراد ايجاد آلرژی مي‌كنند. به همين دليل مصرف محصولات طبيعی كه هيچ نوع عارضه‌ای ندارند، توصيه مي‌شود.

برچسب ها: پوست سالم، چين و چروك‌ صورت، چین و چورک دور لب، كاهش چين و چروك‌ها، روش‌ بهبود چین و چورک، انعطاف‌پذيري پوست، محصولات پوستي چين و چروك‌ تعداد بازديد: 960 تعداد نظرات: 0

ارسال نظر

فیلم روز
تصویر روز