Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 - 18:35

19
اردیبهشت
پزشكی ورزشی در طب سنتی

پزشكی ورزشی در طب سنتی

مراقبت‌های پزشكی و بهداشتی در زمینه‌های ورزش روز به روز بیشتر می‌شود و همزمان تكنیك‌های پیشگیری، درمان و برگشت به حالت اولیه در این رشته پیشرفت می‌كند.

تحریریه پزشك امروز

 

 

 

ایران سابقه پزشكی بسیار طولانی دارد و قدمت جراحی در آن به تمدن شهر سوخته و حدود ده هزار سال پیش باز می‌گردد .دانشگاه جندی شاپور از مراكزی است كه در تمدن ساسانی و اوایل دوره اسلامی از نظر تربیت پزشكان متبحر بسیار معتبر بوده و منبع علوم جدید در بسیاری از فنون و دانش‌های عصر خود بوده است.

به جرات می‌توان گفت كه استفاده از خواص درمان فعالیت بدنی و ورزشی در طب سنتی نیز چندین قرن در ایران سابقه دارد، تا حدی كه ابن سینا در كتاب معروف قانون چهار فصل را به این رشته اختصاص داده و اساس سلامت را در ورزش، تغذیه و خواب می‌داند.

پزشكی ورزشی تلفیقی از ورزش و علم پزشكی است. این رشته محدود به ورزشكاران نمی‌شود و حتی عموم مردم نیز می‌توانند از نتایج درمان آن بهره‌مند گردند.

از طرف دیگر نیاز به مراقبت‌های پزشكی و بهداشتی در زمینه‌های ورزش روز به روز بیشتر می‌شود و همزمان تكنیك‌های پیشگیری، درمان و برگشت به حالت اولیه در این رشته پیشرفت می‌كند.

به طور كلی موارد زیر را می‌توان به عنوان مبانی پزشكی ورزشی برشمرد:

-  مراقبت پزشكی از ورزشكار و سلامت او

-  تربیت بدنی خاص و برنامه‌ریزی درخصوص سازگار شدن فرد با رشته خاص ورزشی خود

- تمرینات درمانی ورزشی

- انجام فعالیت‌های ورزشی در كنترل و پیشگیری از برخی بیماری‌ها و عوارض آن

دامنه پوشش و فعالیت متخصصان پزشكی ورزشی تنها معطوف به مسابقات ورزشی و ورزشكاران حرفه ای نیست. به طوری كه فعالیت‌های پزشكی ورزشی در زمینه نهادینه كردن ورزش و ارتقای سطح سلامت عمومی با سیاست‌های كشورهای مختلف در زمینه پیشگیری از تعداد زیادی از بیماری‌ها و بالطبع كاهش هزینه‌های سرسام‌آور درمانی همسویی دارد.

از جمله گروه‌های خاصی كه مباحث گسترده و جالب توجهی از رشته پزشكی ورزشی را به خود اختصاص داده اند می‌توان به دختران و زنان، افراد سالمند، بانوان باردار، كودكان و نوجوانان، افراد چاق، جانبازان و معلولان اشاره كرد.

مبحث بیماری‌ها در پزشكی ورزشی به دو دسته تقسیم می‌شود كه یك دسته در مورد اثرات ورزش در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها و همچنین اثرات درمانی ورزشی در كمك به رفع برخی بیماری‌هاست و دسته دیگر به بررسی بیماری‌های مبتلا به ورزشكاران می‌پردازد و در واقع زمینه ادامه فعالیت‌های ورزشی را برای ورزشكارانی كه مبتلا به بیماری‌های مختلف از جمله دیابت، آسم و غیره هستند، فراهم می‌كند.

ارائه رهنمودهای پزشكی در مورد شیوه زندگی پرتحرك و نیز تغذیه ورزشی، برنامه‌های پیشگیرانه در مورد بیماری‌ها و اختلالات گوناگون، كنترل علمی نحوه تمرین ورزشكاران، انجام معاینات پزشكی پیش از شروع مسابقات، روانشناسی ورزشی و مبارزه با تنش‌ها و استرس‌های پیش از مسابقه در ورزشكار، ارزیابی ظرفیت عملكرد ورزشكار، وضعیت قلب و عروق، سیستم تنفسی، متابولیسم، سیستم اسكلتی – عضلانی، خدمات تشخیصی مناسب، درمان بیماری‌ها و آسیب‌های ناشی از ورزش، بازتوانی افراد آسیب‌دیده با هدف بازگشت سریع‌تر به رقابت‌ها، تربیت افراد متخصص و آموزش‌دیده مانند پزشك تیم و غیره، اجرای برنامه‌های آموزشی با طیف مخاطب تخصصی و عمومی و ارائه سرویس‌های مشاوره‌ای لازم، از جمله خدمات رشته پزشكی ورزشی محسوب می‌شوند.

 

برچسب ها: طب سنتی و ورزش، خواص درمان فعالیت بدنی، علم پزشکی، پزشكی ورزشی تلفیقی، مراقبت پزشكی از ورزشكار، تمرینات درمانی ورزشی تعداد بازديد: 729 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز