Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 08:57

4
اردیبهشت
آشنایی با مزاج سوداوی

آشنایی با مزاج سوداوی

این افراد مستعد مشکلات روحی روانی جدی ازجمله افسردگی‌های عمیق یا وسواس‌های شدید- انواع سرطان، بیماری‌های پوستی مانند اگزما و برص، بواسیر و واریس هستند.

به قلم : شکوفه قاسمی؛ کارشناسی ارشد صنایع غذایی دانشگاه علوم پزشکی تهران

 

تحریریه زندگی آنلاین : در مطلب قبلی در مورد 3 مزاج توضیحاتی داده شد در این مطلب به معرفی مزاج سوداوی یا همان طبع سرد و خشک می‌پردازیم. این خلط دردی یا رسوب خون است که حاصل متابولیسم بقیه خون است لذا سنگین‌تر و غلیظ‌تر از سایر اخلاط است. رنگ آن سیاه و مزه آن ترکیبی از شیرینی و ترشی و گسی است. بخش عمده آن در طحال ذخیره می‌شود و مقدار کمی از آن همراه خون می‌شود تا به اعضایی که برای تغذیه نیاز به سودا دارند (مثل استخوان) غذا رسانی شود.

بیشتربخوانید:

تست مزاج‌شناسی: سرد یا گرم؟ خشک یا تر؟

 

 

 

 تغذیه در سوداوی‌ها

تمایل به خوردن شیرینی و گرمی‌ها دارند امّا ترشی‌ها و سردی‌ها را دوست ندارند. مزه دهان در صبحگاهان شور، و دهان، خشک و کم آب است. اشتهای کاذب فراوان دارند یعنی زودبه‌زود گرسنه می‌شوند امّا خیلی زود هم سیر می‌شوند و به همین دلیل اهل ریزه‌خواری هستند. (سودا مسئول تحریک اشتهاست) قدرت هاضمه بالایی ندارند. نفخ معده و یبوست دارند. بوی بددهان و مدفوع ندارند. قاروقور شکم دارند. سوزش سر معده و زیر جناغ در آن‌ها شایع است.

 مشخصات رفتاری سوداوی‌ها

 حالاتشان از آرام و کند و کم انرژی تا معمولی متغیر است؛ بااحتیاط و دقت صحبت می‌کنند و کلامشان سریع و بلند نیست. زیاد راه می‌روند و زیاد صحبت می‌کنند، به‌خصوص با خودشان زیاد حرف می‌زنند. افرادی دقیق، خشک، کم معاشرت، تابع مقررات، فنی، اغلب سمج، منظم، دوراندیش، کم احساس، منطقی، میانه‌رو، محاسبه‌گر و محتاطند و جنبه عقلانی امور را بیشتر مدنظر دارند. بیشتر اوقات دچار نگرانی، دودلی و وسواس در تصمیم‌گیری‌ها می‌شوند امّا پس از تصمیم‌گیری، در تصمیمات خود بسیار پایدار، ثابت‌قدم، لجباز و یک‌دنده بوده اصرار دارند که هر کاری را تا آخر به انجام برسانند. اهل حمله به‌طرف مقابل هستند و این حمله را تا وقتی‌که طرف مقابل عقب‌نشینی کند ادامه می‌دهند امّا به‌محض این‌که در مقابلشان بایستید یا به آن‌ها حمله کنید عقب‌نشینی می‌کنند. بنابراین باید در مقابل آن‌ها، رفتار محکمی داشت. جالب این‌که وقتی عقب‌نشینی می‌کنند دائماً به شما تذکّر می‌دهند که روزی محتاج او خواهی شد. به هنگام استرس، دائماً به خود می‌پیچند و به دور خود می‌گردند، رفتار و کلام تکراری پیدا می‌کنند و بی‌قرار و سردرگم می‌شوند امّا مثل بلغمی‌ها، رنگشان نمی‌پرد.

بیشتربخوانید:

نحوه سازگاری با مزاج فصل خزان

 

 

 

 سایر خصوصیات سوداوی ها

در روابط اجتماعی خود، انعطاف ندارند و اگر انعطافی هم نشان دهند، از نوع منفی آن است (عقب‌نشینی).

اهل فکر و خیال هستند. خودخور، گوشه‌گیر، بدبین، منفی گرا، حسّاس، نگران، درون‌گرا، کم انرژی، بخیل، ترسو و مستعد افسردگی و وسواس‌اند. از زندگی لذّت چندانی نمی‌برند و هم‌نشین غم و غصّه هستند، دائماً ناله می‌کنند و غر می‌زنند و حرص مال دنیا را می‌خورند. معیار قضاوت، خودشان هستند و همه‌چیز و همه‌کس را با خودشان می‌سنجند و کسانی مثل خود را می‌پسندند الگوبرداری منفی دارند و بدتر از خود را الگوی خویش قرار می‌دهند. به‌آسانی مجذوب چیزی یا کسی نمی‌شوند و دوستی یا کنار آمدن با آن‌ها کار ساده‌ای نیست. اهل عاشقی نیستند و حتّی وقتی به آن‌ها محبت بشود، با سوءظن برخورد می‌کنند و در پس پرده مهربانی‌ها، به دنبال نکات منفی می‌گردند. بااین‌حال، در زندگی خانوادگی، اهل طلاق گرفتن هم نیستند وزندگی را ادامه می‌دهند. انتقام‌جو هستند و اگر از کسی کینه داشته باشند از دل بیرون نخواهند کرد. امانت‌داران خوبی هستند و جرأت خیانت را ندارند. اگر غلبه سودا زیاد شود، باعث بدبینی، وسواس، حزن و اندوه شده، افکار بد و خیالات حزن‌انگیز و فکر خودکشی در آنان شکل می‌گیرد و ازنظر روحی روانی دچار مشکل می‌شوند. باید دقت کرد که این مزاج از حالت اعتدال خارج نشود. بیماری‌های مزمن و مستمر سبب افزایش سودا در بدن می‌گردند.

بیشتر بخوانید:

خصوصیات انواع مزاج

 

خواب در سوداوی‌ها

خواب سوداوی ها هم به لحاظ طول و هم ازنظر عمق، کم است. (خواب خرگوشی) خواب‌های آشفته و تیره‌وتار، کابوس و دیدن خرابه‌ها و قبرستان‌ها در رؤیاها از مشکلات این افراد است. خوردن گلاب قبل از خواب یا پاشیدن مقداری گلاب روی بالش، در حل مشکلات خواب افراد سوداوی، بسیار کمک‌کننده است.

 تأثیر فصل برسوداوی ها

این افراد در فصل بهار از وضعیت تعادل بهتری برخوردار می‌شوند و در فصل پائیز بیماری‌هایشان شدت می‌گیرد. تحمل هوای سرد را ندارند.

 شغل افراد سوداوی

به علت سرعت تفکر، در بین این افراد، شاعران و سیاستمداران بیشتری یافت می‌شود. علاقه‌مند به حسابگری و مسائل فنی هستند. در ادارات و محیط‌های کارمندی، غلبه با سوداوی هاست و معمولاً مـــواظب یکدیگر هستند. بازپرس‌های خوبی هستند امّا پس از خواندن گزارش‌هایشان، نباید به پیشنهادهای ایشان عمل کرد!!

بیشتر بخوانید:

ویژگی های افراد دارای مزاج گرم و تر

ویژگی های افراد دارای مزاج گرم و خشک

 

 

 

 راهکارهای مفید درمان سودا (سردی و خشکی)

 از مواد غذایی گرم و تر خصوصاً در فصول سرد سال استفاده نمایند.

 از آب و مایعات و نوشیدنی‌هایی مانند آب هویج و آب سیب به‌اندازه کافی استفاده نمایند.

 از شربت خاکشیر استفاده کنند که علاوه بر تأمین رطوبت مناسب، یبوست این افراد را نیز از بین می‌برد، چراکه یبوست هم باعث تشدید مشکلات عصبی و روحی این افراد می‌شود.

 از پوست خود در هوای خشک محافظت کرده و پوست خود را با روغن‌زیتون یا روغن کنجد چرب کنند.

 بینی خود را باکمی روغن بادام شیرین مرطوب نمایند.

 در هنگام عصبانیت نوشیدن آب جوشیده ولرم برای آنان خوب است و آن‌ها را آرام می‌کند.

 از افسردگی، غم، تنهایی، تفکرات دقیق و نگرانی بیش‌ازاندازه به دلیل اینکه موجب افزایش سودا می‌شوند، دوری نمایند. روابط اجتماعی خود را گسترش داده و با دیگران بیشتر معاشرت کنند.

 خندیدن سودا را از بین می‌برد

 از استفاده بیش‌ازحد از کامپیوتر و موبایل و تماشای زیاد تلویزیون (برنامه‌های غیر طنز) خودداری کنند.

 از بی‌تحرکی به دلیل اینکه باعث از بین بردن حرارت غریزی بدن و بروز سردی می‌گردد، پرهیز نمایند. ورزش‌های خفیف مانند پیاده‌روی برای آنان مناسب است. در طی روز ۱۰ الی ۱۵ دقیقه پیاده‌روی کنند.

 حمام کردن با آب ولرم و ماساژ بدن با روغن‌های مناسب مفید است.

 سفرهای کوتاه به‌خصوص به مناطق گرم و مرطوب توصیه می‌شود

 به گشت‌وگذار در طبیعت بپردازند. گشت‌وگذار در طبیعت، سودا زدا و نشاط‌آور است.

 پاییز فصل سوداست و بهترین فصل برای حجامت افراد سوداوی نیز فصل پاییز است.

بیشتر بخوانید:

تغذیه بر مبنای مزاج

 

 

 

 کارهایی که نباید انجام دهید

 از مصرف تمامی غذاها و نوشیدنی‌هایی که دارای طبع سرد به‌ویژه سرد و خشک هستند پرهیز نموده و در صورت ضرورت و نیاز حتماً به مقدار خیلی کم و با خوراکی‌های گرم استفاده کنند. از غذاهای یخ‌زده، کنسرو شده، مانده و بیات و شور و نمک‌سود که سودا را زیاد می‌کند، پرهیز نمایند. تا حد امکان در ترافیک و هوای آلوده قرار نگیرند.

از هوای سرد و خشک و کولرگازی دوری کنند.

 تا جای ممکن از وسواس و تمیزکاری زیاد مخصوصاً به دلیل اینکه تماس مستمر با آب باعث افزایش سردی می‌شود، خودداری کنند. از بی‌خوابی و کم‌خوابی پرهیز نموده و حداقل ۶-۷ ساعت بخوابند. نیم ساعت چرت بعد از ناهار نیز اشکالی ندارد ولی بیشتر از این خوابیدن در طی روز برای آن‌ها مضر است.

سوداوی ها، اگرچه در لمس پوست و بدن سرد هستند امّا خیلی از مواقع از گرمی و داغی درونی شکایت می‌کنند که می‌تواند ناشی از صفرای آمیخته با سودا یا سایر صفراهای غیرطبیعی یا انباشت صفرا در کبد و کیسه صفرا و عدم توزیع مناسب آن در بدن باشد. نبض آن‌ها تقریباً کند اما سفت و باریک است. چربی و فشارخونشان معمولاً بالا نمی‌رود یا دچار افزایش‌های خفیفی می‌شود. نامنظمی‌های ضربان قلب (آریتمی) در ایشان شایع است.

برچسب ها: استرس، مزاج، مزاج شناسی، طبع بدن، شکوفه قاسمی، صفراوی، تغذیخ تعداد بازديد: 525 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز