Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 9 فروردین 1403 - 18:33

13
دی
گياهان و ادويه‌هايی كه در كنترل بيماری قند موثرند- بخش اول

گياهان و ادويه‌هايی كه در كنترل بيماری قند موثرند- بخش اول

بابونه قندخون را کاهش می‌‌دهد و با برداشتن قند از درون خون و فرستادن آن به محل ذخیره خود در کبد، از عوارض دیابت جلوگیری می‌‌کند.

معصومه حاجی زاده؛ كارشناس ارشد تغذیه

 

ریحان

ریحان یک گیاه معطر است که یادآور تابستان و اوقات خوش غذاخوردن است. ریحان دارای رایحه بسیار خوبی می‌باشد و طعم و مزه مطلوبی به انواع سالادها، سوپ‌‌ها و سایر غذا‌‌ها می‌‌دهد. در یک مطالعه بر روی دم کرده‌‌های گیاهی، گیاهانی مانند زردچوبه، رزماری، مرزنجوش، پونه و ریحان حاوی بیشترین فلاوونوئید‌‌ها بودند. علاوه بر این، ریحان به طور ویژه‌‌ای قندخون را کاهش می‌‌دهد.

زغال اخته

زغال اخته، شکل اروپایی بلوبری می‌‌باشد. زغال اخته نسبت به بلوبری برتری دارد، زیرا زغال اخته به طور کامل (در درون و بیرون) به رنگ آبی است، درحالی که بلوبری فقط در سطح بیرونی آبی رنگ می‌‌باشد. رنگ آبی محتوی آنتوسیانین‌‌ها است- آنتی‌اکسیدان‌‌های سلامت بخش برای بدن که با دیابت مبارزه می‌‌کنند، قلب را تقویت می‌‌کنند و التهاب و چربی‌های خون را کاهش می‌‌دهند.

نتایج یک مطالعه انجام شده در انستیتو سلامت عمومی و تغذیه بالینی نشان داد که مصرف منظم زغال اخته تازه( 400 گرم در روز) فاکتورهای التهابی خون را کاهش می‌‌دهد و تحمل گلوکز را در افرادی که سندرم متابولیک دارند، بهبود می‌‌بخشد. محققان دریافتند در افرادی که مصرف زغال اخته را در برنامه غذایی خود افزایش دادند، در مقایسه با گروه کنترل (که رژیم غذایی عادی خودشان را داشتند)، سطح فاکتورهای التهابی مانند اینترلوکین6 حدود 20 درصد پایین تر بود.

بابونه

بابونه قندخون را کاهش می‌‌دهد و با برداشتن قند از درون خون و فرستادن آن به محل ذخیره خود در کبد، از عوارض دیابت جلوگیری می‌‌کند. بعد از یک روز سخت کاری، کمتر چیزی به اندازه یک فنجان چای بابونه آرامش بخش و تسکین دهنده است.

دارچین

بر طبق چندین مطالعه، دارچین قند خون را کاهش می‌‌دهد. اما یک مطالعه متاآنالیز جدید در پایگاه اطلاعاتیCochrane ،کاهش معنا داری در قندخون ناشتا، مقاومت به انسولین یا هموگلوبین  A1cنشان نداد. سپس، یک مطالعه متاآنالیز دیگر اعلام کرد که دارچین هموگلوبین  A1cکاهش می‌‌دهد.

دارچین سرشار از فیتونوترینت‌‌هایی است که التهاب را کاهش می‌دهند و می‌‌توانند با پایین آوردن کلسترول و سرعت بخشیدن به سوخت و ساز بدن در کاهش وزن موثر باشد. البته، هنگامی که دارچین را به همراه نان قندی مصرف می‌‌کنیم، این اثرات خوب دارچین در کاهش قندخون خنثی می‌شود. پس دارچین را با انواع لوبیاها، عدس و برنج قهوه‌‌ای یا در خوشت‌‌های دارای گوشت قرمز به کار ببرید. به یاد داشته باشید، همیشه دارچین را بدون قند و شکر مصرف کنید.

زیره

زیره یک نوع ادویه از خانواده جعفری است که مصرف آن با عدس قرمز و برنج قهوه‌‌ای طعم بسیار خوبی دارد. از زیره استفاده کنید، زیرا قند و کلسترول خون را کاهش می‌‌دهد. همچنین زیره اثر خوبی بر روی تخریب AGEs‌‌ها (مواد مضری که در دیابت در بدن تولید می‌‌شوند) دارد.

قاصدک

قاصدک یک گیاه خودرو است که تقریبا در همه جا وجود دارد، پس سعی نکنید که این گیاه را از باغچه خانه خود ریشه‌کن کنید. قاصدک برگ‌‌های  سبز تیره دارد که دارای عوامل تلخ مزه‌‌ای هستند که فشارخون را کاهش می‌‌دهند و به درمان کبد کمک می‌‌کند. همانند گزنه، قاصدک جریان ادرار را افزایش می‌‌دهد و به طور ملایم، از اعمال پاک سازی بدن حمایت می‌‌کند. گل قاصدک به کاهش وزن که در بیمارن مبتلا به دیابت یک ضرورت می‌‌باشد، کمک می‌‌کند.

شوید

شوید به غذاهای دارای ماهی، تخم مرغ یا قارچ مزه خوبی می‌‌دهد. منشا اصلی شوید خاورمیانه و جنوب شرق روسیه است اما راه خود را به اروپا نیز پیدا کرده است. قبلا از شوید تنها برای افزایش شیر در زنان استفاده می‌‌شد. امروزه از شوید به عنوان یک عامل محافظ در برابر دیابت یاد می‌‌شود. تقریبا20 ماده شیمیایی مختلف در شوید وجود دارد که به مبارزه علیه دیابت کمک می‌‌کند.

رازیانه

وقتی رازیانه به عنوان سبزی مصرف می‌‌شود طعم خاصی ندارد اما بذر یا دانه رازیانه دارای عطر بسیاری است که می‌‌توان از آنها چای رازیانه درست کرد. هم برگ رازیانه و هم دانه‌‌های آن محتوی مواد شیمیایی هستند که با دیابت مبارزه می‌کنند. آنتول Anethole، یکی از فیتوکیمیکال‌‌های موجود در رازیانه است که چندین عامل التهابی را در بدن مهار می‌کند و با سرطان مبارزه می‌‌کند. در هند این رسم وجود دارد که دانه رازیانه را بعد از یک وعده غذایی می‌‌جوند تا دندان‌ها را پاکسازی کند و نفس را تازه کند. اگر طعم شربت‌‌های سرفه را دوست ندارید، می‌‌توانید از رازیانه کمک بگیرید، زیرا رازیانه مهارکننده سرفه است (علاوه برکمک به دیابت و ناراحتی‌‌های گوارشی).

سیر

سیر به همراه ریحان، پونه و روغن زیتون طعم ویژه‌‌ای به غذاهای ایتالیایی و مدیترانه‌‌ای می‌‌دهد. سیر برای قلب مفید است و همانند پیاز و موسیر و پیازچه که همگی در یک خانواده از سبزیجات قرار دارند، از بدن در برابر سرطان محافظت می‌کند. سیر قوی ترین اثر ضد التهابی را داشته و در ضمن عملکردهای دیگری هم دارد: قندخون و چربی خون را پایین می‌‌آورد. تقریبا هر غذایی را می‌‌توان با این خانوداه نشان دارد و دقیقا سیتوکین‌‌هایی را که در دیابت نقش دارند مهار می‌‌کند. خواص سیر خشک شده یا پودر سیر از خواص سیر تازه و خام کمتر است.

 

برای خواندن بخش دوم -گياهان و ادويه‌هايی كه در كنترل بيماری قند موثرند- اینجا کلیک کنید.

 

 

برچسب ها: گیاه درمانی، دیابت، تغذیه و دیابت، تغذیه و قند خون، گیاهان دارویی کنترل کننده قند خون تعداد بازديد: 1358 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز