Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
سه شنبه 29 اسفند 1402 - 14:17

18
اردیبهشت
ويتاگنوس و تاثیر آن در درمان اختلالات هورمونی زنان

ويتاگنوس و تاثیر آن در درمان اختلالات هورمونی زنان

از نكات قابل توجه در مورد «ویتاگنوس» دیر اثر بودن آن است و در ماه اول مصرف نباید انتظار اثر چندانی را داشت.

به قلم : دكتر محمدحسين صالحی سورمقی؛ متخصص فارماکوگنوزی

 

تحریریه زندگی آنلاین : خانم‌ها در طول زندگی، دوره‌های متفاوتی را تجربه می‌كنند كه مهم‌ترین آنها دوره قبل از بلوغ، دوران بلوغ، قائدگی،‌ ازدواج، حاملگی، زایمان و یائسگی است. این مراحل به صورت زنجیری به هم متصل هستند و سلامت جسمی و روحی هر زن به آنها ارتباط دارد. در هر كدام از دوره‌های ذكرشده، تغییرات هورمونی قابل توجهی ایجاد می‌شود و در این میان، تعادل هورمونی نقش مهمی را در سلامت شخص ایفا می‌كند.

مسلم است كه اختلال در تعادل هورمون‌های زنانه در هر مرحله عوارض مشخصی را ایجاد می‌كند كه ممكن است این عوارض ضعیف، متوسط و یا حاد باشند. در صورتی كه عوارض به وجود آمده جزئی باشد، ممكن است برای شخص ناراحتی‌های قابل توجهی ایجاد نكرده و در غیر این صورت عوارض آن قابل احساس و باعث رنجش می‌شود.

یكی از مهم‌ترین داروهای گیاهی برطرف‌كننده اختلالات هورمونی خانم‌ها، دارویی است كه از گیاهی به نام «گیاه زنان» تهیه می‌شود.

بیشتربخوانید:

تاثیر کمبود استروژن در عملکرد زنان

 

 


تحقیقات نشان داد گیاهی با نام علمی VITEX AGNUS-CASTUS كه نام عمومی آن در جهان به «گیاه زنان» مشهور است، یكی از بهترین داروهای زنان بوده و قدمت مصرف آن به حدود دو هزار سال می‌رسد.
موارد استفاده «ویتاگنوس» برای درمان بی‌نظمی قاعدگی، قطع قاعدگی، ناباروری كیست‌های تخمدان، مشكلات قبل از قاعدگی، آكنه (جوش صورت)، چاقی‌های هورمونی و مخصوصا از بین بردن عوارض ناشی از یائسگی است.

از نكات قابل توجه در مورد «ویتاگنوس» دیر اثر بودن آن است و در ماه اول مصرف نباید انتظار اثر چندانی را داشت. اثر دارو اصولا سه تا چهار هفته پس از مصرف آن شروع می‌شود و بعد از دو تا سه ماه به حداكثر می‌رسد. از آنجا كه دارو دارای مزه مطلوبی نیست و از طرفی چون نمی‌توان با مواد فرعی آن را خوشمزه كرد، بنابراین هنگام مصرف، می‌توان آن را با آب، آبمیوه، شیر و یا هر ماده دیگری مخلوط كرد و بعد مصرف نمود.
مصرف دارو با معده خالی، در بعضی افراد ایجاد دل‌آشوب می‌كند كه در این صورت بهتر است همراه با غذا استفاده شود.

در مورد اثر دارو در كاهش وزن و چاقی می‌توان گفت در صورتی كه چاقی مربوط به اختلالات هورمونی باشد مصرف مداوم و طولانی ویتاگنوس تأثیرگذار خواهد بود، زیرا با كنترل اختلالات هورمونی می‌توان افزایش وزن و چاقی را تا حدی مهار كرد. 

بیشتربخوانید:

سردردهای هورمونی در زنان؛ نشانه‌ها و روش‌های درمان

 

برچسب ها: افسردگی، گیاه دارویی ویتاگنوس، گیاهان دارویی اختلالات هورمونی، اختلالات هورمونی زنان، گیاه زنان، VITEX AGNUS-CASTUS تعداد بازديد: 1445 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز