Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 03:20

4
آبان
ماهیت ایمنی چیست و چه مدت طول می‎کشد؟

ماهیت ایمنی چیست و چه مدت طول می‎کشد؟

ایمونولوژیست‎ها (پژوهشگران حوزه ایمنی‌شناسی) با تب و تاب فراوانی به دنبال کشف ایمنی در برابر ویروس کووید-۱۹ و مدت‌زمان ماندگاری این ایمنی هستند.

تحریریه زندگی آنلاین : ایمونولوژیست‎ها (پژوهشگران حوزه ایمنی‌شناسی) با تب و تاب فراوانی به دنبال کشف ایمنی در برابر ویروس کووید-۱۹ و مدت‌زمان ماندگاری این ایمنی هستند. بیشتر تلاش‎ها متمرکز بر آنتی‌بادی‎های خنثی‌کننده‎ای neutralizing antibodies) است که به پروتئین‎های ویروس می‎چسبند و بی‎درنگ از عفونت جلوگیری می‎کنند. پژوهش‎ها نشان می‎دهد میزان بالایی از آنتی‌بادی‎های خنثی‌کننده کووید-۱۹ تا چند هفته پس از عفونت باقی می‎مانند اما پس از آن معمولاً شروع به کم شدن می‎کنند. به‌علاوه سطح بالای این آنتی‌بادی‎ها ممکن است ماندگاری بیشتری در عفونت‎های به نسبت شدید داشته باشد.

 

بیشتربخوانید:

تاثیر مولتی ویتامین‌ها در مبارزه با کرونا

 هر چه ویروس بیشتر باشد، آنتی‌بادی‎ها بیشتر و ماندگاری آنها نیز بیشتر خواهد بود. عفونت‎های ویروسی مثل سارس (سندرم حاد تنفسی) نیز الگوی مشابهی دارند. بیشتر افرادی که به سارس مبتلا شده بودند در چند سال اول آنتی‌بادی‎های خنثی‌کننده خود را از دست دادند. اما بعضی افراد پس از گذشت ۱۲ سال آنتی‌بادی‎ها را در بدن خود داشتند. محققان هنوز نمی‎دانند چه میزان از آنتی‌بادی‎های خنثی‌کننده برای مبارزه مجدد با عفونت کووید-۱۹ یا حداقل کاهش علائم کووید-۱۹ نیاز است. ویروس‌شناسان دانشگاه مونترال کانادا قصد دارند نقش آنتی‌بادی‎هایی را مطالعه کنند که به سلول‎های عفونی می‎چسبند و آنها را برای نابودی توسط سلول‎های ایمنی مشخص می‎کنند.

 

 فرآیندی که سمیت سلولی وابسته به آنتی‌بادی (antibody-dependent cellular cytotoxicity) در پاسخ به ویروس کووید-۱۹ نامیده می‎شود. در پایان احتمالاً ایمنی در برابر این ویروس فراتر از آنتی‌بادی‎ها خواهد بود. سلول‎های ایمنی به نام سلول‎های تی (T) برای ایمنی طولانی‌مدت مهم هستند و می‎توانند به جنگ با ویروس بروند. از آنجا که هنوز نشانگر واضح و قابل اندازه‎گیری در بدن که با ایمنی طولانی‌مدت در ارتباط باشد کشف نشده است، پژوهشگران باید این پازل چهل‌تکه را با کنار هم قرار دادن پاسخ‎های ایمنی و مقایسه آن با پاسخ‎های مربوط به عفونت با ویروس‎های دیگر را کنار هم قرار دهند تا مدت‌زمان این مصونیت را برآورد کنند. بررسی‎های دیگر روی کروناویروس‎ها نشان می‎دهد که آنتی‌بادی‎های خنثی‌کننده (sterilizing immunity) که مانع از عفونت می‎شوند، ممکن است برای چند ماه دوام داشته باشند.

بیشتربخوانید:

ابتلا به ویروس‌های خفیف کرونا می‌تواند از ابتلا به کرونای شدید جلوگیری کند؟

برچسب ها: سیستم ایمنی بدن، عفونت ویروسی، ویروس کرونا، واکسن کرونا تعداد بازديد: 349 تعداد نظرات: 0

نظر شما درباره این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز