Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
شنبه 8 اردیبهشت 1403 - 13:58

13
بهمن
صابون‌ با بوی طبیعت (2)

صابون‌ با بوی طبیعت (2)

بابونه آرام‌بخش و القا‌ءكننده خواب است و اضطراب را از بین می‌برد و به بهبود سیستم ایمنی نیز كمك می‌كند.

 

 چای بابونه

چای بابونه نیز برای شستشوی مو عالی است و موها را روشن و شفاف می‌كند. به همین دلیل در تهیه انواع شامپوها برای موهای بلوند از بابونه استفاده می‌شود. حمام با اسانس بابونه، آرام‌بخش است و خستگی و درد را رفع می‌كند. فقط كافی است. چند قطره از اسانس یا روغن آن را به آب وان حمام اضافه كنید.

عطر و بوی تند آن شفادهنده و ضدعفونی‌كننده و برای مراقبت از پوست و مو مفید است. برای از بین رفتن درد عضلانی است فقط كافی است 3 تا 4 هفته بدن خود را با روغن آن ماساژ دهید. از آنجا كه خاصیت ضدالتهابی و ضداسپاسم دارد، به درمان درماتیت كمك می‌كند. همچنین دستگاه گوارش را شل كرده و موجب تحریك هضم طبیعی غذا می‌شود.

بابونه آرام‌بخش و القا‌ءكننده خواب است و اضطراب را از بین می‌برد و به بهبود سیستم ایمنی نیز كمك می‌كند. برای كودكان بیش‌فعال بسیار مناسب و برطرف‌كننده تنش است و موجب آرامش عضلانی و سیستم عصبی می‌شود و بیشتر برای درمان استرس، حساسیت، سرگیجه و هیستری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 زردآلو

زردآلو و هسته آن یكی دیگر از مواد تشكیل‌دهنده برخی صابون‌های گیاهی هستند. زردآلو حاوی ویتامین A است و خشكی پوست را برطرف می‌كند و سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد. دانه آن حاوی B17 است كه در بدن متابولیت سیانید را تولید می‌كند؛ به همین دلیل اگر كودك شما تجربه آن را ندارد، هرگز از آن استفاده نكنید.

علت كاربرد زردآلو در محصولات بهداشتی آرایشی خواص مفید آن به خصوص روی پوست‌های خشك و چروك است. روغن هسته زردآلو یكی از محبوب‌ترین روغن‌ها در عطردرمانی و حاوی مواد ضروری فراوانی است و خشكی و التهاب و خارش هر نوع پوستی را درمان می‌كند. این روغن از دانه‌های خشك‌شده زردآلو به دست می‌آید و حاوی اسیدهای چرب ترانس پایین است و برای آشپزی و سس سالاد فوق‌العاده است.

كه می‌توان آن را از فروشگاه‌های مواد غذائی و یا داروخانه‌ها تهیه كرد. روغن هسته زردآلو سرشار از ویتامین‌های E است كه در حفظ و جوان‌سازی پوست بسیار مؤثر است. این روغن از E.F.A (اسیدهای چرب ضروری مانند اسیداولئیك و اسیدلینولئیك) و ویتامین A است. بسیار سبك است و بافتی عالی دارد.

اكالیپتوس

اكالیپتوس یك درخت بسیار بلند است و گاه طول آن به 90 متر می‌رسد. پوستی صاف دارد و برگ‌های آن مخالف یكدیگر و 20 تا 25 سانتیمتر رشد می‌كنند. میوه كپسولی شكل و سفتی دارد كه دانه‌های آن بسیار كوچكند. صابون‌های و اكالیپتوس روی پوست اثر پاك‌كنندگی دارد و قرمزی و سوزش را كاهش می‌دهد. روغن اكالیپتوس به دلیل خاصیت آن در بهبود زخم‌ها و خاصیت ضدانگلی مشهور است. ضدعفونی‌كننده است و در حمام و ماساژ بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌توان از آن برای درمان سوختگی‌ها، تاول، تبخال، بریدگی‌ها، زخم، گزش حشرات و عفونت‌های پوستی استفاده كرد.

روغن اكالیپتوس، تلخ، محرك مسكن، بادشكن، مدر، معرق، كف‌آور، دافع حشرات و تب‌بر است. اكالیپتوس همچنین اثر خنك‌كنندگی دارد و میگرن و مالاریا را درمان می‌كند و سرفه، آسم، عفونت‌های گلو و سینوزیت را بهبود می‌بخشد. از آنجایی كه التهاب را كاهش می‌دهد. و خلط را پاكسازی می‌كند، در درمان سرماخوردگی و تب یونجه مفید است.

دردهای عضلانی و درد آرتریت روماتوئید و رگ به رگ شدگی را برطرف می‌كند و گردش خون ضعیف را بهبود می‌بخشد. روغن اكالیپتوس، می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت كند و به خصوص آبله مرغان، سرماخوردگی، آنفلونزا و سرخك و سستی قلبی، استفراغ و اسهال را درمان كند. اكالیپتوس در تركیب با آویشن، رزماری، اسطوخودوس، مرز نجوش، لیمو و نعنا، بسیار مناسب و معطر است.

برای درمان رماتیسم و یا سختی عضلات با سرو كوهی و مرزنگوش و یا زنجفیل و یا فلفل سیاه و رزماری آن را تركیب كنید تا اثربخشی آن‌را مشاهده نمایید. حال كه با مواد برخی از صابون‌های طبیعی و گیاهی آشنا شدید و به خواص آنها پی بردید، می‌توانید انتخاب دقیق‌تری داشته باشید و با بهره‌وری از طب گیاهی و محصولات طبیعی كه در طبیعت اطراف ما وجود دارد، علاوه بر زیبایی طبیعی، سلامتی خود را حفظ كنید. فراموش نكنید موادی كه در اینجا به آن اشاره كردیم، تنها چكیده‌ای از محصولات مفید پوستی و بهداشتی، آرایشی هستند.

دارچین

دارچین درخت همیشه سبزی است كه ارتفاع آن به 8 تا 18 متر می‌رسد و 50 سانتی‌متر قطر دارد. پوست آن نرم و قهوه‌ای مایل به قرمز است و معمولاً زائده‌های ریزی به شكل غده‌های كوچك روی آن دیده می‌شود. هم مصرف دارویی، بهداشتی دارد و هم در آشپزی و همچنین صنایع آرایشی و تهیه عطریات استفاده می‌شود.

این ماده تحریك‌كننده پوست است و بدن را گرم می‌كند. یكی از ادویه‌های مهم كه به عنوان قابض طبیعی شناخته شده، دارچین است كه چربی اضافی پوست بدن و یاسر را از بین می‌برد و به همین دلیل در تهیه صابون‌ها و شامپوها از آن استفاده می‌شود. معطر، قابض و محرك، بادشكن و تب‌بر است و در درمان برونشیت، آسم، اسهال، تهوع و استفراغ، نفخ شكم، تنفس بد مفید می‌باشد.

همچنین بهترین محرك اشتها و درمان مشكلات گوارشی و شل‌كننده عضلات است و ضعف عمومی بدن را در دوران نقاهت برطرف می‌كند. درعلم آروماتراپی (عطردرمانی) از آن برای درمان بیماری‌های شپش، گال، گزش حشرات، گردش خون ضعیف، زایمان و تحریك انقباضات، بی‌اشتهایی، كولیت، اسهال، سوء‌هاضمه، عفونت روده، گوارش ضعیف، اسپاسم، زگیل، آنفلوآنزا، سرفه، روماتیسم، سرماخوردگی، عفونت‌های ویروسی و بیماری‌های عفونی، استرس وابسته به شرایط محیطی، مراقبت از دندان و لثه، خستگی عصبی و ... استفاده می‌گردد.

 

 

برای خواندن بخش اول- صابون‌ با بوی طبیعت- اینجا کلیک کنید.

 

برچسب ها: چای بابونه، صابون زردآلو، اكالیپتوس، روغن اكالیپتوس، مزایای دارچین تعداد بازديد: 756 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز