Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 26 شهریور 1403 - 22:45

17
شهریور
مخاطرات گره تیروئید را بشناسید

مخاطرات گره تیروئید را بشناسید

همان طور که میدانید غده تیروئید در جلوی گردن قرار گرفته است و بافتی نرم و نازک دارد. ندول تیروئید یک توده غیرطبیعی است که از سلول های غده تیروئید شما ایجاد می شود. گره ها تقریباً غیر سرطانی و خوش خیم هستند و معمولاً علائمی ایجاد نمی کنند.

به قلم : دکتر مهران زمان زاده ، متخصص بیماری های غدد داخلی

 

تحریریه زندگی آنلاین : همان طور که میدانید غده تیروئید در جلوی گردن قرار گرفته است و  بافتی نرم و نازک دارد. ندول تیروئید یک توده غیرطبیعی است که از سلول های غده تیروئید شما ایجاد می شود. گره ها تقریباً غیر سرطانی و خوش خیم هستند و معمولاً علائمی ایجاد نمی کنند. در موارد خیلی نادر سرطانی می شوند که در این صورت شما متوجه تغییراتی در خود خواهید شد.

 

گره تیروئید چیست؟

ندول تیروئید یک توده غیرطبیعی می باشد که از سلول های غده تیروئید ایجاد و شروع به رشد می کند. غده تیروئید شما یک غده درون ریز کوچک به شکل پروانه است که در جلوی گردن قرار دارد. وقتی چنین مشکلی برای شما بوجود می آید، یک برآمدگی در گلو یا اطراف تیروئید احساس خواهید کرد. علائم آن نیز متفاوت هستند که در ادامه به هر یک از آنها اشاره ای خواهیم داشت.

علائم گره تیروئید

مشکل در بلع یا تنفس

گرفتگی صدا یا تغییر صدا

احساس درد در جلوی گردن

بزرگ شدن غده تیروئید یا گواتر

ضربان قلب سریع

احساس لرزش و یا عصبی بودن

کاهش یا کاهش وزن

افزایش اشتها     

اسهال و اجابت مزاج مکرر

مشکل در خوابیدن

دوره های قاعدگی نامنظم

خستگی و افسردگی

بی حسی و گزگز در دستان 

پوست و موی خشک و زبر

بیشتربخوانید:

کم کاری تیروئید و رابطه آن با افسردگی و اضطراب

 

 

علت بوجود آمدن گره تیروئید

گره کلوئیدی

این گره ها یک یا چند گره تشکیل شده از بافت تیروئید هستند. رشد این گره ها به معنای سرطان نیست، هر چند ممکن است ابعاد آنها بسیار بزرگتر از غده تیروئید شود. 

کیست‌ تیروئید

توده هایی پر از مایع هستند و تا حدی سفت می باشند. این نوع گره ها تا حدودی خطرناک هستند و می توانند نوعی سرطان بدخیم را بوجود آورند. اگر ابعاد آنها بزرگتر از ۲ سانتیمتر باشد نیاز به بیوپسی دارند.

ندول التهابی

این ندول در نتیجه تورم و التهاب طولانی مدت غده تیروئید شما بوجود می آید. این رشد ممکن است همراه با درد باشد و گاهی هم هیچ دردی ندارد.

گواتر 

گاهی اوقات یک تیروئید بزرگ شده و گره های زیادی را تشکیل می دهد. این گره ها معمولاً خوش خیم هستند و هیچ خطری برای شما ایجاد نمی کنند.

ندول تیروئید پرکار

این ندول ها هورمون تیروئید اضافی تولید می کنند که ممکن است منجر به پرکاری تیروئید شود. همانطور که کم و بیش می دانید پرکاری تیروئید نیاز به درمان دارد.

سرطان تیروئید

بزرگترین نگرانی زمانی ایجاد می شود که گره های تیروئید تشکیل می شوند. خوشبختانه سرطان تیروئید بسیار نادر است و در کمتر از ۶.۵ درصد از افراد دیده می شود.

بیشتربخوانید:

علائم کم کاری تیروئید

 

 

 

انواع گره تیروئید

منفرد که شامل یک گره است.

چندگانه شامل بیش از یک گره می باشد.

گره سخت

 

چه کسانی به گره تیروئید مبتلا می شوند؟

کسانی که سابقه خانوادگی ندول تیروئید یا سرطان تیروئید دارند. افرادی که نارسایی و کمبود آهن دارند. افراد چاق. کسانی که مبتلا به سندرم متابولیک هستند.    افرادی که با افزایش سطح هورمون رشد روبرو می شوند. خانم هایی که دچار عارضه فیبروئید رحم هستند.

جالب است بدانید که دختران ۴ برابر بیشتر از پسران به این مشکل مبتلا می شوند. البته افرادی که ید غنی شده مصرف نمی کنند هم بیشتر در معرض ابتلا به ندول تیروئید هستند.

 

نحوه تشخیص گره تیروئید

آزمایش خون تیروئید

سونوگرافی تیروئید

بیوپسی با سوزن ظریف

اسکن تیروئید

 

گره تیروئید چگونه درمان می شود؟

معمولا پزشک مصرف یک دوز از ید رادیواکتیو را تجویز می کند که به صورت مایع باید آن را مصرف کنید. در مواردی دیگر ممکن است قرص ضد تیروئید برای شما تجویز شود تا تولید هورمون تیروئید کنترل شود. در برخی موارد عمل جراحی برای بیرون آوردن ندول تیروئید پرکار انجام می شود. ندول های سرطانی اکثراً باید عمل جراحی انجام شوند. شما ممکن است پس از جراحی مجبور شوید تا آخر عمر دارو مصرف کنید.

چه زمانی برای گره تیروئید به متخصص مراجعه کنیم؟

در صورتی که هر یک از علائم ندول تیروئید را در خود احساس می کنید، بهتر است هر چه زودتر به یک متخصص غدد و داخلی مراجعه کنید. یک متخصص غدد و داخلی می تواند در این زمینه کمک شایانی به شما کند. چرا که تخصص او تشخیص مشکلات غدد و تیروئید است. دکتر مهران زمان زاده متخصص غدد و داخلی است که به طور قابل توجهی می تواند در این زمینه به شما کمک کند. جهت برقراری تماس با مطب با شماره زیر تماس حاصل فرمایید.

بیشتربخوانید:

تغذیه و کم‌کاری غده تیروئید

 

 

تماس با مطب

پرسش و پاسخ ندول تیروئید

آیا گره تیروئید خطرناک است؟

در اکثر مواقع این گره هیچ خطری ندارد و خوش خیم است. بهتر است برای اطمینان از خطرناک نبودن آن به متخصص غدد و داخلی مراجعه کنید.

علت نمونه برداری از گره تیروئید چیست؟

این کار جهت اطمینان از نوع گره انجام می شود و الزاماً نگران کننده نیست.

عوارض گره تیروئید چیست؟

مشکل تنفسی یا بلع سخت از عوارض آن هستند که می توانند شرایط طبیعی زندگی شما را تغییر دهند. برای کنترل این مشکل بهتر است به متخصص غدد و داخلی مراجعه کنید.

 

برچسب ها: دکتر مهران زمان زاده تعداد بازديد: 30 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز