Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 30 فروردین 1403 - 17:46

24
اسفند
21 راهکار کاربردی در مصونیت از کرونا

21 راهکار کاربردی در مصونیت از کرونا

بعضی توصیه‌های منابع علمی و بهداشتی و مراجع ذی‌صلاح در رابطه با کنترل کرونا مفید به نظر می‌رسد برای یادآوری ذکر می‌شود. البته ممکن است این توصیه‌ها با یافته‌های جدید از بیماری نیاز داشته باشد که به‌روزرسانی شود.

دکتر عباسعلی نصر اصفهانی :  متخصص جراحی و لاپاروسکوپی

 

تحریریه زندگی آنلاین : بعضی توصیه‌های منابع علمی و بهداشتی و مراجع ذی‌صلاح در رابطه با کنترل کرونا مفید به نظر می‌رسد برای یادآوری ذکر می‌شود. البته ممکن است این توصیه‌ها با یافته‌های جدید از بیماری نیاز داشته باشد که به‌روزرسانی شود.ویروس کرونا COVID-19 از ویروس‌های درشت است که خیلی در هوا معلق نمی‌ماند و سریع بر روی سطوح رسوب می‌کند و بقای آن در هوای محیط کم و احتمال انتقال از طریق آن ناچیز است. صحبت کردن و بخصوص سرفه و عطسه باعث پراکنده شدن بیشتر ویروس در قطرات آبی می‌شود که از دهان و بینی بیرون می‌پاشد. در اینجا با 21 راهکار کاربردی در کنترل بیماری کرونا آشنا می شوید.

 بیشتر بخوانید:

تقویت سیستم ایمنی با تغذیه مطلوب

 

1- رعایت فاصله حداقل یک متر (ترجیحاً یک ونیم تا دو متر) در حین صحبت کردن با دیگران باعث می‌شود ویروس از فرد آلوده به ما منتقل نشود. از دست دادن، روبوسی و صحبت کردن در فاصله نزدیک با افراد باید پرهیز کنیم.

2- از رفت‌وآمد بی‌مورد بخصوص به فضاهای شلوغ و مشکوک خودداری کنیم. امن‌ترین محل منزل است.

3- موقع سرفه یا عطسه باید یا بازو آرنج، ساعد یا دستمال جلو دهان بگیریم و از کف دست نیز استفاده نکنیم.

4- از لمس اطراف چشم، دهان و بینی خودداری کنیم.

5- تمام سطوحی را که در بیرون خانه با آن درتماسیم باید آلوده فرض کنیم و پس از تماس دست با آن‌ها، باید در اولین فرصت دست‌ها را با محلول الکلی ضدعفونی کنیم یا با آب و صابون بشوییم.

6- سطوح دستگیره‌ها، شیر آب، میز و صندلی، توالت، ظرف‌شویی و روشویی و کنترل راه دور و غیره را با محلول مناسب مانند وایتکس رقیق ضدعفونی کنیم. در صورت وجود چربی یا آلودگی آشکار حتماً باید قبل از ضدعفونی کردن سطوح، تمیز شوند و در مورد دست‌ها هم اگر چربی یا لکه واضح داشته باشد باید از آب و صابون استفاده شود.

7- تمام وسایل شخصی مثل کارت‌های اعتباری، موبایل، دسته‌کلید و غیره که ممکن است در تماس با محیط یا دست‌های آلوده ما آلوده شوند به‌طور دوره‌ای و بخصوص مواقعی که به تمیز بودن آن‌ها شک داریم ضدعفونی کنیم.

8- در استفاده از عابر بانک‌ها و دکمه آسانسور و غیره حتی‌المقدور بجای انگشت از اشیای سخت و قابل ضدعفونی (مثل کلید) استفاده کنیم و آن‌ها را مکرراً ضدعفونی کنیم.

9-  درصورتی‌که با افراد بیمار یا مشکوک به بیماری کرونا یا تعداد زیاد افراد مراوده داریم، استفاده از ماسک می‌تواند احتمال گرفتاری ما را کم کند. در افراد عادی غیر بیمار و بدون ارتباط با افراد بیمار نیاز به ماسک نیست.

10-  مصرف مرتب مایعات و غذای سالم و کافی، آرامش و استراحت کافی و ورزش ملایم و ویتامین‌های ضروری روزانه دفاع بدن ما که مهم‌ترین عامل پیشگیری و درمان بیماری است را افزایش می‌دهد و ایمنی قابل‌توجهی ایجاد می‌کند.

11- درصورتی‌که تماس متوالی و طولانی با سطوح آلوده یا مشکوک داریم و امکان ضدعفونی و شستشوی دست نداریم می‌توانیم از دستکش یک‌بارمصرف استفاده کنیم و پس از خارج کردن از دست آن‌ها در سطل زباله درب دار بیندازیم.

بیشتربخوانید:

نسخه تغذیه‌ای برای تقویت و سلامت سیستم تنفسی

 

 

12- در صورت بیمار شدن و شک به کرونا لازم است احتیاط‌های لازم برای پیشگیری از انتقال به دیگران را انجام دهیم یعنی استفاده از ماسک موقع تماس با دیگران، استفاده از وسایل بهداشتی شخصی، حتی‌المقدور در یک اتاق خانه ساکن باشیم و تماس با دیگر اعضای خانواده را کم کنیم. حتی‌المقدور از حضور در جامعه خودداری کنیم و در موارد ضرورت نیز حتماً از ماسک استفاده کنیم و با پوشیدن دستکش از آلوده کردن سطوحی که دیگران نیز از آن‌ها استفاده می‌کنند خودداری کنیم. از وسایل نقلیه عمومی استفاده نکنیم.

13- توصیه می‌شود در صورت بروز علائم سرماخوردگی حتی‌المقدور از مراجعه به مراکز بیمارستانی پرهیز نماییم و با استراحت و مصرف مایعات گرم فراوان و تغذیه مناسب و مصرف مسکن و تب‌برهای ساده علائم خود را کنترل کنیم.

14- در صورت وجود علائم لرز، سرفه ، تنگ‌نفس، سردرد و گلودرد و تب احتمال بیماری کرونا قابل‌توجه است و حتی در این موارد فقط درصورتی‌که تب بالای 37:5 ، تنگ‌نفس واضح، ضعف عمومی، تعداد تنفس بیش از 20 و نبض بیش از 100 باشد مراجعه به مراکز درمانی کمک‌کننده است و در بقیه موارد مراقبت‌های معمولی برای سرماخوردگی تجویز می‌شود.

15- درصورتی‌که بیمار مبتلا یا مشکوک به کرونا در منزل داریم لازم است ما به‌عنوان مراقب، در تأمین مایحتاج بیمار مثل غذا، دارو و بهداشت و غیره به بیمار کمک کنیم. 

 ضمناً مراقب علائم بیماری باشیم و در صورت تشدید علائم، بیمار را به مراکز درمانی ارجاع دهیم.

16- در موارد اورژانسی از اورژانس شهر کمک بگیریم و در موارد غیر اورژانسی برای مراجعه به مطب یا درمانگاه با نوبت قبلی و هماهنگی لازم مراجعه کنیم تا معطلی بیمار در صف انتظار کاهش یابد.

17- حتی‌المقدور از اقامت و استراحت در اتاق بیمار خودداری کنیم.

18- از ملاقات غیرضروری دوستان و اقوام جلوگیری کنیم.

19- بیمار را از حیوانات خانگی دور نگه‌داریم.

20-   مراقبت‌های معمولی مثل شستشوی دست با دقت انجام گیرد و حداقل یا مراقب یا بیمار یک نفر از ماسک استفاده کند.

21- ماسک موردنیاز برای افراد غیر از کادر درمان که از بیماران کرونایی مراقبت می‌کنند ماسک ساده جراحی است و ماسک فیلتر دار نیاز نیست.

بیشتربخوانید:

با این دمنوش‌ها ریه‌هایتان را به طور طبیعی پاکسازی کنید

 

 

برچسب ها: بیماری ویروسی، تقویت سیستم ایمنی بدن، ویروس کرونا، کووید19 تعداد بازديد: 300 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز