Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 23:39

7
آذر
رفع عطش در طب سنتی

رفع عطش در طب سنتی

یک متخصص طب سنتی، گفت: دو نوع عطش صادق و کاذب در طب سنتی داریم که باید به آن‌ها توجه شود تا بدن انسان دچار مشکل نشود.

نعمت‌اله مرادی، اظهار کرد: در طب سنتی حالتی وجود دارد که به عنوان عطش صادق شناخته می‌شود که بنابر احتیاج بدن و نیاز اعضا به رطوبت برای رفع خشکی و حرارت و برای رقیق کردن غذایی که خورده شده به وجود می‌آید که در این حالت است که طب سنتی اصرار می‌کند که باید آب نوشیده شود.

وی ادامه داد: حالت دیگری وجود دارد که عطش کاذب نامیده می‌شود که در اثر بعضی اختلالات مثلاٌ سوء مزاج‌ها در بدن ایجاد می‌شود که گفته شده که در زمان عطش کاذب باید بر تشنگی صبر کرد.

مرادی تأکید کرد: آشامیدن مکرر آب در حالت عطش کاذب بسیار مضر است.

این متخصص طب سنتی با اشاره به علل ایجاد عطش کاذب از نگاه طب سنتی، عنوان کرد: گاهی اوقات به علت وجود بلغم در معده هرچقدر آب خنک مصرف می‌کنید، عطش برطرف نمی‌شود که این نوع تشنگی، نیز عطش کاذب نام دارد.

وی تصریح کرد: عطش کاذب، معمولاً بعد از خوردن غذاهای دیرهضم، مصرف ماهی، کشک یا غذاهای سرد و تر اتفاق می‌اُفتد.

مرادی علت دیگر تشنگی کاذب را حرارت معده دانست و افزود: گاهی به دلیل حرارت بالا معده دچار خشکی می‌شود.

بیشتربخوانید:

نوشیدنی هایی با طعم سلامتی

 

 

این متخصص طب سنتی افزود: حرارت ریه و قلب را با حرارت معده اشتباه نگیرید که علامت آن نیز احساس عطش است و استنشاق هوای سرد، بیمار را آرام می‌کند اما در حرارت معده و احساس عطش، فقط خوردن آب او را آرام می‌کند.

وی تصریح کرد: هوای سرد به صدر ریه و قلب زودتر نفوذ می‌کند و خوردن آب به معده زودتر خواهد رسید.

مرادی ادامه داد: از دیگر علت‌های عطش کاذب می‌توان به ورم کبد، سوءمزاج کبد، سوءمزاج حادث بر کلیه نام برد و گاهی پس‌از استفراغ نیز این حالت یعنی عطش کاذب پدید می‌آید.

این متخصص طب سنتی با اشاره به راهکارهای رفع تشنگی کاذب، تصریح کرد: شخص می‌تواند، بخوابد یا اینکه در هوای سرد تنفس کند، آب سرد را مزه مزه کرده و دست و پاهای خود را در آب سرد قرار دهد و مقدار کمی آب یا مقدار کمی آبی را که با مقداری عسل شیرین شده است را بنوشد.

وی با اشاره به مواد غذایی عطش‌زدا، بیان کرد: یکسری از مواد غذایی عطش‌زدا مانند خورشت اسفناج، خورشت به، تخم بادیان، تخم خرفه، سماق، سرکه با آب و ... وجود دارد که افراد با عطش زیاد می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند تا احتیاجشان به آب که غیر طبیعی است از بین رود و عطششان را کمتر کند.

مرادی ادامه داد: درمان عطش کاذب ناشی از اجتماع خلط بلغم در معده، نوشیدن شربت‌هایی مانند سکنجبین با آب گرم و شربت عسل با آب گرم به صورت جرعه جرعه و خوردن سیر است.

این متخصص طب سنتی با اشاره به این‌که نوشیدن یک لیوان دم کرده دارچین یا زنجبیل به رفع عطش کاذب نیز کمک می‌کند، تصریح کرد: علاج عطش ناشی از ورم کبد، سوءمزاج کبد، سوءمزاج حادث بر کلیه، خوردن ماءالشعیر طبی، لعاب اسپرزه، آب خیار چنبر، شیره‌ خرفه، سیب، رب آلو و انگور ترش و چنانچه لازم باشد فصد است.

وی تأکید کرد: فصد زمانی انجام می‌شود که‌ با اغذیه‌ها درمان نشود.

 بیشتربخوانید:

گیاه پنیرک از نظر طب سنتی

 

برچسب ها: طب سنتی، عسل، کبد چرب، زنجبیل، دارچین، احساس تشنگی، کم آبی بدن، قندخون، عطش، تشنگی تعداد بازديد: 303 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز