Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 02:50

28
مرداد
سطح انرژی خود را بااین 10 ترفند بالا ببرید

سطح انرژی خود را بااین 10 ترفند بالا ببرید

با برخی روش های آسان مانند آب خوردن،خوب خوابیدن و... می توانید انرژی خود را تامین کنید

روزیاتو :ممکن است شما هم یکی از افرادی باشید که انرژی تان وقتی به بعد از ظهر می رسید ته می کشد و دیگر توان انجام کاری را ندارید. شاید هم اوضاع وخیم تر است و حوالی ظهر و پیش از آماده شدن ناهار احساس می کنید که دیگر انرژی انجام کاری را ندارید.

همه ما این حالت را چه به صورت فیزیکی و چه احساسی تجربه کرده ایم و خبر خوب اینکه راه های ساده ای برای غلبه بر این حالت وجود دارند و با کمترین هزینه میتوانید انرژی خود را برای یک روز کاری سنگین و سخت آماده کنید.

در ادامه این مطلب ده روش برای تقویت انرژی بدن را با شما در میان میگذاریم:

1- هر سه یا چهار ساعت چیزی بخورید

به گفته متخصصان کاهش وزن مردم هر زمان که هر سه تا چهار ساعت غذایی یا خوراکی میل می کنند انرژی بیشتری را در خود حس می کنند. اینکه برای مدتی طولانی خوراکی مصرف نکنید و مثلا از خوردن صبحانه یا ناهار صرف نظر نمایید میتواند تاثیر بسیار بدی روی سطح انرژی شما بگذارد.

توصیه شده که افراد در گروه های سنی مختلف هر سه تا چهار ساعت نوعی از خوراکیجات را مصرف کنند و در واقع احساس گرسنگی در بدن که در همین بازه زمانی احساس می شود نیز پاسخی طبیعی به همین نیاز است. البته اینکه روزانه چندبار باید میان وعده میل کنید به میزان فعالیت بدنی شما بستگی دارد و برای مثال افرادی که بیشتر از دیگران ورزش می کنند ممکن است هر دو تا سه ساعت نیاز به میان وعده داشته باشند.

بیشتربخوانید:

23 ماده غذایی که می‌توانند انرژی بیشتری به شما بدهند

 

 

2- همراه با غذای خود پروتئین مصرف کنید

اگر یک منبع سالم از پروتئین را در وعده های غذایی خود بگنجانید در طول روز انرژی بیشتری خواهید داشت چراکه بدن به زمان بیشتری برای شکستن پیوندهای پروتئینی و تجزیه آن نیاز دارد. به همین خاطر نیز پزشکان معمولا به مراجعین خود که قصد کاهش وزن دارند پیشنهاد می دهند کربوهیدرات یا پروتئین در صبحانه خود بگنجانند و مثلا از غلات و تخم مرغ در صبحانه استفاده نمایند تا مدت زمانی بیشتری بعد از صرف غذا انرژی داشته باشند.

3- هیدروکربن های حاوی فیبر مصرف کنید

غذاهای مملو از فیبر مانند میوه و دانه های کامل انرژی لازم برای بدن را از کربوهیدرات ها تامین می کنند و این سریع ترین منبع سوخت رسانی به بدن است. فیبرها جریان انرژی ورودی به بدن را کند می کنند و کربوهیدرات ها بدن را از قند مملو می نمایند؛ بنابراین مصرف همزمان این دو ماده غذایی میتواند تعادل خوبی در میزان انرژی بدن ایجاد نماید. به بیان دیگر کربوهیدرات های مملو از فیبر دوام بیشتری به انرژی در بدن می دهند.

به گفته پزشکان مصرف زیاد کربوهیدرات های فاقد فیبر یا پروتئین که جریان انرژی به بدن را کم می کنند و باعث افزایش یکباره قندخون می شوند می تواند باعث بروز هیپوگلیسمی واکنشی شود؛ شرایطی که در آن قند خون به شدت زیاد و به یکبار کم می شود و این مساله میتواند باعث افت شدید انرژی در بدن گردد.

4- میان وعده های مغذی میل کنید

یکی دیگر از راه های حفظ انرژی در طول روز انتخاب غذاهای مملو از مواد مغذی به جای غذاهای پرکالری و بی فایده است. اگر دو میان وعده با مقدار کالری یکسان روبرویتان باشد و یکی از آنها پروتئین و فیبر بیشتری داشته باشد احتمال آنکه این وعده غذایی انرژی بیشتری را وارد بدنتان کند به مراتب بیشتر است تا میان وعده دیر. برای مثال صد گرم چوب شور در مقابل ۱۰۰ گرم مغز خشکبار، ماست یونانی یا میوه را در نظر بگیرید. مغز خشکبار، ماست و میوه به مراتب انرژی بیشتری را وارد بدن شما می کنند تا چوب شورهای بی خاصیت اما پر کالری.

بیشتربخوانید:

رابطه خستگی آدرنال و افزایش وزن

 

 

 

 

5- آب بنوشید

کمبود آب در بدن باعث پایین آمدن سطح انرژی آن می شود. کاهش مایعات در بدن می تواند باعث سخت تر شدن فعالیت قلب شود و جریان خون در بدن را دچار مشکل کند که این مساله در مقابل باعث افزایش خستگی می شود. کمبود آب در بدن همچنین می تواند متابولیسم یا سوخت و ساز بدن را مختل نموده و مانع از انتقال مواد مغذی به اندام های بدن شود که این امر در ادامه باعث ایجاد حس خستگی و کاهش انرژی می شود. برای اینکه بدانید مقدار کافی آب نوشیده اید یا نه رنگ ادرار خود را بررسی کنید و به خاطر داشته باشید که در طول روز باید چندین مرتبه ادرار کنید و ادرار شما کاملا شفاف و روشن باشد.

6- به اندازه کافی بخوابید

داشتن خواب کافی و و باکیفیت امری کلیدی در بالا نگه داشتن سطح انرژی بدن است. گفته می شود خواب ناکافی میتواند باعث افزایش مقاومت انسولین شود؛ به بیان دیگر نداشتن خواب کافی میتواند متابولیسم گلوکز را تحت تاثیر قرار دهد و سطح انرژی بدن را در طول روز پایین بیاورد. در نتیجه فرد به خوردن غذا علاقه ای وافر پیدا می کند. طبق تحقیقات مقدار خواب کافی برای افراد بین هفت تا ۹ ساعت است اما آنها که تمرینات ورزشی انجام می دهند و فعالیت بدنی شان بالاست به دو ساعت بیشتر از این میزان خواب نیاز دارند.

7- از مصرف زیاد کافئین برای افزایش سطح انرژی بدن بپرهیزید

کافئین قطعا میتواند به صورت کوتاه مدت باعث افزایش عملکرد ذهنی شده و انرژی بدن را به یکباره بالا ببرد اما پس از آنها از مقدار انرژی شما می کاهد. بنابراین توصیه شده که در روز به صورت میانگین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی لیتر کافئین مصرف نمایید که تقریبا برابر با دو فنجان قهوه می شود.

البته ایرادی ندارد که روز خود را با نوشیدن یک فنجان قهوه شروع کنید تا انرژی بالایی داشته باشید اما نباید برای بالا نگه داشتن سطح انرژی بدن خود به دفعات قهوه بنوشید.

8- بیشتر ورزش کنید

افزایش تحرک بدنی میتواند باعث بهبود سطح انرژی بدن شود. این افزایش انرژی نیز بنابر دلایل مختلفی رخ می دهد که عبارتند از: تولید بیشتر هورمون هایی که باعث احساس خوب می شوند و با نام اندورفین از آنها یاد می شود. افزایش پمپاژ خون توسط قلب که گردش خون و اکسیژن را در بدن بالا می برد. افزایش حساسیت سلولهای بدن به انسولین و ثبات بیشتر گلوکز خون.

9- استرستان را کاهش دهید

استرس زیاد باعث کم شدن انرژی بدن می شود و خواب را از چشمانتان دور می کند که این مساله نیز باعث بیشتر شدن خستگی می گردد. با داشتن ۹ ساعت خواب در طول شبانه روز می توانید سطح کورتیزول و استرس بدن را متعادل نگه دارید. برای کاهش استرس نیز توصیه می شود که به دنبال سرگرمی باشید که از آن لذت می برید و مثلا به موسیقی گوش دهید. قطعا راه های مختلفی برای کنترل استرس وجود دارند.

بیشتر بخوانید:

مرگبارترین مواد غذایی که مغزتان را فلج می‌کنند

23ماده غذایی که هرگز نباید خام خورده شوند

 

 

 

10- مراقب خودتان باشید

انرژی بدن انسان از دو منبع تامین می شود: انرژی فیزیکی و احساسی. پیش از آنکه برای بالا بردن سطح انرژی بدن خود به خوردن شیرینی جات رو بیاورید تشخیص دهید که آیا منشأ افت انرژی شما فیزیکی است یا احساسی. مثلا اگر تازه یک جلسه مهم را تمام کرده اید باید بدانید که غذا کمکی به شما نمی کند. برای این منظور بهتر است فعالیتی را انتخاب نمایید که انرژی های منفی را از شما دور کرده و به ایجاد تعادل در مقدار انرژی شما کمک میکند.

برچسب ها: تغذیه، مواد غذایی، انرژی بدن تعداد بازديد: 310 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز