Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 00:14

7
شهریور
تشخیص زودهنگام ام‌اس با این نشانه‌ها

تشخیص زودهنگام ام‌اس با این نشانه‌ها

ام‌اس یک بیماری است که به سیستم دفاعی بدن شما ارتباط دارد و علائم زود هنگام متفاوتی دارد که یکی از آن‌ها احساس ضعف و خستگی است.

نمناک: ام‌اس یک بیماری است که به سیستم دفاعی بدن شما ارتباط دارد و علائم زود هنگام متفاوتی دارد که یکی از آن‌ها احساس ضعف و خستگی است.

تشخیص زودهنگام ام اس با این نشانه‌ها

مولتیپل اسکلروز چیست؟

مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری پیشرفته و مربوط به سیستم دفاعی بدن است. این بدان معناست که سیستم طراحی شده برای حفظ سلامت بدن شما به اشتباه به قسمت‌هایی از بدن شما حمله می‌کند که برای عملکرد روزمره حیاتی است. پوشش‌های محافظتی سلول‌های عصبی آسیب دیده اند که منجر به کاهش عملکرد مغز و نخاع می‌شود. ام اس یک بیماری با علائم غیر قابل پیش بینی است که می‌تواند متفاوت باشد، چنانچه در این مطلب خواهید خواند در حالی که برخی از افراد خستگی و بی حسی را تجربه می‌کنند، موارد شدید MS می‌تواند موجب فلج، از دست دادن بینایی و کاهش عملکرد مغز شود.

بیشتربخوانید:

در چه سنی ام اس سراغمان می‌آید؟ + ۵ علائم اولیه

 

 

علائم ام‌اس

تشخیص زودهنگام ام اس با این نشانه‌ها

۱. مشکلات دید

مشکلات دید یکی از شایعترین علائم MS هستند؛ التهاب بر عصب بینایی تاثیر می‌گذارد و دید مرکزی را مختل می‌کند. این می‌تواند بینایی تار، دوبینی یا از دست دادن بینایی ایجاد کند. شما ممکن است مشکلات بینایی را بلافاصله متوجه نشوید، زیرا انحطاط بینایی روشن می‌تواند آهسته باشد. راه‌های مختلفی برای مقابله با تغییرات بینایی مرتبط با MS وجود دارد.

۲. بی‌حسی

ام اس عصب مغزی و نخاع را تحت تاثیر قرار می‌دهد (مرکز پیام بدن). این به این معنی است که می‌تواند سیگنال‌های متناقضی را در اطراف بدن قرار دهد گاهی اوقات، هیچ سیگنال ارسال نمی‌شود و این باعث بی خوابی می‌شود. احساس بی حسی یکی از شایع‌ترین علائم هشدار دهنده MS است، نشانه‌های مشترک از بی حسی شامل صورت، بازوها، پا‌ها و انگشتان دست هستند.

۳. درد و اسپاسم

درد مزمن و اسپاسم عضلانی ناخواسته نیز با MS رایج است. یک مطالعه، به گفته انجمن ملی MS، نشان داد که نیمی از افراد مبتلا به MS دارای درد مزمن هستند. سفتی عضلانی یا اسپاسم: (اسپاستیسیت) نیز رایج است. ممکن است عضلات یا مفاصل سفت و همچنین حرکات ناخوشایند و غیرقابل تحمل اندام‌ها را تجربه کنید. پا‌ها اغلب تحت تاثیر قرار می‌گیرند، اما درد پشت نیز رایج است.

۴. خستگی و ضعف

خستگی و ضعف ناخواسته، حدود ۸۰ درصد افراد در مراحل اولیه MS را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ خستگی مزمن زمانی اتفاق می‌افتد که اعصاب در ستون فقرات بدتر شوند. معمولا خستگی ناگهانی ظاهر می‌شود و قبل از بهبود، هفته‌ها طول می‌کشد. ضعف در پا‌ها قابل توجه‌ترین است.

 بیشتربخوانید:

کنترل ام‌اس با تغذیه

 

 

 

۵. اختلال عملکرد مثانه و روده

مثانه ناکارآمد یکی دیگر از علائم در ۸۰ درصد افراد مبتلا به MS است. این می‌تواند شامل ادرار مکرر، یا عدم توانایی در ادرار باشد. علائم مرتبط با ادرار اغلب قابل کنترل است. اغلب افراد مبتلا به MS دارای یبوست، اسهال، یا از دست دادن کنترل روده هستند.

۶. مشکلات تعادل و سرگیجه

سرگیجه و مشکلات با هماهنگی و تعادل می‌تواند تحرک فردی را که دارای MS باشد کاهش دهد. پزشک شما ممکن است به عنوان مشکلی با راه رفتن شما به این موضوع اشاره کند. افراد مبتلا به MS اغلب احساس سرگیجه، دارند. این علائم اغلب هنگامی رخ می‌دهد که شما در حال ایستادن هستید.

تشخیص زودهنگام ام اس با این نشانه‌ها

۷. اختلال جنسی

تحریک جنسی نیز ممکن است برای افراد مبتلا به MS مضر باشد، زیرا در سیستم عصبی مرکزی - که در آن حملات MS شروع می‌شود.

۸. مشکلات شناختی

حدود نیمی از افرادی که مبتلا به MS هستند، نوعی از مسائل را با عملکرد شناختی خود به وجود می‌آورند. این می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

مشکلات حافظه

عدم تمرکز

مشکلات زبان

مشکل در سازمان یافتگی

افسردگی و سایر مشکلات مشکلات عاطفی نیز رایج است.

بیشتربخوانید:

درمان "ام‌اس" با راهکارهای طب سنتی

 

 

 

۹. تغییرات در سلامت عاطفی

افسردگی عمده در میان افراد مبتلا به MS وجود دارد؛ استرس MS همچنین می‌تواند باعث تحریک پذیری، نوسانات خلقی و وضعیتی به نام pseudobulbar شود. این شامل گریه‌های غیرواقعی و خنده می‌شود. مقابله با نشانه‌های MS، همراه با مسائل مربوط به رابطه یا خانواده می‌تواند افسردگی و سایر اختلالات عاطفی را حتی بیشتر کند.

علائم دیگر افراد مبتلا به ام‌اس

همه افراد مبتلا به MS علائم مشابهی ندارند. علائم مختلف می‌تواند در طی حملات ظاهر شود. همراه با علائم ذکر شده در اسلاید‌های قبلی، MS نیز می‌تواند باعث:

تشخیص زودهنگام ام اس با این نشانه‌ها

از دست دادن شنوایی

تشنج

تکان غیر قابل کنترل

مشکلات تنفسی

لکنت زبان

مشکل بلع

آیا ام‌اس ارثی است؟

ام اس لزوما ارثی نیست با این حال، شما در خطر ریسک بالاتری برای ابتلا قرار دارید. جمعیت عمومی تنها ۰.۱ درصد احتمال توسعه MS را دارد. اما اگر خواهر و برادر یا پدر و مادر شما MS دارند، این تعداد به ۲.۵ تا ۵ درصد می‌رسد. ژنتیک تنها عامل تعیین MS نیست. گرچه ژنتیک مطمئنا یک عامل خطر است، اما این تنها دلیل نیست.

تشخیص ام‌اس

یک پزشک به احتمال زیاد یک متخصص مغز و اعصاب چندین آزمایش برای تشخیص MS انجام خواهد داد، از جمله:

تشخیص زودهنگام ام اس با این نشانه‌ها

معاینه عصبی برای تشخیص ام اس: پزشک شما برای عملکرد عصبی شما را معاینه میکند.

معاینه چشم برای تشخیص ام اس: مجموعه‌ای از آزمایشات برای ارزیابی بینایی شما و بررسی بیماری‌های چشم است.

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI): یک تکنیک که از یک میدان مغناطیسی قوی و امواج رادیویی برای ایجاد تصاویر مقطعی از مغز و نخاع استفاده می‌کند؛ شیری ستون فقرات (همچنین به عنوان یک سوراخ کمری نامیده می‌شود): یک آزمایش شامل یک سوزن طولانی است که به ستون فقرات شما منتقل می‌شود تا یک نمونه از مایع نخاعی گرفته شود.

برچسب ها: صرع، ام اس، تشنج، مغز، علائم ام اس تعداد بازديد: 289 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز