Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 10:52

15
بهمن
کایروپراکتیک، همگرایی علم و معرفت در درمان

کایروپراکتیک، همگرایی علم و معرفت در درمان

گفتگوی اختصاصی زندگی آنلاین با دکتر حمید زارع زاده، متخصص کایروپراکتیک وعضو هیات مدیره انجمن علمی ایران

گفتگو : رضاحسینمرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی- خبرنگار

 

تحریریه زندگی آنلاین : حمید زارع زاده سال 1344 در تهران متولد شد. از همان کودکی به‌شدت علاقه به تحصیل داشت. او می‌گوید، علاقه من به درس و مدرسه به‌گونه‌ای بود وقتی به مدرسه می‌رفتم هنوز درب‌های مدرسه بسته بود؛ گاهی مجبور می‌شدم به خانه برگردم تا مدرسه باز شود. در دبیرستان خوارزمی (ارشاد) منطقه تهران‌نو دیپلم خود را اخذ کرد. وی مدرک دیپلم را در دوران جنگ تحمیلی گرفت و بلافاصله در کنکور سراسری با سهمیه آزاد شرکت کرد و در رشته پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی تهران پذیرفته شد. ایشان در خلال سال‌های 1362تا 1369 این مقطع را با موفقیت گذراند. در ادامه زندگی خود ازدواج کرد و صاحب فرزند شد.

مدتی گذشت و سال 2000میلادی برای مهاجرت به کانادا با خانواده اقدام کرد تا زندگی تحصیلی خود را در این کشور ادامه دهد. با این شرایط که چند سال قبل از مهاجرت ازدواج‌کرده بود و یک فرزند دختر داشت.

او می‌گوید: زندگی در خارج از کشور بسیار دشوار است بخصوص که در با مدرک پزشکی وارد یک کشور خارجی شده‌ای و باید مجدد از صفر شروع کنی و شاید هم از زیر صفر باید شروع کرد و با تلاش باید مجدد خود را اثبات نمود. بدین ترتیب در این شماره از مجله دنیای سلامت به سراغ فردی رفتیم که با تمام دشواری‌ها مهاجرت کرد و به اوج قله موفقیت در خارج از کشور رسید ولی در انتها برای خدمت به همنوعان خود به وطن بازگشت و اکنون بیش از یک دهه می‌گذرد که در ایران مشغول طبابت و درمان دردهای مردم است. اینبار با دکتر حمید زارع زاده متخصص کایروپراکتیک و عضو هیات مدیره انجمن کایروپراکتیک ایران به گفتگو نشستیم.

 

کایروپراکتیک یک‌رشته تخصصی برای درمان مشکلات اسکلتی و عضلانی و دردها است. نگرش‌ها، تعلیم روش‌های درمان در این رشته متفاوت است، نحوه کار و فلسفه کار نیز در این رشته تفاوت دارد. البته نقاط مشترکی ازنظر علمی میان این رشته و بسیاری از رشته‌های خاص پزشکی وجود دارد.  یک‌رشته علمی است و تمام علوم پایه و بالینی را در خود جای‌داده است

 بیشتربخوانید:

خودباوری، مهم‌ترین رکن موفقیت زنان ( قسمت اول)

 

 

 

 لطفاً بفرمایید که چطور شد و چرا رشته پزشکی را انتخاب کردید؟

مشوق خاصی نداشتم اگرچه پدر و مادرم برای فراهم کردن راه‌های رسیدن من به موفقیت خیلی تلاش کردند ولی خودم برای تحصیل در رشته پزشکی انگیزه داشتم.  کسی برای من حکم نکرد که پزشکی بخوانم ولی چون دیپلم تجربی داشتم در این مسیر قرار گرفتم و موفق شدم.  هر اتفاقی که در زندگی رخ می‌دهد دلیلی دارد. امید من برای حرکت جلو و بهبود شرایط زندگی و موفقیت‌های بیشتر باعث شد تا به مهاجرت فکر کنم و درنهایت اقدام کردم. اگرچه شرایط آماده نبود ولی با توکل به لطف خدا دل به دریا زدم و موفق شدم. طناب توکل به خدا من را به موفقیت‌های فراوانی رساند. البته در همه لحظات سخت زندگی در خارج از کشور این توکل به لطف خدا در حداکثر میزان خود قرار داشت. من کمی مجهز به حقیقت‌جویی درونی هستم و همین مطالبه درونی باعث می‌شد که سفرهای فراوانی به نقاط مختلف دنیا داشته باشم.

مدتی طول کشید و درهای مختلفی را زدم و خیلی جستجو کردم تا به این نقطه برسم که کدام رشته تخصصی می‌تواند نیازهای درونی من را برطرف سازد و کمک کند تا به رفع مشکلات مردم و بیماران بپردازم. من از ابتدا برای ادامه تحصیل در رشته کایروپراکتیک مهاجرت نکردم ولی با توکل به لطف خدا و اینکه چه چیزی برای موفقیت من ارضاء کننده است، این رشته را انتخاب کردم. مسیر و درب‌ها باز شد ولی شاید این رشته تخصصی بود که "من" را انتخاب کرد.

برحسب‌تصادف که به دنبال رشته‌ای تخصصی برای ارتقای تحصیلی و جایگاه شغلی بودم، یکی از دوستانم رشته تخصصی کایروپراکتیک را معرفی کرد. بدین ترتیب با بررسی‌های مختلف اقدام به برقراری ارتباط با کالج کایروپراکتیک نیویورک کردم. این کالج اکنون در ردیف یکی از سه مرکز برتر رشته تخصصی کایروپراکتیک دنیا قرار دارد. این‌یک تحول بزرگی در زندگی من بود؛ بدین ترتیب پس از مدتی زندگی در کانادا،  من موفق شدم برای موفقیت‌های تحصیلی بعدی خود در آمریکا، درس بخوانم، کارکنم و به زندگی ادامه دهم.

دوران فوق‌العاده‌ای بود.تحصیل در رشته کایروپراکتیک چهار سال طول کشید؛ زندگی دریکی از مناطق شمالی شهر نیویورک(فینگر لییک) و تحصیل در دانشگاه دوران خاطره‌انگیزی برای من رقم زد ولی پیوسته برای خدمت به بیماران و هم‌وطنان فکر می‌کردم. این اتفاقات در خلال سال‌های 2003تا 2007 رخ داد.

اگر من می‌خواستم رشته پزشکی که در ایران از آن فارغ‌التحصیل شدم در آمریکا ادامه بدهم یا به‌واسطه آن مشغول طبابت شوم باید مجدد از ابتدا در آمریکا شروع به تحصیل در پزشکی می‌کردم. خیلی دشوار بود و احیا پزشکی در خارج از کشور برای کسی که در کشور دیگری مدرک گرفته است یعنی شروع مجدد از صفر.

البته  برای ادامه تحصیل در سایر رشته‌ها راه‌های دیگری وجود داشت. می‌توانستم از ابتدا رشته‌هایی مانند مهندسی ، کارشناسی در علوم مختلف، رشته‌های آزمایشگاهی و تحقیقاتی را شروع کنم ولی در این میان رشته کایروپراکتیک برای من خوشایندتر بود و احساس کردم با این رشته دردهای زیادی از بیماران می‌توانم درمان کنم و از آلام آنان بکاهم.

طی این سال‌ها ازنظر معنوی خودم را به جایگاهی رساندم که فکر می‌کنم، لطف خدا بود که در این مسیر یک‌راه باز شد. سرنوشت برای من این مسیر را باز کرد و البته من خودم را در این مسیر قراردادم تا درهایی برای ارتقا و ادامه تحصیل باز شود.

طی این سال‌ها کار می‌کردم تا مخارج زندگی را تأمین کنم، گاهی کالج کمک می‌کرد و حتی وام تحصیلی گرفتم؛ خیلی سخت بود ولی درعین‌حال در همین سختی‌ها بود که ساخته شدم.

یک حس درونی من را به این مسیر کشاند و فکر می‌کنم یکی از بهترین رخدادهایی که ممکن است برای یک انسان رخ بدهد برای من اتفاق افتاد.

بیشتربخوانید:

خودکفایی دارویی دستاورد تاب‌آوری در شرایط تحریم ( قسمت اول)

 

 

 

 

کایروپراکتیک چه رشته‌ای است و چه جایگاهی در درمان دارد؟

کایروپراکتیک یک‌رشته تخصصی برای درمان مشکلات اسکلتی و عضلانی و دردها است. نگرش‌ها، تعلیم روش‌های درمان در این رشته متفاوت است، نحوه کار و فلسفه کار نیز در این رشته تفاوت دارد. البته نقاط مشترکی ازنظر علمی میان این رشته و بسیاری از رشته‌های خاص پزشکی وجود دارد.  یک‌رشته علمی است و تمام علوم پایه و بالینی را در خود جای‌داده است. درمان‌های خاص در کایرو پراکتیک نیازمند دانستن بسیاری از دانسته‌های پزشکی است. یک متخصص این رشته  در حین تحصیل حدود پانزده واحد آناتومی گذراند. دروس علوم پایه پزشکی هم در این رشته موردتوجه قرار می‌گیرد. یکی از ارکان کایروپراکتیک علوم است و در اصل پایه این رشته علمی است. ما اعتقادداریم که بدن انسان "شعور کیهانی" دارد و قادر است به‌طور درونی بسیاری از مشکلات خود را به بهترین نحو درمان درونی کند.

تمرکز ما روی شبکه شعور کیهانی و شعور درمانگری درونی بدن انسان، یک رکن اساسی در رشته کایروپراکتیک است.

در پزشکی تا این حد عمیق به این دیدگاه تکیه نمی‌شود اما در کایروپراکتیک سه ضلع یک مثلث شامل: علوم، شعور درونی و شعور کیهانی است. شعور درونی انسان به‌گونه‌ای است که یک موجود زنده این توانایی را دارد که مشکلات خود را برطرف سازد و ترمیم کند؛ به‌عنوان‌مثال اگر نقطه‌ای از بدن بریده شود می‌تواند در مدتی مشخص‌ترمیم کند. پس درمانگر درونی انسان وقتی انسان زنده است وظیفه و کار خود را انجام می‌دهد.

کایروپراکتیک یک تخصص و هنر درمانی است. فردی که متخصص کایروپراکتیک است، هنر استفاده از دانش خود را دارد که در راستای درمان بیماران به کار می‌بندد. اگر سطح حس درون گری  و انرژی بخشی یا دانش و دست درمانگر خوب باشد می‌تواند در درمان موفق باشد. این‌یک حس درونی است که می‌تواند موجب درمان شود.

در رشته کایروپراکتیک ارتباط میان درمانگر و بیمار نقش کلیدی دارد. به‌عنوان‌مثال اصلاح ساختار بدن و یا ستون فقرات و مهره‌هایی که از مسیر طبیعی خود جابجا شده است یا فعالیت عادی خود را ندارد، توسط یک درمانگر متخصص کایروپراکتیک می‌تواند موجب درمان شود.

بیست‌وچهار مهره در ستون فقرات داریم که شامل هفت مهره گردنی، دوازده مهره ناحیه قفسه سینه و پشت، پنج مهره کمر به‌علاوه شبکه خارجی است. از کنار این مهره‌ها اعصابی خارج می‌شود که به تمام جوارح و احشا و عروق بدن منتشر می‌شود و مانند یک شبکه عصبی بدن را پوشش می‌دهد و اگر هر یک از این اعصاب تحت‌فشار باشد یا در محلی غیر از محل طبیعی خود قرار داشته باشد، فرد دچار مشکلات مختلف می‌شود و حتی جلوی فعالیت طبیعی بدن را می‌گیرد و عملکرد عادی بدن درحرکت و فعالیت روزمره مختل شده یا با درد و ناراحتی همراه است. ما به‌عنوان متخصص کایروپراکتیک به دنبال درمان علت بروز مشکلات و بیماری‌ها هستیم. رفع علت بیماری و عارضه وظیفه یک متخصص کایروپراکتیک است.

موردی داشتیم که بیمار برای زانودرد به من مراجعه کرد ولی علت مشکل را در ستون فقرات یافتم  که با رفع مشکل و درمان  لازم، مشکل زانودرد نیز برطرف شده است. با گرفتن یک شرح‌حال کامل ، خوب و دقیق که همه جوانب را بررسی می‌کنیم می‌توان به علت اصلی یک عارضه در فرد پی ببریم. علت و چرایی عارضه را می‌توان شناسایی و اقدام لازم را جهت پیشگیری و جلوگیری از عود مجدد انجام داد. حفظ سلامت و تقویت ناحیه دچار مشکل باراهنمایی متخصص کایروپراکتیک مقدور است که از عود مجدد آن جلوگیری خواهد کرد. درمان مدیریتی هدف ما است و نه اینکه درمان علامتی انجام دهیم.

راهنمایی‌های لازم در اصلاح شیوه زندگی می‌تواند زندگی فرد را متحول کند و حتی امید به داشتن زندگی پویا و پرانرژی را در این افراد متبلور سازد. تقویت امید و احیا سلامتی و هدفمند کردن بدن برای زندگی بهتر یکی از ابعاد این رشته تخصصی است.متخصص کایروپراکتیک تا یک‌قدمی جراحی می‌تواند به فرد کمک کند و حتی در بسیاری از موارد از نیاز به جراحی جلوگیری کند.

هر متخصص از دیدگاه و توانایی‌های خود به بیمار کمک می‌کند و گاهی اوقات ما حتی مجبور می‌شویم که بیمار را به جراح ارجاع دهیم. خیلی از اوقات آموزش حرکات اصلاحی می‌تواند نجات‌بخش باشد.

بیشتربخوانید:

با داروهای تاریخ مصرف گذشته چه کنیم؟

 

 

 

 

 

چرا رشته کایروپراکتیک با این توانایی‌ها که قادر است از بسیاری موارد جراحی غیرضروری جلوگیری کند، میان مردم خیلی شناخته‌شده نیست؟

این رشته نه‌تنها در ایران بلکه در هیچ کالجی در خاورمیانه  تدریس نمی‌شود و زمینه تربیت نیروی متخصص این رشته متأسفانه وجود ندارد.

از سوی دیگر در فهرست اعضا مورد تأیید و دارای عضویت انجمن کایروپراکتیک ایران، حدود چهل نفر ثبت‌شده و دارای مدرک رسمی فعالیت در رشته کایروپراکتیک در ایران هستند که این افراد ازنظر قانونی و علمی صلاحیت درمان رادارند.

البته متأسفانه برخی افراد نیز وجود دارند که با مطالعات تجربی یا گذراندن یک دوره کوتاه‌مدت ادعای درمانگری می‌کنند که آنان در بین این اعضا انجمن ما نیستند.

متخصص کایروپراکتیک ازنظر قانونی در کشور کسی شناخته می‌شود که مراحل تحصیل را در دانشگاه‌ها و کالج‌های معتبر دنیا طی کرده باشد و مدرک تحصیلی لازم را نیز ارائه کرده باشد. در ایران سختگیری‌هایی وجود دارد به همین خاطر ازنظر سازمان نظام پزشکی کشورمان، فارغ‌التحصیلان بورد تخصصی کایروپراکتیک از کانادا و آمریکا مجاز به طبابت هستند. افرادی که لایسنس و مدرک مورد تأیید این کشورها را داشته باشند برای درمان مورد تأیید هستند. در ژاپن، استرالیا و یا برخی کشورهای اروپایی کالج این رشته وجود دارد ولی در خاورمیانه حتی کشور هند نیز این شرایط و کالج را برای تدریس ندارد.

 

 لطفاً در خصوص تاریخچه رشته کایروپراکتیک بیشتر بگویید.

البته ریشه کایروپراکتیک مثل همه علوم به سال‌های خیلی دور بازمی‌گردد. از زمانی که این رشته  کلاسیک شده و تاریخچه مدرن پیداکرده  و فرم امروزی یافته است ، حدود دو قرن می‌گذرد. سال 1895 در آمریکا شخصی به نام "دانیل دیوید پالمر"  با کارهایی بر پایه تجربه روی این رشته تمرکز پیدا می‌کند و اختلالات را با این دید که مهره‌های ستون فقرات جابجا شده‌اند درمان می‌کند. فرم امروزی این رشته در آن زمان پایه‌ریزی می‌شود و اکنون برترین مراکز کایروپراکتیک چه ازنظر آموزشی و چه ازنظر درمانی در آمریکا مشغول فعالیت هستند.

در اروپا و به‌ویژه در کانادا  تعداد مراکز درمانی کایروپراکتیک بسیار زیاد است به‌گونه‌ای که در این کشورها گاهی فقط در یک خیابان( مثلاً حدفاصل میدان انقلاب تا میدان امام حسین)، شاهد فعالیت حدود پنجاه‌تا صد کلینیک و مرکز درمانی کایروپراکتیک هستیم. البته در آمریکا حدود شانزده کالج کایروپراکتیک وجود دارد.

 

کایروپراکتیک در میان رشته‌های جانبی یا فرعی پزشکی در اصطلاح آلترنیتیو مدیسین از دیدگاه وزارتخانه و سازمان‌های ذی‌ربط چه جایگاهی دارد؟

این رشته تخصصی جایگاه محکمی در میان سایر رشته‌ها دارد. این رشته  بر پایه علم و مستنداتی قوی‌تر نسبت به سایر رشته‌ها است به‌گونه‌ای که متخصصان رسمی این رشته از سوی سازمان نظام پزشکی مجوز طبابت و اجازه فعالیت در مطب دارند. نام آنان ثبت‌شده و زیر نظر سازمان نظام پزشکی و نظارت‌های وزارت بهداشت فعالیت می‌کند. البته این رشته یک‌رشته وابسته پزشکی یا در اصطلاح آلترنیتیو مدیسین است و ما مجاز به تجویز دارو نیستیم. کار ما به رفع علت بیماری‌ها یا درمان آن با علت‌یابی در ستون فقرات و ساختار اسکلتی عضلانی مربوط می‌شود. این رشته یکی از رشته‌های خاص است که کایروپراکتیک بیوفیزیک نیز نام دارد.

یک متخصص کایروپراکتیک به انواع متد درمانی غیر دارویی  و مشکلات اسکلتی عضلانی واقف است. برای این مشکلات راهکار درمانی بر اساس هر نقطه از بدن داریم. وقتی یک بیمار به من مراجعه می‌کند و می‌گوید بین دو کتف من درد می‌کند و این درد به دست او میزند، تعریف و راهکار درمانی این عارضه برای من که متخصص کایرو پراکتیک هستم مشخص است. اگر این فرد به یک پزشک مراجعه کند شاید با تجویز یک ضد درد صرفاً به کاهش درد بیمار منجر شود و بدین شکل علت اصلی هنوز مشخص نیست. ما با راهکارهای درمانی که در کالج با آن آشنا شدیم و تحصیل کردیم می‌توانیم علت‌یابی و درمان کنیم. متأسفانه گاهی در همین مسیر با پزشکان و سایر تخصص‌ها دچار اختلاف دیدگاه می‌شویم. علت شاید این باشد که زاویه‌های دیدگاه در تخصص هر فرد متفاوت است. اگر نسبت به این تخصص و توانایی‌های یک متخصص آگاهی صحیح وجود داشته باشد، زاویه و تضادی ایجاد نخواهد شد.

تلاش یک متخصص کایروپراکتیک در کشوری مانند آمریکا مهم و حائز اهمیت است چون در مسیر درمان با راهکارهای غیر دارویی و غیر جراحی می‌تواند به اقتصاد درمان کمک کند و هزینه‌های مردم را کاهش دهد. درمان‌های غیر جراحی اولویت دارد چون هم هزینه درمان مطرح است و هم عوارض احتمالی آن کم خواهد بود.

من معتقدم مرگ وزندگی دست خداوند است و فقط پزشکان می‌توانند بادانش خود به بیماران کمک کند و بخشی از کیفیت زندگی را برای آنان ازنظر سلامتی بهبود ببخشند یا تسهیل کنند.

 

 رشته‌هایی مانند طب فیزیکی و توان‌بخشی، فیزیوتراپی، ارتوپدی، طب ورزشی، وجود دارد ولی جایگاه رشته کایروپراکتیک دراین‌بین کجاست؟

نزدیک‌ترین رشته‌ای که تخصص ما با آن رشته همسوتر است، رشته طب فیزیکی و توان‌بخشی است. هدف از رشته تخصصی ما تجویز دارو و یا تزریق در مفصل و سایر مداخلات درمانی نیست چراکه اگر این بود ما می‌توانستیم با یک دوره کوتاه‌مدت نسبت به این‌گونه مداخلات اقدام کنیم. در مسیر درمان با دست یا در اصطلاح "مانیپولیشن" هیچ‌کدام از رشته‌های مذکور با تخصص کایروپراکتیک قابل‌مقایسه نیستند. آنان در طول تحصیل شاید چند واحد بیشتر درمان با دست نگذرانده باشند ولی کایروپراکتر ها بیشترین مدت دوره‌های آموزشی را درزمینهٔ درمان با دست دیده‌اند.

گاهی ممکن است به دلیل کم‌تجربگی مشکلات بیشتری برای بیماران ایجاد شود.

بهتر است هر متخصص بنا به آموزشی که دیده است و کوریکولوم آموزشی رشته خود اقدام به درمان کند و درواقع درمان‌های با دست یا در اصطلاح "مانیپولاسیون" مهم‌ترین مهارت و توان تخصصی کایروپراکتر های تحصیل‌کرده در این رشته است. مثال این موضوع همانند این است که یک خبرنگار در کنار رشته تحصیلی تخصصی خود دو واحد حسابداری بگذراند و مدعی شود که حسابدار است. یا اینکه یک متخصص کایروپراکتیک دو واحد روابط عمومی بگذراند و مدعی شود که خبرنگار است!

 

 تجهیزات در رشته تخصصی شما چقدر نقش دارد؟

خیلی مهم است. زیرمجموعه‌های مختلفی با روش درمان‌های مختلف در تخصص کایروپراکتیک وجود دارد. یکی از این درمان‌ها با کمک حرکات اصلاحی با دست است، برخی دیگر مبتنی بر استفاده از تجهیزات و ابزارهای متنوع با دیدگاه مختلف است. دراپ تیبل، اکتیویتور، گراسن تکنیک، مانیپولیشن، دیورسی فای، و...ابزارهای دیگری هستند که با بهره‌گیری از هر یک بنا به شرح‌حال و نیاز بیمار از این ابزارها و تکنیک‌ها استفاده می‌شود. هر فرد یک پروتکل درمانی خاص خود را دارد و بر اساس هنر کایروپراکتر این روش‌های درمانی متفاوت است.

خداروشکر ابزارهایی که برای آن آموزش‌دیده‌ام در مطب دارم و برای کمک به مراجعان استفاده می‌کنم.

اینکه بیماران از راه‌های دور به من مراجعه می‌کنند، نشان می‌دهد که حتماً از درمان‌های من نتیجه گرفته‌اند که راضی هستند و درمان می‌شوند.

 

 

 بیشترین مراجعان شما چه افرادی هستند؟

مبتلایان به دردهای اسکلتی عضلانی ، دردهای مفاصل، سردردها، گردن دردها، بی‌حسی‌های دست‌وپا، دیسک کمر، دیسک گردن، کمردردها بیشترین مراجعان من هستند. پس از گرفتن شرح‌حال و اینکه چه راهکارهایی از سوی من قابل‌ارائه و کمک است اقدامات لازم را انجام می‌دهم. معمولاً گاهی چندین جلسه به‌طور مکرر هرروز برای اقدامات سریع و کاهش دردها و فشار روی اعصاب و دیسک‌ها جهت انجام  اقدامات اولیه لازم است و سپس جلسات بعدی با آموزش و تمرین حرکات مناسب ادامه خواهد یافت. جلسات تکمیلی جهت جلوگیری از عود مجدد درد و عارضه‌ها توصیه می‌شود.

راهنمایی‌های مختلف و حذف علل و عوامل بروز درد و عارضه و رفع ریشه مشکلات یکی از اهداف ما در این تخصص است. این‌یک برنامه و پروتکل درمانی است.

علل مشکلات و دردها ممکن است مکانیکال یا در اثر صدمات و ضربات باشد یا اینکه مربوط به حرکات نادرست و مشکلات ارگونومیک باشد. فشار، تصادف، دلایل تغذیه ای، علل روحی روانی، استرس و اضطراب نیز روی چارچوب سلامتی بدن فرد اثر می‌گذارد و اختلالات خود را به‌صورت یک درد و هشدار نشان می‌دهد؛ بدن با درد و ناراحتی مانند یک چراغ هشدار، پیام می‌دهد. این چراغ را نمی‌توان شکست و خاموش کرد مگر اینکه ابتدا علت روشن شدن آن را شناسایی نمود که پس از رفع علت آن مشکل برطرف خواهد شد.

 

 تعداد جلسات درمانی به چه صورت است؟

جلسات درمان و روش‌های درمانی بستگی به نوع و شدت عارضه دارد. ما از تصاویر رادیولوژی و نوار عصب و عضله بیماران استفاده می‌کنیم تا به عمق عارضه پی ببریم.

 نگرش درمانی من بر اساس تجربه و نوع برنامه متفاوت است و سعی می‌کنم یک درمان هدفمند و کامل انجام دهم. گاهی حتی با سه جلسه مشکل فرد کم می‌شود ولی من سعی می‌کنم با کمک چندین جلسه فرد را به‌روزهای قبل از درد و مشکلات خود بازگردانم. حرکات اصلاحی روی مهره‌ها یا اندام‌های حرکتی در راستای رفع مشکلات در ناحیه آسیب‌دیده است.  گاهی درمان‌ها روزانه است و گاهی بافاصله خواهد بود. متدهای درمانی متفاوتی و گاهی ترکیبی از چند روش درمانی است. من سعی می‌کنم گرفتگی عملکردی و گیر را در اندام مربوطه رفع کنم. گاهی کار من مانند هل دادن ماشینی است که به حرکت اولیه می‌افتد و بعد که روی روال افتاد اقدامات بعدی را انجام می‌دهم. ما سعی می‌کنیم زندگی بدون درد را به بیماران خود بازگردانیم تا مانند قبل زندگی عادی داشته باشند.

 

 توصیه به نرمش و فعالیت جسمانی دارید؟

انجام ورزش و حرکات جسمانی صحیح روزمره مهم‌ترین توصیه من است. البته انجام صحیح حرکات ورزشی خیلی مهم است چون متأسفانه برخی از مراجعان که ورزشکار هستند یا به باشگاه می‌روند دقیقاً به دلیل حرکات نادرست ورزشی دچار درد و مشکلات متعدد شده‌اند.

ورزش‌های سنگین و غیراصولی بجای اینکه بدن را سلامت نگهدارد بدتر دچار مشکل می‌کند. انجام حرکات اصلاحی مؤثر و حذف زندگی پشت‌میزنشینی به‌ویژه در زنان و خانه‌نشینی‌ها موجب مشکلاتی می‌شود که باید برای آن اقدامات لازم را انجام داد. شیوه صحیح زندگی با داشتن تحرک روزانه و اصلاح محیط زندگی خیلی مهم است که به همه توصیه می‌کنیم. حجم فراوانی از بیماران ما راننده‌اند یا حسابدار و پشت‌میزنشین هستند، کارمند بانک، قاضی ، وکیل‌اند که پیوسته در حال نشستن و نوشتن هستند یا دچار کمردرد و گردن درد یا بی‌حسی دست می‌شوند. انجام ورزش و نرمش ساده روزانه به‌طور منظم حتی به مدت بیست دقیقه می‌تواند کمک کند و روحیه را بهبود دهد.

 

 علت بازگشت شما به کشور چه بوده است؟

من همیشه آرزو داشتم که یک مطب کایروپرکتیک در ایران داشته باشم . وقتی ده سال پیش از کانادا به‌قصد حج تمتع  خارج شدم، پس از حج به ایران بازگشتم تا با خانواده دیدار کنم. شرایطی پیش آمد که سال 1390 در ایران بمانم. خدا رحمت کند پدر و مادرم را که آن زمان در قید حیات بودند. به دنبال اخذ مجوزهای تأسیس مطب که یک سال و نیم طول کشید مدتی  کنار این عزیزان بودم  و همین شد که ماندگار شوم. چیزی که من را قانع کرد این بود که سال‌های پایانی عمر پدر و مادرم کنار آنان باشم و این حضور من برای آنان هم خوب و زیبا بود. درنهایت روزگار کاری کرد که در ایران ماندگار شدم.

کاری که برای بیماران انجام می‌دهم خیلی مؤثر است و نتیجه این تلاش‌ها و دانشی که در خارج از کشور کسب کردم اکنون کار آیی خوبی دارد و برای درمان درد بیماران بسیار خوب و مؤثر است. همین نیز بهانه‌ای بود برای ماندن. در خارج از ایران (آمریکا و کانادا) متخصصان متعددی در تخصص کایروپراکتیک مشغول فعالیت هستند ولی در ایران این‌طور نیست و افراد کمی در این زمینه مطب دارند و اقدام به درمان می‌کنند. من سالیان سال در نقاط مختلف دنیا زندگی کردم ولی هیچ جا ایران وطن انسان نمی‌شود در خارج از کشور خیلی چیزها داشتم وزندگی کردم ولی معتقدم که انسان در جاده‌ای که خودش می‌سازد حرکت وزندگی می‌کند و این جاده خوب می‌تواند وطن خود انسان باشد.

باید مسیر را هموار کرد چون شرایط در ایران بد نیست. من زندگی در آمریکا و کانادا تجربه کردم. اگرچه خیلی چیزها در این کشورها خوب است ولی در ایران نیز خیلی چیزها داریم که در مقایسه با خارج از کشور خیلی خوب است. چیزی کم‌تر از آمریکا و کانادا نداریم. من از بازگشت به کشور و خدمت به هم‌وطنانم بسیار راضی هستم و از همه این زحمات لذت می‌برم.

 

 توصیه و هشدار مهم شما در پایان این گفتگو برای مردم چیست؟

من عضو هیات مدیره انجمن علمی کایروپراکتیک ایران هستم و از مردم تقاضا می‌کنم برای انتخاب درمانگر خود و مراجعه به متخصصان کایروپراکتیک  از طریق انجمن استعلام و پیگیری کنند. باید به کسی مراجعه کرد که ازنظر علمی و آکادمیک تحصیل‌کرده باشد و مدرک و مجوزهای لازم را نیز داشته باشد. بهترین مرجع موثق برای این موضوع انجمن کایروپراکتیک ایران است. هم‌وطنان در تماس با انجمن می‌توانند بهترین و نزدیک‌ترین درمانگر خود را پیدا کنند چون متأسفانه به دلیل منافع مالی و ابعاد اقتصادی عوام‌فریبی زیاد شده و افراد سودجو مردم را با مدرک تقلبی و کاذب جذب می‌کنند تا کسب درآمد داشته باشند و گاهی نیز نه‌تنها کمکی نمی‌کنند بلکه دردی بر دردهای مردم اضافه می‌کنند. با آرزوی سلامت و شادکامی همه هم‌وطنان عزیز .

برچسب ها: ارتوپدی، سردرد، ستون فقرات، دیسک کمر، فیزیوتراپی، آرتروز، دردهای مفصلی، دیسک گردن، گردن درد، درد عضلات، کایروپراکتیک، طب ورزشی، زانودرد، حمید زارع زاده تعداد بازديد: 202 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز