Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 10 فروردین 1403 - 13:29

5
آبان
آیا در ویـــروس، جـــــــهش نگران‌کننده‎ای به وجود آمده است؟

آیا در ویـــروس، جـــــــهش نگران‌کننده‎ای به وجود آمده است؟

همه ویروس‎ها با آلوده‌شدن افراد جهش پیدا می‎کنند و کووید-۱۹ هم مستثنی نیست. اپیدمیولوژیست‎های مولکولی از این جهش برای ردیابی شیوع جهانی ویروس استفاده می‎کنند.

تحریریه زندگی آنلاین : همه ویروس‎ها با آلوده‌شدن افراد جهش پیدا می‎کنند و کووید-۱۹ هم مستثنی نیست. اپیدمیولوژیست‎های مولکولی از این جهش برای ردیابی شیوع جهانی ویروس استفاده می‎کنند. چنین جهش‎هایی با تغییر توانایی آنتی‌بادی‎ها و سلول‎های تی در تشخیص عوامل بیماری‌زا، می‎توانند اثربخشی واکسن‎ها را کاهش دهند اما بیشتر جهش‎ها تاثیری نخواهند داشت.

نسخه‎هایی از کروناویروس که در ابتدای همه‎گیری در کانون‌های شیوع بیماری مانند لُمباردی در ایتالیا یا مادرید در اسپانیا شناسایی شدند احتمالاً کشنده‎تر از آنچه در مراحل بعدی و در سایر نقاط پیدا شد، بودند.

مقامات بهداشتی در مراحل اولیه و غیر قابل کنترل شیوع، موارد شدید را شناسایی می‎کنند. زمانی که یک جمعیت ویروسی محدود که دارای جهش خاصی هستند، تکثیرشده و به‌سرعت پراکنده شوند، می‌توانند آن جهش خاص را نیز با خود در جمعیت میزبان گسترده‌تری منتشر کنند. به این اتفاق که جمعیت کوچکی بتواند یک جهش خاص را نهادینه کند، در علم ژنتیک اثر بنیانگذار (founder effects) گفته می‌شود.

به نظر می‌رسد چنین اتفاقی در کانون‌های شیوع نظیر ووهان یا شمال ایتالیا رخ داده باشد و در نتیجه آن جهش در جریان عالم‎گیر شدن ویروس، به سایر نقاط دنیا منتشر شده باشد. اکنون بر سر این ‎که آیا گسترش شیوع یک جهش در پروتئین اسپایک ویروس به علت اثر بنیانگذار است یا نمونه‎ای از تغییری مهم در زیست‌شناسی ویروس است، بین دانشمندان بحث است. پژوهش‎های زیادی نشان می‎دهند این جهش ویروس کووید-۱۹ روی سلول‎های کشت داده شده آنها را عفونی‎تر می‎کند اما مشخص نیست چگونه این ویژگی به عفونت در انسان‎ها تبدیل می‎شود.

بیشتربخوانید:

چرا پاسخ بدن افراد به ویروس کووید-۱۹ این‎ قدر متفاوت است؟

چقدر طول می‌کشد تا موارد شدید کوید١٩ بهبود پیدا کند

بی‌تاثیر بودن داروهای معروف در درمان کرونا

بی‌تاثیر بودن داروهای معروف در درمان کرونا

 

 

برچسب ها: عفونت ویروسی، ویروس کرونا، پیشگیری از کرونا، درمان کرونا، کووید19، داروی کرونا، اپیدمی کرونا تعداد بازديد: 391 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز