Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 16:43

1
دی
زکام یکی از راه‌های دفع مواد ناسالم از بدن است

زکام یکی از راه‌های دفع مواد ناسالم از بدن است

کی از مشکلات شایع در این فصل، ابتلا به سرماخوردگی است، سرماخوردگی‌های ساده یا اصطلاحاً ویروسی، که علایم آن محدود به آبریزش بینی، عطسه، بی‌حالی و خستگی است و علایم عفونت باکتریال

به قلم : مریم رجایی ؛ کارشناس ارشد تغذیه و پژوهشگر طب سنتی

 

تحریریه زندگی آنلاین : یکی از مشکلات شایع در این فصل، ابتلا به سرماخوردگی است، سرماخوردگی‌های ساده یا اصطلاحاً ویروسی، که علایم آن محدود به آبریزش بینی، عطسه، بی‌حالی و خستگی است و علایم عفونت باکتریال مانند گلودرد چرکی وجود ندارند. باید از مصرف نابجای داروهایی چون آنتی‌بیوتیک‌‌ها پرهیز و تا بهبود علایم باید استراحت کرد و ضمن پرهیز از خوردنی‌هایی که موجب افزایش سردی و تری بدن می‌شوند، از سوپ‌ها و آش‌های ساده و گرم استفاده کرد، زیرا سرماخوردگی یا زکام، در صورتی که طولانی نباشد و منجر به عوارض نشود، یکی از راه‌های دفع مواد ناسالم از بدن است و نباید جلوی آن گرفته شود.

اگر علائم بیش از ۵-۴ روز طول کشید و یا علائمی از عفونت‌های باکتریال وجود داشته باشد در آن صورت باید با مراجعه به پزشک متخصص و تشخیص دقیق بیماری، داروهای مورد نیاز، تجویز و مصرف شوند. شلغم از جمله ریشه‌های خوراکی سبزیجات است که می‌تواند در روزهای پاییزی جانشین مناسبی برای تربچه و کلم باشد، شلغم منبع عالی از ویتامین‌های A و  K  و اسیدفولیک است.میوه به مانند بسیاری از میوه‌ها غنی از مواد مغذی ویتامین، فیبر و مواد معدنی مثل پتاسیم، مس، سلنیوم، روی، فسفر، کلسیم، آهن و منیزیم است. از دیگر مواد سرشار از آنتی اکسیدان مناسب در پاییز برگ چغندر است، وجود این آنتی اکسیدان‌ها از تکثیر و رشد سلول سرطانی ریه، تخمدان، پروستات ممانعت می‌کند و ضمن اینکه خواص چغندر پیری را نیز به تعویق می‌اندازد.

بیشتربخوانید:

درمان سرماخوردگی و زکام با طب سنتی

 

 

 

عناب را در فصل پاییز فراموش نکنید

میوه دیگری که در تدابیر طب سنتی برای پاییز به آن اشاره می‌شود، عناب است، طبع این میوه معتدل و مرطوب و طعم آن شیرین است، این میوه قدرت ماهیچه‌ها و توان بدنی را افزایش می‌دهد؛ همچنین از خواص عناب خشک می‌توان به آرام بخش بودن، ضد استرس و بی‌خوابی، تقویت حافظه، مفید برای کبد و کلیه‌ها و نیز دفع کنندگی بلغم اشاره کرد.

علاوه بر موارد نام برده خاکشیر  هم دارای خواص ضدالتهابی و ضدباکتری مناسب فصل پاییز است که از خواص آن می‌توان به درمان یبوست، اسهال، جوش و لک صورت، دفع سنگ کلیه، رفع بوی بد دهان، کاهش تب و کمک به افزایش و کاهش وزن اشاره کرد.

 به تأکید محققان طب سنتی مزایای مصرف ترب سیاه در روزهای سرد و خشک بسیار مفید است، چرا که مصرف این گیاه سبب تقویت سیستم ایمنی بدن و بهبود وضعیت پوست می‌شود، ترب سیاه می‌تواند در حمایت از سلامت کبد، منبع ویتامین C، تقویت سیستم ایمنی‌، حفظ سطح کلسترول، کاهش وزن، بهبود هضم، درمان کم کاری تیروئید، بهبود سلامت روان، سم‌زدایی بدن، افزایش رشد مو و درمان سرفه مؤثر و مفید باشد.

 بیشتربخوانید:

برای بیمار نشدن در پاییز آب میوه شیرین بنوشید

 

 

 

 

دمنوش بابونه و دارچین، دمنوشی مفید برای دانش‌آموزان

 دمنوش‌های حاوی آویشن، مرزنجوش، پرسیاوشان، ختمی سفید و ناخنک نیز باعث تقویت سیستم ایمنی می‌شود و سطح گلبول‌های سفید را افزایش و بدن را در برابر ورود میکروارگانیسم‌های جدید مقاوم می‌کند.

برای تقویت سیستم ایمنی بدن روزانه از سبزی تره، مقداری تربچه و شلغم استفاده شود، دمنوش بابونه و دارچین نیز بسیار مفید است؛ سازمان بهداشت جهانی بر خواص این دمنوش از جمله اکسیژن‌رسانی بیشتر به اندام‌های تنفسی، بهبود آسم و تنگی نفس تأکید می‌کند.این دمنوش به ویژه برای کودکانی که به مدرسه می‌روند و به دلیل حضور افراد زیاد در یک محیط در معرض ابتلا به بیماری قرار دارند و ممکن است باعث انتقال بیماری از مدرسه به خانه شوند، بسیار مفید است.بهارنارنج، خلال نارنج و شقاقل نیز علاوه بر تقویت سیستم ایمنی قدرت بهره‌وری ذهن را افزایش می‌دهد.

 

خود را در معرض باد پاییزی قرار ندهید

بر اساس مبانی طب سنتی با ورود به فصل پاییز و آغاز بادهای پاییزی و تغییر فصل از گرمی تابستان به سردی پاییز، رعایت یک سری تدابیر غذایی لازم و ضروری است. شاید خاطرتان باشد که مادربزرگتان به شما گفته باشد «از باد پاییزی خودت را بپوشان» که البته این تذکر بجای مادربزرگ‌ها، ریشه در مبانی دینی ما هم دارد چرا که بر اساس روایات، باد پاییزی در صورت عدم دقت لازم می‌‌تواند باعث برخی بیماری‌ها در افراد شود؛ پس خود را در معرض باد پاییزی قرار ندهید و یک لباس گرم برای ابتدای صبح و آخر شب به‌همراه داشته باشید همان طور که در منابع روایی نیز بر لزوم پوشاندن بدن از باد پاییزی تأکید شده است.

بیشتربخوانید:

با مصرف این خوراکی از سرماخوردگی در امان بمانید

 

 

 

برچسب ها: سرماخوردگی، درمان سرماخوردگی، دارچین، ویتامین c، عفونت ویروسی، پونه، زکام تعداد بازديد: 89 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز