Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403 - 20:15

26
بهمن
ارتباط تعریق بدن با تغذیه (3)

ارتباط تعریق بدن با تغذیه (3)

حتی گاه سعی می‌كنند غدد بزاق را مسدود كنند كه البته ضرر این‌كار بیش از فواید آن است. شاید تعجب كنید، ولی با ایجاد تغییرات كوچك در رژیم غذایی خود می‌توانید بوی بد بدن را كاهش دهید.

 

درمان

  اگرچه هیچ راهی برای درمان آن به طور كامل وجود ندارد، ولی تغییرات خاصی می‌تواند این بیماری را كمتر آزار دهنده كند. یك دوش آب سرد قبل از رفتن به رختخواب برای پایین آوردن درجه حرارت بدن، ورزش در صبح برای افزایش متابولیسم بدن،  تنفس عمیق و موزون و آرام (به خصوص قبل از خواب)، تنظیم مناسب درجه حرارت اتاق، اجتناب از مصرف غذاهای مضر، اجتناب از دخانیات و الكل.

هورمون درمانی: در موارد شدید و به خصوص در مواقعی كه تعریق شبانه ناشی از یائسگی باشد، هورمون درمانی موثر است. در صورت تعریق زیاد حتماً با پزشك مشورت كنید.

رژیم غذایی مناسب برای مبارزه با بوی بد بدن

 بوی بد بدن و یا دهان از جمله مواردی هستند كه كمتر افرادی در مورد آنها صحبت می‌كنند. این موضوع كاملاً خصوصی است و بسیاری از عوامل بر آن تأثیر دارند؛ از جمله رژیم غذایی، شغل، ژنتیك، جنسیت و یا داروها. امروزه اكثر افراد به روش‌های متفاوتی متوسل می‌شوند تا بوی بد دهان و بدن خود را برطرف كنند.

حتی گاه سعی می‌كنند غدد بزاق را مسدود كنند كه البته ضرر این‌كار بیش از فواید آن است. شاید تعجب كنید، ولی با ایجاد تغییرات كوچك در رژیم غذایی خود می‌توانید بوی بد بدن را كاهش دهید:

 رژیم غذایی سالم از غلات سبوسدار، سبزیجات، میوه‌ها، سویا، جوانه‌ها و آجیل داشته باشید.

 مواد غذایی كه می‌خوریم، تأثیر مستقیم بر بوی بد بدن و تعریق بدن دارند. مواد غذایی فرآوری شده همچون قندوشكر و روغن‌های هیدروژنه و آرد سفید موجب بد بویی بدن می‌شوند. آنها در معده می‌مانند و فاسد می‌شوند، بنابراین از خوردن آنها بپرهیزید.

 اگرچه نوشیدن الكل و نوشیدنی‌های كافئین‌دار همچون قهوه، چای، شكلات، سودا و . . . به شیوه‌ای از زندگی مدرن امروزی شده است، ولی با كاهش مصرف آنها، افراد خوشبوی بیشتری در اطراف ما وجود خواهند داشت!

 گوشت قرمز از جمله مواد غذایی است كه هضم آن به كُندی صورت می‌گیرد. مواد غذایی دیرهضم در بدن، سموم و گاز‌های بدبویی منتشر می‌كنند كه علل بوی بد بدن خواهند بود. یك مطالعه منتشر شده در ماه اوت سال 2006 نشان می‌دهد كه زنان جذب مردهایی می‌شوند كه رژیم غذایی آنها حاوی مقادیر كمتری گوشت است.

این مردها جذاب‌ترند و بوی بد بدن آنها به نسبت سایرین بسیار كمتر است.

 ادویه‌جات و ترشی‌هایی كه رایحه قوی دارند، هنگام هضم در بدن گازهای سولفور تولید می‌كنند كه توسط خون جذب و از طریق ریه و منافذ پوست دفع می‌شود و این دفع موجب بوی بد بدن می‌گردد؛ بنابراین در خوردن موادی  نظیر، ترشی‌جات و . . . متعادل رفتار كنید.

 در بعضی موارد، رژیم غذایی حاوی كربوهیدرات ناچیز برای كاهش وزن توصیه می‌شود كه علاوه بر افزایش چربی خون، باعث آزاد شدن موادی به نام كتون در بدن می‌شود كه بدبو هستند، از این رو مصرف كربوهیدرات به میزان متعادل، توصیه می‌شود.

 فرآورده‌های لبنی نیز غنی از پروتئین هستند كه در معده شكسته می‌شوند و سولفید هیدروژن و متیل مركاپتان را افزایش داده و بوی بد بدن را موجب می‌شوند، اما به دلیل ارزش غذایی بالایی كه دارند، نباید از رژیم حذف شوند. ولی بهتر است به خصوص در افرادی كه قادر به هضم مناسب این مواد نیستند، محدود شوند.

 دود تنباكو به راحتی وارد جریان خون شده و پس از جذب، از طریق غدد عرق و ادرار دفع می‌شود و بوی نامطلوبی ایجاد می‌كند. این بوی نامطبوع در بدن باقی مانده، به صورتی كه حتی پس از ترك سیگار نیز تا چند هفته احساس می‌شود.

 بوی بد بدن برخی از افراد ناشی از نوعی اختلال ژنتیكی به نام تری‌متیل آمینوریا است كه در آن بدن قادر به هضم و جذب برخی تركیبات نیتروژن‌دار نظیر كولین نیست؛‌ در نتیجه بدن بوی بد ماهی‌ به خود می‌گیرد.

بسیاری از غذاهایی كه حاوی این نوع تركیب تری‌متیل آمین (كولین)‌ هستند، عبارتند از:

غذاهای دریایی، روغن ماهی، تخم‌مرغ، جگر، شیر گاو، نخودفرنگی، لوبیا، سویا، بادام‌زمینی، كلم بروكلی، جوانه و بروكسل.

 

 

برای خواندن بخش اول- ارتباط تعریق بدن با تغذیه- اینجا كلیك كنید.

برای خواندن بخش دوم- ارتباط تعریق بدن با تغذیه- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: هورمون درمانی، متابولیسم، درمان بوي درمان بدن، غدد بزاق، اختلال ژنتیكی تعداد بازديد: 785 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز