Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 - 12:03

23
مهر
علت خواب آلودگی در محیط کار

علت خواب آلودگی در محیط کار

دکتر زهرا عبداللهی؛ مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اظهار کرد: سالانه ۳۸ میلیون نفر در سراسر دنیا به دلیل ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر جان خود را از دست می‌دهند. مشکلات قلبی عروقی، سرطان‌ها، دیابت و مشکلات تنفسی

تحریریه زندگی آنلاین : دکتر زهرا عبداللهی؛ مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت اظهار کرد: سالانه ۳۸ میلیون نفر در سراسر دنیا به دلیل ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر جان خود را از دست می‌دهند. مشکلات قلبی عروقی، سرطان‌ها، دیابت و مشکلات تنفسی از شایع‌ترین بیماری‌های غیر واگیر محسوب می‌شوند. ۴۰ درصد افرادی که به دلیل بیماری‌های غیر واگیر جان خود را از دست می‌دهند در سنین بهره‌وری بوده و از جمعیت فعال جامعه هستند. دو سوم مرگ‌های ناشی از بیماری‌های غیر واگیر به دلایل مختلفی همچون تغذیه نامناسب، عدم تحرک و دخانیات گزارش شده است. الگوی غذایی نامناسب و تحرک ناکافی دو علت اصلی مرگ و میرهای ناشی از بیماری‌های غیرواگیر در کشور هستند؛ بر اساس مستنداتی که در دنیا وجود دارد با تغذیه مناسب می‌توان از ابتلا به این بیماری‌ها پیشگیری کرد. بین نوع تغذیه کارکنان و خستگی و خواب‌آلودگی آنها در محیط کار ارتباط مستقیمی وجود دارد. تعداد روزهای غیبت در محیط کار در کارکنان چاق ۲ برابر افرادی است که وزن متناسب دارند.

بیشتربخوانید:

باید و نباید‌های غذایی قبل خواب

 

کمبود ریزمغذی‌ها تا ۳۰ درصد بهره‌وری کارمندان را کاهش می‌دهد. ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر در جمعیت بین ۳۰ تا ۷۰ سال شایع‌تر است و زمانی که الگوی تغذیه در این سن نامناسب باشد، احتمال ابتلا افزایش می‌یابد. اضافه وزن در گروه سنی ۳۰ تا ۷۰ سال در ایران شیوع بالایی دارد. چاقی ریزفاکتور اصلی ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر است.

حداقل ۵۰ درصد جامعه تحرک کافی ندارند که ۴۷ درصد این آمار را آقایان و ۶۴ درصد را بانوان تشکیل می‌دهند. به ازای هر ۶ ساعت نشستن در روز در مقایسه با ۳ ساعت نشستن، خطر مرگ در مردان ۱۸ درصد و در زنان ۳۷ درصد افزایش پیدا می‌کند. هرچه میزان پشت‌میز‌نشینی و کم‌تحرکی بیشتر باشد، ریسک مرگ ناشی از بیماری‌های شایع افزایش پیدا می‌کند. زمانی که کارمندان سبک زندگی مناسب نداشته باشند به این معنا است که خطر بروز سکته‌ها در این افراد ۷۰ درصد و سرطان‌ها ۷۱ درصد، بیماری‌های قلبی - عروقی ۸۲ درصد و دیابت ۹۱ درصد افزایش پیدا می‌کند.

از دیدگاه بین‌المللی توجه به سلامت کارمندان بسیار مهم است و ما اگر بخواهیم ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر را در این افراد جامعه کنترل کنیم باید به سبک زندگی آنها توجه کنیم که این امر به رشد اقتصادی کشور هم کمک خواهد کرد.

 بیشتربخوانید:

دمنوش های آرامش بخش و خواب آور

آیا راهکار تغذیه‌ای برای پیشگیری از خواب‌آلودگی در حین رانندگی وجود دارد؟

چگونه با خواب آلودگی در بهار مبارزه کنیم؟

چرا وقتی از خواب بیدار می شویم احساس خستگی می کنیم؟

 

برچسب ها: بی خوابی، خواب، خواب آلودگی، کسالت تعداد بازديد: 193 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز