Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 20:17

20
اسفند
فواید مصرف تخم کتان را بشناسید

فواید مصرف تخم کتان را بشناسید

در حالی که دانه کتان یا همان تخم کتان، منبع غنی از اسیدهای چرب امگا ۳، آنتی‌اکسیدان، پروتئین و فیبر خوراکی است و گنجاندن آن در رژیم غذایی، به کنترل و مهارت بسیاری از بیماری‌ها کمک می‌کند.

باشگاه خبرنگاران نوشت: تخم کتان می‌تواند به مهار بسیاری از بیماری‌ها از فشارخون و دیابت گرفته تا کلسترول بالا کمک کند.

در حالی که دانه کتان یا همان تخم کتان، منبع غنی از اسیدهای چرب امگا ۳، آنتی‌اکسیدان، پروتئین و فیبر خوراکی است و گنجاندن آن در رژیم غذایی، به کنترل و مهارت بسیاری از بیماری‌ها کمک می‌کند.

برای بهره‌مند شدن از فوائد آن باید این دانه مغذی را به روش صحیح مصرف کنید.

این بذر مغذی و پرخاصیت، مملو از فیبر خوراکی محلول در آب است و می‌توانید با مصرف آن، از گرسنگی و دل‌ضعفه‌های بین وعده‌های غذای اصلی جلوگیری کنید. متخصصان تغذیه مصرف دانه کتان را به افرادی که از یبوست رنج می‌برند، توصیه می‌کنند.

به نوشته روزنامه ایندیا تایمز، دکتر دیکشا بهاوسار متخصص تغذیه در این باره گفت: در حالی که خواص این دانه گیاهی خوشمزه، ترد و آجیلی، ستودنی است؛ اما روش صحیح خوردن تخم کتان در اثرگذاری مطلوب آن بر بدن نقش دارد.

بیشتربخوانید:

ماسک تخم کتان معجزه ای برای رفع چین و چروک پوست

 

به گفته بهاوسار، این دانه به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند، خواص ضدپیری دارد و برای پوست و مو نیز مفید است.

تخم کتان منبع گروهی از ریزمغذی‌ها موسوم به لیگنان‌ها است که آنتی اکسیدانی قوی است و در عین حال خواص استروژنی دارد. این آنتی اکسیدان همچنین برای پیشگیری از برخی انواع سرطان از جمله سرطان سینه و پروستات مفید است.

تخم کتان علاوه بر این‌ها به بهبود عملکرد مغز به ویژه در کودکان مبتلا به اوتیسم و اختلال نقص توجه و بیش فعالی کمک کرده و برای کنترل علائم افسردگی سودمند است.

با این حال دکتر بهاوسار تاکید دارد تمام این خواص را زمانی می‌توانید از مصرف تخم کتان به دست آورید که دانه آسیاب شده آن را مصرف کنید؛ چون اگر دانه‌های کتان را به طور کامل و با پوست بخورید، احتمالا بدون آن که ترکیبات مقوی آن از طریق روده جذب شوند، این دانه‌ها همان طور با پوست از بدن دفع می‌شوند.

بنابراین پودر تخم کتان یا همان دانه‌های آسیاب شده را مصرف کنید؛ زیرا در واقع روده‌ نمی‌تواند پوسته بیرونی و سخت این دانه‌ها را تجزیه و هضم کند؛ بنابراین دانه‌های آسیب شده کتان را می‌توانید به سس‌های سالم و خانگی،  ماست و اسموتی، غلات یا سایر مواد خوراکی در رژیم غذایی خود اضافه کنید تا از حداکثر فواید آن برای سلامتی بهره‌مند شوید و تمام مواد مغذی آن جذب بدنتان شود.

بیشتر بخوانید:

با تخم کتان خوش اندام و زیبا شوید!

برچسب ها: افسردگی، دیابت، فشار خون، یبوست، امگا3، تخم کتان، خواص تخم کتان، طبع تخم کتان تعداد بازديد: 277 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز