Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 22:19

28
آبان
درمان دندان درد در 5 دقیقه

درمان دندان درد در 5 دقیقه

دندان درد به هر دلیلی که اتفاق بیفتد آزاردهنده است و حتی گاهی با مصرف مسکن‌های مختلف هم بهبود پیدا نمی‌کند. این یک حقیقت است و معمولاً تا زمانی که به دندان‌پزشک مراجعه نکنید و علت و مشکل دندان را جویا نشوید، این درد همراه شما خواهد بود.

 دندان درد به هر دلیلی که اتفاق بیفتد آزاردهنده است و حتی گاهی با مصرف مسکن‌های مختلف هم بهبود پیدا نمی‌کند. این یک حقیقت است و معمولاً تا زمانی که به دندان‌پزشک مراجعه نکنید و علت و مشکل دندان را جویا نشوید، این درد همراه شما خواهد بود.

باید به خاطر داشته باشید که مصرف مسکن های شیمیایی قطعاً عوارضی برای سلامتتان می‌گذارد. پس بهتر است به دنبال روش‌های خانگی و سالم باشید تا بتوانید بدون نگرانی از مصرف دارو‌های مدرن، از شر دندان درد خلاص شوید.

البته باید بدانید که انجام روش‌های خانگی برای کاهش درد، تضمینی برای بهبود کامل درد و مشکل دهانی شما نیست. گاهی این درد به دلیل مشکلات  لثه و دندان ایجاد می‌شود که فقط یک دندان‌پزشک می‌تواند آن را برطرف کند. معرفی روش‌های درمانی خانگی صرفاً برای تسکین درد تا زمان مراجعه و درمان قطعی انجام گرفته است.

درمان خانگی دندان درد

یکی از مزیت‌های دیگر روش‌های خانگی و مصرف مواد طبیعی علاوه بر آنکه، عوارضی بر بدن ندارد این است که به راحتی در خانه پیدا می‌شود. برای آنکه خیالتان راحت شود، می‌توانید قبل از انجام این روش‌های خانگی با پزشک خود مشورت کنید. خصوصاً اگر تحت درمان هستید و مراحل دندان پزشکی را انجام می‌دهید، مشورت با پزشک ضرورت بیشتری پیدا می‌کند.

۱. میخک

میخک یکی از مواد طبیعی رایج و محبوب در روش‌های درمانی خانگی به شمار می‌رود که به دلیل خاصیت ضد التهابی و اثرات تسکین دهنده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده می‌تواند درد دندان را نیز از بین ببرد. جالب است بدانید که اجداد ما در زمان‌های گذشته برای درمان درد دندان یک عدد گیاه میخک را روی دندانی که دچار مشکل شده قرار می‌دادند، تا آن ناحیه را بی‌حس کند.

مطالعات مدرن تأثیرات تسکین دهنده و ضد درد این گیاه را ثابت کرده‌اند. می‌توانید برای مصرف از اسانس روغنی رقیق شده میخک یا هر عصاره دیگری از این گیاه استفاده کنید.

گیاه میخک علاوه بر آنکه به عنوان روش درمانی ضد التهابی توصیه می‌شود، به عنوان ماده آنتی باکتریال نیز شناخته شده است؛ بنابراین برای دندان دردی که منجر به عفونت شده باشد، بسیار مؤثر است. برای تسکین و درمان مشکلات دندانی دم کرده میخک را برای شستشوی دهان خود استفاده کنید.

۲. زردچوبه

 زردچوبه یکی دیگر از مواد طبیعی است که در هر آشپزخانه‌ای یافت می‌شود و می‌توانید آن را در مجموعه دارو‌های گیاهی و درمانی قرار دهید. این ماده برای درمان بسیاری از مشکلات سلامتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. زردچوبه حاوی ماده کورکومین، ترکیب فعالی است که در دسته مواد آنتی اکسیدان، ضد التهاب و ضد درد قرار دارد.

مصرف زردچوبه به عنوان چاشنی در رژیم‌های غذایی نیز مفید است چرا که به کاهش زخم معده و کلسترول کمک می‌کند و در قالب ماده آنتی باکتریال و قارچ‌کش نیز وارد عمل می‌شود.‌

می‌توانید زردچوبه را به صورت دارو‌های مکمل نیز استفاده کنید یا آن را به صورت دم‌نوش بنوشید. حتی مصرف زردچوبه پودر شده در سوپ، خورشت و نوشیدنی‌ها نیز تأثیرات خود را بر سلامتی می‌گذارد.

 

۳. زنجبیل

 زنجبیل و زردچوبه تقریباً مشابه هم هستند. جینجرول موجود در زنجبیل در بین همه خواصی که دارد، دندان درد را نیز آرام می‌کند و علت آن هم حضور ماده فعالی است که با خاصیت ضد التهابی و ضد درد در زنجبیل وجود دارد.

علاوه بر آن زنجبیل درمان فوق‌العاده‌ای برای مشکلات و بیماری‌های دستگاه گوارش محسوب می‌شود. همچنین یکی از روش‌های خانگی رایج برای درمان استفراغ و حالت تهوع به شمار می‌رود. بهترین نکته در مورد زنجبیل آن است که هیچ عوارضی ندارد.

برای مصرف این ماده، زنجبیل را مثل چای دم کنید و آن را هر از گاهی بنوشید. همچنین می‌توانید کمی از ریشه زنجبیل را به غذا‌هایی مانند خورشت یا حتی دسر، آب‌میوه و اسموتی هم اضافه کنید. روش دیگری که به عنوان درمان خانگی مؤثر خواهد بود، تهیه دم‌نوشی از سه ماده میخک، زردچوبه و زنجبیل است. این محلول معجزه‌آسا به عنوان یک چای درمانی بسیار مؤثر عمل می‌کند.

۴. آب نمک

این محلول هم یکی از سریع‌ترین و ساده‌ترین روش‌هایی است که برای درد دندان استفاده می‌شود و بدون اهمیت به دلیل به وجود آمدن درد، آن را درمان می‌کند. نمک یک ماده ضدعفونی کننده قوی و مؤثر است و در صورتی که همراه با آب برای شستشوی دهان به کار برده شود، تأثیرات خود را بروز می‌کند. آب نمک التهاب را کاهش می‌دهد، دهان را تمیز می‌کند و درد را نیز از بین می‌برد.

برای تهیه محلول آب نمک یک قاشق غذاخوری نمک را با یک پیمانه آب مخلوط کنید. پیشنهاد می‌شود از نمک دریا یا نمک هیمالیا به جای نمک طعام استفاده کنید چرا که این نمک‌های خام، تصفیه نشده‌اند و هنوز غنی از مواد معدنی هستند.

نمک را در آب جوش حل کنید و صبر کنید تا سرد شود و بتوانید به راحتی آن را درون دهان خود بگردانید.

حداقل به مدت ۳۰ ثانیه دهان خود را با محلول آب نمک شستشو دهید و مطمئن شوید که این محلول به ناحیه درد نیز رسیده باشد. این روش را هر ۱۵ دقیقه تکرار کنید تا زمانی که تأثیر و بهبود در درد دندان حس کرده باشید.

۵ روش سریع رفع دندان درد

۵. یخ

در نهایت هم روشی را به شما معرفی می‌کنیم که سریع‌ترین راه حل است و دندان دردی که با التهاب شدید همراه شده باشد را تسکین می‌دهد. یخ را برای چند دقیقه، به صورت کمپرس روی گونه‌های خود و بر روی دندانی که درد دارد، قرار دهید. این روش درد دندان را به صورت موقت کاهش می‌دهد.

در این مطلب با روش‌های ساده و طبیعی برای کاهش سریع درد دندان آشنا شدید. بهتر است قبل از آنکه دست به کار شوید با دندان‌پزشک مشورت داشته باشید تا علاوه بر پیدا کردن مشکل اصلی درد، بدون نگرانی روش‌های خانگی را دنبال کنید. در برخی از موارد حاد درد دندان، نیاز به مصرف آنتی بیوتیک خواهید داشت. برای تجویز دارو باید به پزشک مراجعه کنید.

منبع:برترینها

برچسب ها: آنتی اکسیدان، دندان درد، خواص زنجبیل، خواص زردچوبه، مسکن های گیاهی، درمان درد، درمان دندان در با داروهای گیاهی تعداد بازديد: 533 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز