Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 08:22

19
فروردین
عوامل پیدایش و تشدید «سندرم روده تحریک‌پذیر» چیست؟

عوامل پیدایش و تشدید «سندرم روده تحریک‌پذیر» چیست؟

سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) یک اختلال شایع است که معده و روده را تحت تأثیر قرار می‌دهد. علائم این سندرم شامل گرفتگی و درد شکم، نفخ، اسهال یا یبوست یا هر دو است.

این یک بیماری مزمن و مدیریت آن، یک فرایند طولانی‌مدت است. فقط تعداد کمی از افراد مبتلا به IBS علائم شدید دارند.

برخی از افراد می‌توانند علائم خود را با مدیریت رژیم غذایی، سبک زندگی و استرس کنترل کنند. این سندرم تغییری در بافت روده ایجاد نمی‌کند یا خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش نمی‌دهد. همچنین علت دقیق IBS هنوز مشخص نیست.

بیشتربخوانید:

مواد غذایی ضد نفخ را بشناسید

 

 

 

عواملی که به‌نظر می‌رسد در پیدایش و تشدید علائم آن نقش داشته باشند، عبارتند از:

* انقباضات عضلانی روده

* مشکلات سیستم عصبی

* عفونت‌های شدید

* برخی خوراکی‌ها

* تغییر در باکتری‌های روده

* استرس

اکثر افراد مبتلا به IBS علائم بدتر یا مکرری را در طول دوره‌های افزایش استرس تجربه می‌کنند. سندرم IBS بیشتر در افراد زیر ۵۰ سال و در اغلب موارد در زنان رخ می‌دهد.

روش‌های تشخیصی از قبیل کولونوسکوپی، سیتیاسکن، آندوسکوپی فوقانی و آزمایش مدفوع می‌توانند وجود یا عدم وجود IBS را تایید کنند. هنوز درمان قطعی برای این عارضه وجود ندارد و درمان IBS فعلا فقط بر تسکین علائم متمرکز است.

اگر مبتلا به IBS هستید، سعی کنید: از غذاهایی که علائم شما را تحریک می‌کنند اجتناب کنید، غذاهای با فیبر زیاد بخورید، به‌مقدار زیاد مایعات بنوشید و به‌طور منظم ورزش کنید و به‌اندازه کافی بخوابید.

 بیشتربخوانید:

تاثیر سندروم روده تحریک پذیر در رابطه جنسی

عفونت های باکتریایی ابتلا به سندروم روده تحریک پذیر را افزایش می‌دهد

 

 

برچسب ها: رژیم غذایی، استرس، مشکلات گوارشی، فیبر، سرطان روده، سندروم روده تحریک پذیر، عفونت روده تعداد بازديد: 90 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز