Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 09:14

10
خرداد
اگر این علائم 24 ساعت در شما ماندگار بود به بیماری ام اس شک کنید

اگر این علائم 24 ساعت در شما ماندگار بود به بیماری ام اس شک کنید

ابتلا به بیماری ام اس در چند سال اخیر افزایش پیدا کرده است و سن میانگین مبتلایان 30 سال می باشد

بهداشت نیوز : نسبت به 20 یا 30 سال اخیر روند افزایشی در ابتلا به بیماری ام اس داشته ایم، سالیانه حدود 6 هزار بیمار جدید مبتلا به ام اس داشته ایم. همچنین تعداد مبتلایان قطعی ما حدود 90 هزار نفر است و در خصوص مبتلایان مشکوک هنوز آماری ندارم.


 شیوع ام اس و بسیاری از بیماری های خودایمنی در بسیاری از کشورها از جمله در حوزه ی خاورمیانه روبه افزایش است اما به نظر می رسد شیب افزایش در برخی کشورها چون ایران خصوصا در سه دهه ی اخیر بیشتر بوده است.

 میانگین سنی مبتلایان ام اس در کشور حدودا 30 سال است، بیماری ام اس در خانم ها سه برابر بیشتر از آقایان است و دلیل ابتلای بیشتر خانم ها به بیماری ام اس هنوز مشخص نیست اما افزایش ابتلا به این بیماری را در هر دو جنس داشته ایم.

 یک سری فاکتورها به عنوان عوامل خطر ابتلا به ام اس مطرح شده مثل برخی عفونت ها، کاهش ویتامین دی و غیره اما دلیل قطعی ابتلا به ام اس هنوز مشخص نیست ولی تغییر در محیط هم غذایی و هم هوایی در افزایش شیوع ام اس مؤثر هستند .

 بیشتربخوانید:

در چه سنی ام اس سراغمان می‌آید؟ + ۵ علائم اولیه

 

 

 

آیا خوردن غذاهای فست فودی در ابتلا به ام س موثر است؟

هنوز این مسأله که مصرف غذاهای سرد و فست فودی می توان منجر به افزایش ابتلا به بیماری ام اس شود اثبات نشده اما برای کسی که ام اس دارد، مصرف غذاهای چرب و فست فودی بیماری اش را تشدید می کند.

 استرس لزوما باعث بیماری ام اس نیست، اما استرس عامل تشدید کننده علائم بیماری برای کسی است که مبتلا به ام اس شده، آلودگی هوا هم به عنوان یک تئوری در بحث علل افزایش ابتلا به ام اس مطرح است اما هنوز به طور قطعی اثبات نشده است.

وضعیت بیماران مبتلا به ام اس بعد از پاندمی کرونا

 پاندمی کرونا روی بیماری ام اس اثر داشت چون به دلیل قرنطینه در بیماران برای دریافت دارو و درمان، مراجعات پزشکی و آزمایشات تا مدتی دچار مشکل شدند که با انجام واکسیناسیون تا حدود زیادی خطر کاهش یافته اگر چه به صفر نرسیده است.

شیوع ام اس در شهرهای بزرگ کشور چون اصفهان، شیراز، تبریز، تهران و شهرهای صنعتی نسبت به شهرهای کم جمعیت و روستایی بیشتر است.

بیشتربخوانید:

کنترل ام‌اس با تغذیه

 

 

 

نشانه های هشدار دهنده ابتلا به ام اس و راهکارهایی برای کنترل و پیشگیری

تاری دید یک طرفه، ضعف اندام ها در حدی که اختلال در راه رفتن ایجاد کند و علائم حسی جزء علائم هشدار دهنده ام اس است. البته همه ی این ها باید با معاینه به اثبات برسد و توسط پزشک بررسی شود.

 همه ی علائم مذکور در بسیاری از افراد و بیماری های دیگر ممکن است وجود داشته باشد حتی ممکن است فرد با اضطراب دچار گزگز دست ها شود. بنابراین این علائم حداقل باید 24 ساعت طول بکشد و در معاینه یافته ی مثبت داشته باشد و توسط پزشک به اثبات برسد.

ورزش، دوری از استرس و ترک سیگار عوامل مهمی در کاهش ابتلا به بیماری اس و کاهش تشدید علائم این بیماری هستند.

 بیشتربخوانید:

درمان "ام‌اس" با راهکارهای طب سنتی

 

 

برچسب ها: استرس، ام اس، تشنج، علائم ام اس، کمبود ویتامین دی تعداد بازديد: 332 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز