Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 02:33

23
مهر
کدام سرگیجه خطرناک است؟

کدام سرگیجه خطرناک است؟

در پزشکی دو مبحث داریم که با هم اشتباه گرفته می‌شوند، یک سرگیجه ورتیگو (سرگیجه حقیقی) و دو، گیجی و اکثراً دومی را بیماران، سرگیجه می‌نامند و خیلی نگران کننده نیست. تفاوت این دو در اهمیت آنها است

بهداشت نیوز نوشت: یک متخصص مغز و اعصاب، در خصوص اینکه کدام سرگیجه ها می توانند خطرناک باشند، توضیحاتی ارائه داد.

فرهاد عصارزادگان گفت: در پزشکی دو مبحث داریم که با هم اشتباه گرفته می‌شوند، یک سرگیجه ورتیگو (سرگیجه حقیقی) و دو، گیجی و اکثراً دومی را بیماران، سرگیجه می‌نامند و خیلی نگران کننده نیست. تفاوت این دو در اهمیت آنها است که کدام جدی گرفته شود و کدام جدی گرفته نشود.

وی با بیان اینکه سرگیجه یا همان گیجی، خیلی جدی نیست و جای نگرانی ندارد و علائم خیلی زیادی دارد و به راحتی درمان می‌شود، افزود: سرگیجه یا گیجی، احساس عدم تعادل را برای بیمار دارد یا بیمار سبکی سر و یا سیاهی چشم‌ها داشته باشد و اینها خیلی نگران کننده نیستند؛ ولی سرگیجه حقیقی، جای نگرانی دارد و باید بررسی شود.

عصارزادگان ادامه داد: سوال کلیدی که از بیمار پرسیده می‌شود این است که آیا احساس چرخش خود و اتاق را به دور خود داشتی یا خیر و این نگران کننده است. پس نکته کلیدی در چرخش است. سرگیجه حقیقی، حس چرخشی است که مریض احساس می‌کند که بعد از معاینه‌ها، باید دید علت آن چیست.

بیشتربخوانید:

این علائم نشان می‌دهد غلظت خون شما بالاست

 

 

وی با بیان اینکه سرگیجه‌ها دو دسته هستند، افزود: سرگیجه‌های محیطی که مرجع آنها مربوط به گوش است و سرگیجه‌های مرکزی که مرجع آنها مربوط به مغز هستند، که سرگیجه‌های مرکزی در حیطه پزشکان متخصص مغز و اعصاب است. سرگیجه‌های محیطی خطر کمتری دارند؛ ولی سرگیجه‌های مرکزی می‌توانند منشاهای بزرگ‌تری داشته باشند مانند سکته‌های مغزی.

این متخصص مغز و اعصاب با تاکید بر اینکه برای تشخیص، علائم همراه مهم هستند، گفت: همرا با سرگیجه، تاری دید، دوبینی و یا اختلال تکلم همراه با سرگیجه داشته باشند؛ اینها علائم سرگیجه‌های مرکزی هستند و باید سریعاً به پزشک مراجعه شود اما سرگیجه‌های محیطی این علائم ها را ندارند. شدت علائم به منظور بد بودن نیست و شاید سرگیجه‌ها خوش بین باشند و موقت از بین بروند.

بیشتربخوانید:

علت سرگیجه ناگهانی را می دانید؟

 

 

وی در پاسخ به این پرسش که مشکل گوش چقدر در سرگیجه تأثیر گذارست، گفت: سرگیجه وضعیتی خوش خیم است یعنی بیماران معمولاً با یک تغییر وضعیت از حالت نشسته به ایستاده سرگیجه می‌گیرند و موقت است و رفع می‌شود. اینها همه به دلیل درگیری مجاری نیم دایره‌ای در گوش است که خیلی در علت ایجاد آن اتفاق نظر نیست و تئوری‌های مختلفی وجود دارد؛ اما به راحتی درمان پذیر است ولی ممکن است باز برگردد. التهاب گوش داخلی هم باعث سرگیجه می‌شود و باید درمان شود تا سرگیجه از بین رود.

عصارزادگان در خصوص راهکارهای درمانی سرگیجه‌ها اظهار داشت: اگر کسی سرگیجه حقیقی داشته باشد، خوراکی‌ها کمک کننده نیستند ولی برای سرگیجه، ممکن است دلیل افت قند باشد و آب قند کمک کننده باشد؛ ولی ممکن است کمک کننده هم نباشد. باید دید سرگیجه چه نوع سرگیجه‌ای است.

 بیشتربخوانید:

آشنایی با علائم سردرد میگرنی

مهمترین نشانه بیماری خطرناک پُرفشاری خون

مه مغزی چیست و چه نشانه‌هایی دارد؟

 

 

برچسب ها: سرگیجه، مغز انسان تعداد بازديد: 115 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز