Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 08:29

9
خرداد
آشپزخانه شفابخش (2)

آشپزخانه شفابخش (2)

هنگام گرفتگی بینی و مجاری تنفس، یك قطره عصاره نعناع روی دستمالی بر بالین بیمار بریزید تا مجاری تنفسی او را باز كند و ضمنا برای بیمار مسكن تلقی شود.

 

حال ببینیم با شروع اولین علائم سرماخوردگی ساده شامل سوزش گلو، سرفه، عطسه و آبریزش از چشم یا بینی، چگونه مراقبت‌های اولیه را در منزل شروع كنیم؟

اول باید به تغذیه و استراحت بیمار پرداخت و او را از سرما محفوظ داشت؛ یعنی با خوراندن مایعات داغ مثل فرنی، سوپ گوشت مرغ، گوسفند، گنجشك و شتر و نیز خوراندن شام سبك مانند كباب‌های دیگی، گوشت‌های كبابی یا زغالی، همراه با سبزی‌های فصل به صورت بخارپز و جوانه‌های غلات از بیمار پذیرائی كنیم.

از استحمام غیر از زمان خواب خودداری كنید. در صورت استحمام، موها را خشك كنید. هنگام گرفتگی بینی و مجاری تنفس، یك قطره عصاره نعناع روی دستمالی بر بالین بیمار بریزید تا مجاری تنفسی او را باز كند و ضمنا برای بیمار مسكن تلقی شود.

در گرفتگی‌های شدید تنفسی، یك لیوان متوسط مخلوط سیر و پیاز و كلاهك بادمجان و كدو استفاده كنید و مقداری پوست پرتقال یا نارنگی به آن بیفزائید و هر شب قبل از خواب، به مدت نیم ساعت در كتری با آب‌جوش بخور دهید.

حال نوبت معرفی گیاهان داروئی شفابخشی است كه به شكل چای و دمكردنی، برای ضدعفونی كردن دستگاه تنفس، ضدسرفه و ضدخلط می‌توان روزی دو یا سه لیوان بزرگ با غلظت بالا مساوی با سه قاشق سوپخوری به شكل دمكرده برای افراد بزرگسال و نصف این میزان یعنی دو تا سه لیوان، سه نوبت در روز با سه قاشق غذاخوری از گیاه را در سه لیوان آب جوش برای كودكان بالاتر از سه سال و كم‌تر از سیزده سال استفاده كرد.

- برگ آویشن (Thyme) كه باید برای بزرگسالان یك قاشق غذاخوری در سه لیوان كوچك آب جوش در قوری چینی دم شود كه ضدخلط، ضداحتقان، درمانگر سرفه و پادزیستی (آنتی‌بیوتیكی) بسیار موثر است.

- گل بابونه (Cammomile) كه ضدورم، ضدعفونت خون و انرژی‌زاست و دارای طبعی گرم می‌باشد.

- گل بنفشه (Violet)، برای تصفیه خون است و دارای طبع سرد، مدر و ملین می‌باشد.

- گل كدو (Squash) و پر سیاووش، به عنوان ملین و مدر و ضدسرفه‌هائی با طبع سرد می‌باشد.

حال مجموعه‌ای از گیاهان فوق را در حجم دو قاشق سوپخوری پر در صافی آب بكشید و در قوری چینی، برای افراد بزرگسال با سه لیوان آب جوش دم كنید. بعد از نیم ساعت، دمكرده گیاهی شما آماده صاف كردن و نوشیدن است. می‌توانید برای طعم بهتر، از مقداری عسل استفاده كنید تا همراه با پرهیز غذائی و حذف سرخ‌كردنی‌ها و سركه و مواد غذائی محرك و سرد یخچالی، به درمان بیماری سرعت بیش‌تری بدهید.

برای تسریع در درمان در طول سرماخوردگی، در جهت شستشوی گوارشی و تصفیه خون، از ملین‌های طبیعی استفاده ‌كنید. به عنوان نمونه، برای بزرگسالان 1 تا 2 قاشق غذاخوری خاكشیر در یك لیوان شیر داغ، شب‌ها قبل از خواب استفاده می‌شود. ملین طبیعی دیگری كه در طب هندی مصرف رایجی دارد، خوردن یك لیوان شیر داغ همراه با افزودن 1 قاشق سوپخوری كره حیوانی قبل از خواب شب یا صبح زود است.

شربت خانگی - كه به عنوان ضدعفونت در خون و منشأ ویتامین C در بدو سرماخوردگی به شما عزیزان توصیه می‌شود - تركیب آبلیموی تازه و عسل است كه با مقداری آب مخلوط می‌گردد و روزی 2-3 لیوان نوشیدن آن، باعث بهبود سریع بیمار سرماخورده می‌شود.

به جای شیرین‌كننده‌های مصنوعی، از عسل و به جای روغن‌های مایع، از روغن زیتون و كنجد و كره استفاده كنید و در صورت اسپاسم یا گرفتگی در عضلات، برای ماساژ از روغن‌های گیاهی بهره بگیرید.

 

 

 

برای خواندن بخش اول- آشپزخانه شفابخش- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: علائم سرماخوردگی، شیرین‌كننده‌های مصنوعی، سوزش گلو، گرفتگی‌های تنفسی، گیاهان داروئی شفابخش، خواص گل بابونه، خواص گل کدو، ملین طبیعی تعداد بازديد: 865 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز