Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 - 21:10

12
مرداد
چگونه اعتبار بد خود را درست کنیم

چگونه اعتبار بد خود را درست کنیم

درست کردن یا اصلاح یک اعتبار بد ممکن است آسان نباشد. به همین دلیل محافظت از اعتبار خود بسیار مهم است. گاهی اوقات، از دست دادن اعتبار شما تقصیرتان نیست و گاهی اوقات این اشتباه شماست.

به قلم :  دکتر کامیار سنایی ؛ روانشناس

 

تحریریه زندگی آنلاین : درست کردن یا اصلاح یک اعتبار بد ممکن است آسان نباشد. به همین دلیل محافظت از اعتبار خود بسیار مهم است. گاهی اوقات، از دست دادن اعتبار شما تقصیرتان نیست و گاهی اوقات این اشتباه شماست. برگرداندن نام خوب خود همیشه آسان نیست، اما می‌توان آن را با صبر، عزم و پشتکار انجام داد. در ادامه، به نکاتی درباره درست کردن یک اعتبار بد می‌پردازیم تا شما را در انجام آن راهنمایی کنیم.

 

بخش اول: کنار گذاشتن یک اعتبار بد

۱. بپذیرید که ممکن است مردم فراموش نکنند.

آن‌ها ممکن است با گذشت زمان، کمتر اهمیت بدهند، اما هنوز به یاد دارند. این بدان معنا نیست که درست کردن یک اعتبار بد غیرممکن است. اعتبار بد همیشه به‌طور بالقوه موقتی است. همه چیز به زمان ربط دارد. بعد از مدتی، مردم دیگر به کارهایی که در گذشته انجام داده‌اید اهمیت نمی‌دهند.

بسیاری از افراد در طول زمان با شکست‌های خود و دیگران مواجه می‌شوند. این موارد بیشتر برجسته می‌شوند و آن‌ها شما را فراموش می‌کنند. به یاد داشته باشید که شما شکست‌هایتان را بهتر از دیگران به یاد می‌آورید. اعتبار بد شما ممکن است در ذهنتان بدتر از آن باشد که در دید دیگران است.

تحقیقات نشان می‌دهد که برخلاف تصور رایج، اعتبار در مقایسه با سایر ابزارهای ارزیابی اجتماعی، به میزان قابل توجهی کمتر از سایر عوامل اهمیت دارد.

از شبکه خارج شوید و از رسانه‌های اجتماعی و آنلاین فاصله بگیرید.

به یاد داشته باشید، روی چیزهایی تمرکز کنید که می‌توانید آن‌ها را کنترل کنید، نه چیزهایی که کنترلی روی آن‌ها ندارید؛ ممکن است به جای دیگران، بتوانید به تغییر طرز فکر برخی از مردم در مورد خودتان کمک کنید.

بیشتربخوانید:

از این قاتل رابطه دوری کنید!

۲. در مورد آن مسئله با مردم صحبت کنید.

هنگام پرداختن به مسائل مربوط به اعتبار بد خود، صریح باشید. اگر آرام، محترم و واقعاً نگران باشید، احتمالاً آن‌ها به شما کمک خواهند کرد. زمانی که مشکل را به‌طور شفاهی بیان نمی‌کنید، اجازه می‌دهید تخیل مردم شدت بگیرد و شایعات را تشدید می‌کنید.

اگر کسی به‌طور فعال اخبار اعتبار بد شما را منتشر می‌کند، ابتدا با او صحبت کنید.

نظر دوستان را در این مورد بخواهید.

سعی کنید حالت تدافعی نداشته باشید.

۳. آن را به نقطه قوت تبدیل کنید.

شاید اعتبار بد شما یک ابرقدرت پنهان است. کمی وقت بگذارید و به این فکر کنید که چگونه اعتبار بدتان ممکن است یک چیز مثبت باشد و درکتان از موقعیت را اصلاح کنید. شاید شما بی بند و بار نباشید و بتوانید مسئولیت جنسی خود را بر عهده بگیرید. اگر مردم فکر می‌کنند که شما یک ورزش را بسیار تهاجمی انجام می‌دهید، شاید شما نقطه قوت تیم خود هستید.

تمرکز روی چیزهای منفی می‌تواند غلبه بر آن‌ها را دشوارتر کند. در عوض، سعی کنید هر روز چیزی مثبت پیدا کنید تا بتوانید نقطه ضعف خود را به نقطه قوت تبدیل کنید. به عنوان مثال، به جای تمرکز بر اینکه چگونه باید انگیزه بیشتری داشته باشید، یک برنامه مشخص برای نحوه برخورد با موضوع مهم روز بعد تنظیم کنید.

بیشتر بخوانید:

فرمولی تضمینی برای تسخیر قلب ها

 

 

 

 

۴. طرز فکر دیگران را تغییر دهید.

گاهی اوقات شما فقط نیاز دارید که ذهنیت دیگران را کنترل کنید. آن‌ها ممکن است وضعیت را از دید درستی نبینند. اگر می‌توانید، به دیگران کمک کنید تا وضعیت را از دیدی کاملاً متفاوت ببینند.

یک دیدگاه مثبت بررسی شده ارائه دهید. این به معنای یافتن راه‌هایی برای تنظیم مجدد رویدادها و اقداماتی است که به شما اعتبار بدی می‌دهد. به عنوان مثال، گاهی اوقات افراد از رفتار بی بند و باری جنسی شرمنده می‌شوند، در حالی که دیگران بی بند و باری جنسی را به عنوان «داشتن تمایلات جنسی خود» یا «تمایلات جنسی مثبت» نشان می‌دهند. به راه‌هایی فکر کنید که می‌توانید به مردم کمک کنید تا اعمالتان را از دید جدیدی ببینند.

توجه داشته باشید که ممکن است نتوانید نظر همه را تحت تأثیر قرار دهید.

۵. اتهامات را به عنوان دروغ محکوم کنید.

شاید فقط لازم باشد بگویید اعتبار درست نیست. اگر در موردتان دروغ گفته شده است، شاید مدتی طول بکشد تا آسیب را جبران کنید. قاطع باشید (نه پرخاشگر) و مطمئن شوید که این حالت را در اسرع وقت نشان دهید. از افراد دیگر بخواهید که در تنظیم داستان کمک کنند. هر چه این اعتبار بد بیشتر وجود داشته باشد، ممکن است مدیریت آن دشوارتر شود.

هرگونه سوءتفاهم را حل کنید.

هنگام به چالش کشیدن دروغ‌ها، قاطعانه صحبت کنید.

بخش دوم: ایجاد یک اعتبار خوب

۱. کارهای خوب را به‌طور پیوسته انجام دهید.

یک راه سریع برای بهبود اعتبار، انجام کارهای خوب است. مراقب باشید: اگر اخیراً اعتبار بدی پیدا کرده‌اید، شاید به نظر بیاید ناامید هستید یا با انجام یکسری کارهای خوب، در حال جبران بیش از حد هستید. این یک راه‌حل سریع نیست. شما باید کارهای خوب را به‌طور مداوم انجام دهید تا اعتبارتان بهبود یابد، در غیر این صورت، شاید اینطور به نظر بیاید که نیت صادقانه‌ای ندارید. ساختن اعتبار سخت و زمان‌بر است، اما از بین بردن آن سریع و آسان است. ثبات برای تثبیت اعتبارتان بسیار مهم است.

برای همکارانتان قهوه بخرید یا در صورت نیاز به مرخصی، به آن‌ها پیشنهاد بدهید که یک شیفت را انتخاب کنند.

به دوستانتان کمک کنید، مانند رساندن آن‌ها یا کمک به آن‌ها قبل از اینکه نیاز به درخواست داشته باشند.

اگر احساس می‌کنید ممکن است مشکلی وجود داشته باشد، بیشتر تلاش کنید و کارهای جدیدی انجام دهید تا مطمئن شوید که مردم احساس خوبی دارند.

بیشتربخوانید:

تضعیف اعتماد به نفس دختران ممنوع!

۲. کارهای داوطلبانه انجام دهید.

راه‌های زیادی برای انجام کارهای داوطلبانه وجود دارد. مراقبت از سالمندان یا معلولان، باغ‌ها و رویدادهای اجتماعی و همچنین فرصت‌های خدمات مذهبی، همه راه‌های بسیار خوبی برای کارهای داوطلبانه هستند. سرپرستی حیوانات نیز فرصت‌های خوبی برای کمک هستند. با صرف وقت خود در خدمت به دیگران، می‌توانید کارهای زیادی برای بهبود اعتبارتان انجام دهید.

اگر هنوز در مدرسه هستید، ببینید چه نوع فرصت‌هایی می‌توانند به شما کمک کنند تا کارهای داوطلبانه‌ای را پیدا کنید. بسیاری از مدارس و کالج‌های دولتی، فرصت‌های داوطلبانه مختلفی را برای دانش‌آموزان ارائه می‌دهند.

برخی از مشاغل برنامه‌های داوطلبانه‌ای را ارائه می‌دهند که ممکن است با مزایایی همراه باشد. با سرپرست یا بخش منابع انسانی خود صحبت کنید تا ببینید چه نوع فرصت‌هایی را فراهم می‌کنند.

در یک مدرسه، سازمان، کتابخانه یا گروه مدنی محلی درباره موضوعی که می‌دانید و برای دیگران مفید است، صحبت یا سخنرانی کنید.

۳. از موقعیت برای یادگیری استفاده کنید.

پس از کسب بینش از تجربه اعتبار خود، نسبت به افرادی که اعتبار بد دارند، دلسوز شوید و مهربان باشید تا بتوانید دیدگاه مثبتی در خود ایجاد کنید. از این فرصت استفاده کنید تا افرادی را در اطرافتان ببینید که اعتبار بدی دارند و ممکن است به یک دوست نیاز داشته باشند.

۴. دیگران را تحت تأثیر قرار دهید.

سعی کنید دائماً فراتر بروید. کاری شگفت‌انگیز انجام دهید. نواختن یک ساز را یاد بگیرید. برنده بورس تحصیلی یا جایزه شوید. به دو بروید. با انجام کارهای چشمگیر، می‌توانید نحوه نگرش مردم به خود را بهبود ببخشید. احترام از سوی دیگران می‌تواند کمک زیادی به بهبود اعتبارتان کند.

بخش سوم: ایجاد تغییر پایدار

۱. بخش‌هایی از زندگیتان را تغییر دهید.

عوامل بیرونی مانند گروه دوستان، عادات و محل کار می‌توانند بخش مهمی از چگونگی پیشرفت اعتبارتان باشند. یک محیط ناسالم با افراد و روابط سمی می‌توانند منشأ مشکلاتتان باشند. کمی وقت بگذارید و در نظر بگیرید که آیا نیاز به ایجاد تغییراتی در افراد و مکان‌های زندگیتان دارید یا خیر.

اگر در بین دوستان اعتبار بدی دارید، شاید وقت آن رسیده باشد که با افراد مختلف وقت بگذرانید. دوستانتان عادات تشویق کننده‌ای هستند که باعث می‌شوند مردم درباره شما بد فکر کنند.

در محل کار، محیط‌های شغلی سمی می‌تواند انتظارات غیرمنطقی را از افراد ایجاد کند. یک محیط کاری که تعادل ناسالم کار و زندگی را تشدید می‌کند، می‌تواند حالتی را ایجاد کند که به نظر برسد که فردی سخت‌کوش و فداکار، تنبل است. فرهنگ محل کارتان را بررسی کنید و به این فکر کنید که آیا تضاد ارزشی باعث لطمه زدن به اعتبارتان می‌شود یا خیر. شاید بخواهید شغل جدیدی پیدا کنید.

بیشتربخوانید:

چگونه اعتمادبه‌نفسمان را بالا ببریم؟

 

 

 

 

۲. خودتان را تغییر دهید.

انجام این کار می‌تواند بسیار دشوار باشد. اما وقتی به خودتان از دید دیگران نگاه می‌کنید و آنچه را که به آن نگاه می‌کنید دوست ندارید، تغییری ایجاد کنید. تغییر دادن خود سخت است زیرا ما الگوها و عادات قوی در زندگی ایجاد می‌کنیم. با این حال، با ایجاد تغییرات بزرگ در رفتار خود، مردم متوجه آن‌ها خواهند شد. این نحوه نگرش آن‌ها به شما را تغییر می‌دهد و ممکن است باعث شود که دیگران ذهنیت خود را از شما به عنوان یک فرد دوباره ارزیابی کنند.

به دنبال کمک حرفه‌ای، مانند یک درمانگر یا روانپزشک باشید.

یک مربی زندگی یا یک راهنمای معنوی پیدا کنید تا به شما کمک کند راه‌هایی برای ایجاد تغییرات درونی خود پیدا کنید.

۳. از تغییرات سطحی اجتناب کنید.

تغییر ظاهری با تغییر واقعی یکسان نیست. ثابت نگه داشتن رفتار غیرواقعی دشوار است. وقتی شما واقعی نیستید، مردم متوجه می‌شوند. تغییر واقعی سخت‌تر از تظاهر به متفاوت بودن است.

برای مثال، شما می‌توانید با اضافه کردن مراقبه، تمرینات تنفسی و یادداشت‌های سپاسگزاری در زندگیتان، واقعاً شادتر شوید.

پرسش و پاسخ تخصصی

چگونه می‌توانیم نقاط ضعف خود را به نقاط قوت تبدیل کنیم؟

ابتدا باید بفهمید که آیا آن‌ها واقعاً‌ نقاط ضعف هستند، یا شما به دیگران اجازه داده‌اید که دیدگاهتان را تغییر دهند. با این حال، اگر واقعاً به این نتیجه رسیدید که این چیزی است که باید در مورد خودتان تغییر دهید، سعی کنید به جای تمرکز بر چیزهایی که در آن‌ها کمبود دارید، چیزهای جدید و مثبت ایجاد کنید. به عنوان مثال، اگر باید انگیزه بیشتری داشته باشید، می‌توانید هدفی را تعیین کنید که فردا ۵ دقیقه از فعالیتی را انجام دهید که نمی‌خواهید انجام دهید.

نکات کمکی

به خودتان زمان کافی برای جبران بدهید. خیلی از اوقات، ما اشتباهی می‌کنیم و می‌خواهیم فوراً آن را پاک کنیم. متأسفانه، همه چیز به این ترتیب کار نمی‌کند، به همین دلیل عاقلانه است که با داشتن شخصیت خوب، از اعتبارتان با دقت محافظت کنید.

به یاد داشته باشید که «اثبات یک مورد منفی» بسیار دشوار است. وقتی کسی می‌گوید شما کاری را انجام داده‌اید، این برایتان سخت است که ثابت کنید آن کار را انجام نداده‌اید، مگر اینکه کسی مطمئناً بداند (در زمانی که قرار بود این کار را انجام دهید همراه شما بودند). به جای تلاش برای «اثبات یا رد» این واقعه، به سادگی بی‌گناهی خود را اعلام کنید و آن را رها کنید. در آینده، بسیار مراقب باشید که شخصیت خوب خود را نشان دهید، به‌طوری که وقتی مردم می‌شنوند که شما موفق به انجام کاری نشده‌اید، اولین چیزی که فکر می‌کنند این باشد: «این شبیه سارا نیست. اگر این درست است، باید چیزی پیش آمده باشد یا باید دلیل خوبی داشته باشد.»

هنگامی که اعتبارتان را تا حدودی درست کردید، از آن محافظت کنید. به مردم اجازه ندهید درباره شما دروغ منتشر کنند، اما به جای اینکه فقط به کسی بگویید که چیز نادرستی در موردتان شنیده است، بروید و فردی را پیدا کنید که به آن شخص گفته است. به دنبال ریشه آن بگردید تا زمانی که منبع نادرست‌ها را پیدا کنید. سعی کنید تا با آن شخص روبرو شوید، معمولاً این مؤثرترین راه است که به سادگی دلیل آن را بپرسید. «من چه کاری انجام داده‌ام که باعث شده ازم بدتان بیاید؟ چرا این حرف را در موردم می‌زنید؟» هنگامی که بدانید دلیل آن کار چیست، فرصتی دارید که به‌طور کامل آن را متوقف کنید.

هشدارها

شما نمی‌توانید بعضی چیزها را درست کنید. هیچ عذرخواهی انواع خاصی از افراد را راضی نمی‌کند. در عوض، آن‌ها از این لذت می‌برند که نقش قربانی را بازی کنند و شما را به عنوان یک آدم بد جلوه دهند. در چنین مواردی، بهترین کار این است که از مسئله بگذرید و به مسیرتان ادامه دهید.

 

برچسب ها: عزت نفس، اعتماد به نفس، پرخاشگری، سوءتفاهم، دروغ، دکتر کامیار سنایی تعداد بازديد: 106 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز