Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 20:18

1
اردیبهشت
مزیت‌های چای بابونه برای سلامتی

مزیت‌های چای بابونه برای سلامتی

چای بابونه حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که ممکن است فواید سلامتی داشته باشد و همچنین خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها را کاهش دهد. چای بابونه همچنین ممکن است.

به قلم : محمدرضا قنبریان ؛ کارشناس تغذیه و کارشناس ارشد فیزیولوژی تغذیه ورزشی

 

تحریریه زندگی آنلاین : چای بابونه حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که ممکن است فواید سلامتی داشته باشد و همچنین خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها را کاهش دهد. چای بابونه همچنین ممکن است به بهبود خواب و هضم غذا کمک کند.

گیاه بابونه Chamomile با نام گیاه‌شناسی Matricaria recutita L. از خانواده Aster یا کامپوزیت (Asteraceae یا Compositae) یا و با نام رایج بابونه آلمانی، بابونه باغی؛ بومی جنوب و شرق اروپا و خاورمیانه است، اما در حال حاضر در سراسر اروپا، شمال امریکا و استرالیا گسترش یافته است.

چای بابونه یک نوشیدنی محبوب است که فواید سلامتی مختلفی نیز دارد. برای تهیه چای بابونه، گل‌ها را خشک کرده و سپس در آب داغ دم می‌کنند.

بسیاری از مردم از چای بابونه به عنوان جایگزینی بدون کافئین برای چای سیاه یا سبز استفاده می‌کنند و از طعم خاکی و تا حدودی شیرین آن لذت می‌برند. علاوه بر این، چای بابونه سرشار از آنتی‌اکسیدان می‌باشد که ممکن است در کاهش خطر ابتلا به چندین بیماری از جمله بیماری قلبی و سرطان نقش داشته باشد. بابونه دارای خواصی است که ممکن است به خواب و هضم غذا نیز کمک کند. در این مقاله 5 مزیت بالقوه نوشیدن چای بابونه برای سلامتی مورد بحث قرار خواهد گرفت.

بیشتربخوانید:

با یک گیاه عجیب پرخاصیت آشنا شوید!

 

بهبود کیفیت خواب

بابونه دارای خواص منحصر به فردی است که ممکن است به کیفیت خواب شما کمک کند.

بابونه حاوی آپیژنین یعنی آنتی‌اکسیدانی است که به گیرنده‌های خاصی در مغز شما متصل می‌شود که ممکن است باعث خواب‌آلودگی و کاهش بی‌خوابی یا ناتوانی مزمن در خواب شود.

در یک مطالعه، زنان پس از زایمان که به مدت دو هفته چای بابونه نوشیدند، در مقایسه با گروهی که چای بابونه نمی‌نوشیدند، کیفیت خواب بهتری داشتند. آن‌ها همچنین علائم کمتری از افسردگی داشتند که اغلب با مشکلات خواب مرتبط است.

مطالعه دیگری نشان داد افرادی که 270 میلی‌گرم عصاره بابونه را دو بار در روز به مدت 28 روز مصرف کردند، کمتر از خواب شبانه بیدار شدند و 15 دقیقه سریع‌تر به خواب رفتند. این یافته‌ها امیدوارکننده هستند، اما مطالعات بیشتری برای تعیین میزان تأثیر چای بابونه بر خواب ضروری است. با این وجود، نوشیدن چای بابونه قبل از خواب مطمئناً ارزش امتحان کردن را دارد، اگر در به خواب رفتن یا ماندن در خواب مشکل دارید.

 خلاصه: بابونه حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که ممکن است باعث خواب‌آلودگی شود و نوشیدن چای بابونه کیفیت کلی خواب را بهبود می‌بخشد.

 

بهبود عملکرد دستگاه گوارش

هضم مناسب برای سلامت کلی بدن بسیار مهم است. شواهد محدود نشان می‌دهند که بابونه ممکن است با کاهش خطر برخی بیماری‌های گوارشی برای بهبود هضم بهتر، مؤثر باشد.

چند مطالعه نشان داده‌اند که عصاره بابونه پتانسیل محافظت در برابر اسهال در موش‌ها را دارد. این به خواص ضد التهابی آن نسبت داده می‌شود. مطالعه دیگری روی موش‌ها نشان داد که بابونه برای پیشگیری از زخم معده مفید است، زیرا ممکن است اسیدیته معده را کاهش داده و از رشد باکتری‌هایی که در ایجاد زخم نقش دارند، جلوگیری کند. با وجود این یافته‌ها، تحقیقات انسانی بیشتری برای تأیید نقش بابونه در هضم غذا مورد نیاز است.

با این وجود، ادعاهای زیادی وجود دارد که نوشیدن چای بابونه تسکین‌دهنده معده است. به طور سنتی، از آن برای درمان چندین بیماری گوارشی، از جمله حالت تهوع و نفخ استفاده شده است.

 خلاصه: چای بابونه ممکن است به دلیل اثرات ضدالتهابی که دارد، در برابر اسهال، زخم معده، حالت تهوع و نفخ محافظت کند.

بیشتربخوانید:

با این دمنوش ها به جنگ سرماخوردگی بروید

 

 

 

 

محافظت در برابر انواع خاصی از سرطان‌ها

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای بابونه با کاهش بروز انواع خاصی از سرطان مرتبط است. بابونه حاوی آنتی‌اکسیدان آپیژنین می‌باشد. در مطالعات آزمایشگاهی، نشان داده شده است که آپیژنین با سلول‌های سرطانی، به ویژه سلول‌های سرطان سینه، دستگاه گوارش، پوست، پروستات و رحم مبارزه می‌کند. علاوه بر این، یک مطالعه روی 537 نفر نشان داد افرادی که 2 تا 6 بار در هفته چای بابونه می‌نوشیدند، نسبت به افرادی که چای بابونه نمی‌نوشیدند، به میزان قابل توجهی کمتر در معرض ابتلا به سرطان تیروئید بودند.

این یافته‌ها امیدوارکننده هستند، اما تحقیقات انسانی با کیفیت‌تر برای نتیجه‌گیری در مورد نقش چای بابونه در پیشگیری از سرطان ضروری است.

 خلاصه: چای بابونه حاوی آنتی‌اکسیدان آپیژنین می‌باشد که ممکن است به کاهش التهاب و کاهش خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان کمک کند.

 

ممکن است برای کنترل قند خون مفید باشد

نوشیدن چای بابونه ممکن است به کاهش سطح قند خون کمک کند. خواص ضد التهابی آن ممکن است از آسیب به سلول‌های لوزالمعده زمانی که سطح قند خون شما به طور مزمن بالا می‌رود، جلوگیری کند. در یک مطالعه بر روی 64 فرد دیابتی، مشاهده کردند کسانی که به مدت هشت هفته روزانه چای بابونه را همراه با وعده‌های غذایی مصرف کردند، میانگین قند خون‌شان به طور قابل توجهی پایین‌تر از افرادی بود که آب مصرف می‌کردند.

علاوه بر این، چندین مطالعه حیوانی نشان می‌دهد که چای بابونه ممکن است سطح قند خون ناشتا را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و همچنین ممکن است برای جلوگیری از افزایش قند خون پس از خوردن غذا مفید باشد.

بیشتر شواهد در مورد نقش چای بابونه در کنترل قند خون بر اساس نتایج مطالعات حیوانی است. با این وجود، یافته‌ها امیدوارکننده هستند.

 خلاصه: اثرات ضد التهابی چای بابونه ممکن است باعث کنترل قند خون شود، به خصوص زمانی که آن را همراه با غذا مصرف کنید.

بیشتربخوانید:

دمنوش های آرامش بخش و خواب آور

 

 

 

 

بهبود سلامت قلب

چای بابونه سرشار از فلاون‌هایی است که دسته‌ای از آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. فلاون‌ها به دلیل پتانسیل آنها در کاهش فشار خون و سطح کلسترول مورد مطالعه قرار گرفته‌اند که نشانگرهای مهم خطر بیماری قلبی شما هستند. یک مطالعه روی 64 بیمار دیابتی نشان داد کسانی که چای بابونه را همراه با وعده‌های غذایی می‌نوشیدند، در مقایسه با افرادی که آب می‌نوشیدند، بهبود قابل توجهی در سطح کلسترول تام، تری گلیسیرید و کلسترول بد LDL داشتند. تحقیقات بیشتری برای تأیید نقش چای بابونه در ارتقای سلامت قلب ضروری است، اما مطمئناً گنجاندن آن در رژیم غذایی شما ضرری ندارد.

 خلاصه: بابونه یک منبع عالی از آنتی‌اکسیدان‌های فلاون می‌باشد که ممکن است در بهبود سلامت قلب نقش داشته باشد.

 

سایر مزایای سلامتی بالقوه چای بابونه

فواید سلامتی زیر در مورد چای بابونه عمدتاً تجربی است و توسط تحقیقات علمی تأیید نشده است:

 سیستم ایمنی را تقویت می‌کند: چای بابونه اغلب به عنوان یک استراتژی برای پیشگیری و درمان سرماخوردگی تبلیغ می‌شود، اما شواهدی برای این موضوع وجود ندارد. همچنین گفته شده است که برای گلودرد تسکین‌دهنده است.

 اضطراب و افسردگی را تسکین می‌دهد: شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهند بابونه ممکن است شدت اضطراب و افسردگی را کاهش دهد، اما این بیشتر بر اساس استفاده از آن به عنوان رایحه‌درمانی یا مصرف آن به عنوان مکمل است.

 سلامت پوست را بهبود می‌بخشد: گزارش شده است که استفاده از بابونه روی پوست از طریق محصولات آرایشی مانند لوسیون‌ها، کرم‌های دور چشم و صابون‌ها ممکن است مرطوب‌کننده و برای کاهش التهاب پوست مفید باشد.

 از تحلیل استخوان جلوگیری می‌کند: برخی ادعا می‌کنند که چای بابونه ممکن است در جلوگیری از تحلیل استخوان که منجر به بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان می‌شود، نقش داشته باشد. با این حال، شواهد برای این ضعیف است.

اگرچه این ادعاهای بهداشتی فاقد شواهد هستند، اما این بدان معنا نیست که آنها نادرست هستند. آن‌ها هنوز مورد مطالعه قرار نگرفته‌اند و ممکن است در آینده بررسی شوند.

  خلاصه: در حال حاضر هیچ مدرک محکمی وجود ندارد که نوشیدن چای بابونه باعث بهبود ایمنی، سلامت استخوان و پوست می‌شود. علاوه بر این، تحقیقات در مورد نقش آن در اضطراب و افسردگی وجود ندارد.

بیشتربخوانید:

طرز تهیه دمنوش به؛ دمنوشی پرخاصیت

 

 

 

 

عوارض جانبی چای بابونه

نوشیدن چای بابونه به طور کلی برای اکثر افراد بی‌خطر است. گزارش‌هایی از آلرژی بابونه وجود دارد که به احتمال زیاد در افرادی که به گیاهان خانواده گل‌های مروارید حساسیت دارند، مانند ابروسیا و گل داوودی، بروز می‌کند. علاوه بر این، محصولات آرایشی و بهداشتی حاوی بابونه در صورت تماس مستقیم با چشم، ممکن است باعث تحریک چشم شوند. این ممکن است منجر به ورم ملتحمه شود که التهاب پوشش داخلی چشم شما است.

همچنین لازم به ذکر است که بی‌خطر بودن نوشیدن چای بابونه در کودکان خردسال، زنان باردار یا شیرده و افراد مبتلا به بیماری‌های کبدی یا کلیوی ثابت نشده است. با این وجود، هیچ گزارشی مبنی بر عوارض جانبی یا سمیت تهدید کننده زندگی ناشی از نوشیدن چای بابونه گزارش نشده است.

 خلاصه: اگرچه تعداد کمی از افراد ممکن است به بابونه حساسیت داشته باشند، نوشیدن آن برای اکثر افراد بی‌خطر است. عوارض جانبی منفی بسیار نادر می‌باشد.

برچسب ها: محمدرضا قنبریان تعداد بازديد: 54 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز