Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 15:31

20
اسفند
خواص چای به‌لیمو از دیدگاه دکتر محمد حسین صالحی سورمقی + طرز تهیه

خواص چای به‌لیمو از دیدگاه دکتر محمد حسین صالحی سورمقی + طرز تهیه

به‌لیمو قرن‌ها است به صورت یک گیاه دارویی پر مصرف، به عنوان ضد اسپاسم، ضد نفخ، ضد تب، مقوی معده و مسکن مورد مصرف است.

تحریریه زندگی آنلاین : به‌لیمو قرن‌ها است به صورت یک گیاه دارویی پر مصرف، به عنوان ضد اسپاسم، ضد نفخ، ضد تب، مقوی معده و مسکن مورد مصرف است. همچنین از گل و برگ‌های آن به عنوان چای و طعم‌دهنده و از اسانس برگ‌ها برای تهیه عطر و ادکلن به مقدار زیادی استفاده می‌شود.

 

 طریقه و میزان مصرف

بر روی حدود 3 گرم برگ خرد کرده یک لیوان آب در حال جوش ریخته و به مدت 15 تا 20 دقیقه روی بخار آب قرار دهید. سپس صاف کرده و میل نمایید. این میزان را می‌توان روزی 2 تا 3 نوبت تکرار کرد.

 

 داروشناختی و اثرات مهم

دکتر محمدحسین صالحی سورمقی- متخصص گیاهان دارویی درباره اثرات مهم این دمنوش می گوید: به‌لیمو هم مصرف خوراکی دارد و هم دارویی. از برگ‌های آن در تهیه انواع سالادها، مرباها،‌ کیک‌ها، غذاهای دریایی، طعم‌دهنده ماهی‌ها، دسرها و انواع چای استفاده می‌کنند. برگ‌ها همچنین مقوی معده،‌ ضد تشنج، ضد درد، ضد نفخ و اسپاسم، مسکن سردرد، تسکین خستگی‌ها و دردهای عصبی و رفع تپش قلب می‌باشند. برگ و اسانس به‌لیمو دارای خاصیت خوب ضد قارچ کاندیدا آلبیکنس است. از دم‌کرده (چای) به‌لیمو در طب سنتی ایران به عنوان آرام‌بخش، ضد تشنج، ادرارآور و رفع سرگیجه و تپش قلب استفاده می‌شود.در پژوهش‌های سال‌های اخیر مشخص شده که اسانس به‌لیمو دارای خاصیت ضد میکروبی قوی است و روی میکروارگانیزم‌های اشرشیاکلی، میکوباکتریوم توبرکولوزیس و استافیلوکوک اورئوس تاثیر خوبی دارد. همچنین ثابت شده که امولسیون 2 درصد اسانس دارای خاصیت کشنده شته و کرم‌های ریز است.

بیشتر بخوانید:

این دمنوش ایمنی بدنتان را افزایش میدهد

گل ختمی؛ از کاهش قندخون تا تسکین درد‌ها

 

 موارد استفاده متفرقه

برگ به‌لیمو در نقاط مختلف جهان به عنوان عطر و طعم‌دهنده به ماهی، گوشت پرندگان، سبزیجات، غذاهای دریایی، سالادها، مرباها، کیک‌ها و دیگر موادغذایی مورد استفاده است. برگ به‌لیمو همچنین به صورت چای گیاهی و تهیه بستنی‌های یخی مصرف می‌شود.

 

 

 مهم‌ترین ا ثرات گزارش شده

ضد درد، ضد باکتری، ضد تب، ضد سرفه، محرک، معرق، مقوی معده، ضد اسپاسم، ضد نفخ، هضم‌کننده، خلط‌آور، مسهل، مسکن و آرام‌بخش.

 

  بیشتر بخوانید:

گیاهان دارویی تسکین دهنده درد

فواید شگفت انگیز چای رزماری

برچسب ها: دکتر محمد حسین صالحی سورمقی، زندگی آنلاین، دمنوش به لیمو، خواص به لیمو، طرز تهیه دمنوش به لیمو، چای به لیمو تعداد بازديد: 475 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز