Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 - 17:14

11
بهمن
عملكرد واكسن آزمایشی سرطان ریه

عملكرد واكسن آزمایشی سرطان ریه

بادام از بین مزایای بسیاری كه دارد در بهبود وضعیت كلسترول خون بسیار سودمند و پرخاصیت است.

تحریریه پزشك امروز

 

 

 

محققان یك مركز پزشكی در نیویورك به دستاوردی بزرگ در درمان سرطان ریه در فاز آزمایشگاهی دست یافتند. این موفقیت در قالب بخشی از تحقیقات یك واكسن سرطان ریه محقق شده كه پروتئینی مانند پروتئین تولید شده توسط این نوع سرطان در بدن به وجود میآورد. این تولید پروتئین به بدن كمك میكند مقاومت خود را در برابر حمله سرطان بالا ببرد.

سرطان ریه علت اصلی مرگهای سرطانی در سراسر دنیاست و اگر این واكسن درست عمل كند،زندگیهای بسیاری نجات مییابند. در یك سرطان كه در بسیاری از موارد بازمیگردد،این واكسن میتواند به مبارزه بدن برخی از بیماران در دوركردن دایمی بیماری كمك كند. این واكسن طی یك دوره درمانی تزریقی برای دو سال به بیماران داده میشود. محققان این مركز پزشكی اكنون در حال ثبتنام از بیماران متقاضی این طرح درمانی هستند.

ارتباط بزرگی شكم و افزایش پوكی استخوان در زنان

پزشكان بیمارستان عمومی ماساچوست هشدار دادند: هرچه مقدار چربی دور شكم در زنان بیشتر باشد، خطر ابتلا به پوكی استخوان در آنها تشدید میشود و سلامت استخوانهای آنها بیشتر به خطر میافتد. این پزشكان روی 50 زن یائسه با میانگین شاخص توده بدنی 30 مطالعه و آزمایش كردند.

در این افراد میزان چربی اطراف استخوانها و تراكم معدنی استخوانی اندازه گرفته شد. دكتر میریام بریدلا، رادیولوژیست بیمارستان عمومی ماساچوست و استادیار رادیولوژی در دانشكده پزشكیهاروارد در بیانیهای اعلام كرد: نتایج مشاهدات ما معلوم كرد كه وجود چربی شكمی زیاد بیش از چربی اطراف ران سلامت و استحكام استخوانها را تهدید میكند.

این متخصصان تاكید كردند: افرادی كه كربوهیدرات و چربیهای اشباع شده بیشتری مصرف میكنند، چاقتر میشوند و از سوی دیگر تمایل كمتری هم به ورزش كردن دارند. آمارها نشان میدهد كه در آمریكا حدود 10 میلیون زن آمریكایی به پوكی استخوان مبتلا هستند و 18 میلیون زن دیگر نیز تراكم استخوانی پایینی دارند كه مقدمه ابتلا به پوكی استخوان است.

مغز بادام از دیابت پیشگیری میكند

متخصصان تغذیه در آمریكا تاكید كردند افرادی كه نتایج تست انسولین آنها غیرعادی بوده و در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند،میتوانند با افزودن بادام به رژیم غذایی خود از بروز دیابت پیشگیری كنند. این مغز روغنی خطر ابتلا به دیابت را كاهش میدهد. پیش از این نیز مطالعات تاكید كرده بود كه مغز بادام در زمینههای دیگر مانند سلامت قلبی و عروقی و متابولیكی مفید است

بادام از بین مزایای بسیاری كه دارد در بهبود وضعیت كلسترول خون بسیار سودمند و پرخاصیت است. این بار متخصصان دانشگاه پزشكی و دندانپزشكی نیوجرسی دریافتهاند كه رژیم غذایی غنی از بادام در افرادی كه مبتلا به عارضه پیش دیابت هستند از بروز دیابت جلوگیری میكند. این متخصصان پس از 6 هفته آزمایش روی دو گروه از شركتكنندگان دریافتند: ‌در گروهی كه در رژیم غذایی آنها بادام گنجانده شده بود از نظر حساسیت انسولینی بهبودی چشمگیری حاصل شد. در این افراد همچنین سطح كلسترول بد خون كاهش پیدا كرد.

 ژن خشونتطلبی کشف شد

ژنی که میتواند مسوول خشمگین شدن و پرخاشگر شدن بسیاری از انسانهای آرام و صلحجو باشد توسط تیمی از محققان آمریکایی، فرانسوی و فنلاندی کشف شد. گروهی از محققان بینالمللی موفق به کشف جهش ژنتیکی در مغز شدهاند که میتواند در ایجاد رفتارهای پرخاشگرانه تاثیرگذار باشد.محققان با به دست آوردن توالی DNA تعدادی از افراد پرخاشگر و مقایسه آن با توالی ژنتیکی افرادی که چنین رفتاری از خود بروز ندادهاند، پی به این جهش ژنتیکی بردند.

آنها موفق به یافتن جهشی شدند که ژنی به نام HTR2B که مسوول کنترل رفتارهای به شدت پرخاشگرانه است را مسدود میکند. این ژن بر میزان تولید سروتونین در مغز اثرگذار است. سروتونین یک انتقالدهنده عصبی است که میتواند بر روی بسیاری از رفتارهای انسان از جمله خشونت و پرخاشگری تاثیر بگذارد. «دیوید گلدمن» از موسسه ملی اعتیاد به الکل در مریلند میگوید در این مطالعات با شگفتی مشاهده شد که تنوع ژنتیکی به تنهایی قادر به ایجاد رفتارهای پرخاشگرانه در انسانها نیستند.

به گفته وی مصرف مواد الکلی بر روی این ژن و در نتیجه بروز رفتارهای پرخاشگرانه تاثیر قابل توجهی دارد. محققان در مریلند با همکاری محققان فنلاندی و فرانسوی به بررسی نمونه پروندههای خلافکاران پرخاشگر در فنلاند پرداخته و موفق به کشف رابطه رفتارهای خشونتبار و ژن HTR2B شدند. سپس با بررسی و مطالعه بر روی موشها دریافتند زمانی که در موشها نیز ژنهایی مشابه یا برابر با ژن HTR2B خاموش یا غیرفعال میشود، رفتارهای پرخاشگرانه در این جانداران آغاز میشود.

گلدمن معتقد است پرخاشگری یا عمل بدون دوراندیشی عامل اصلی بسیاری از رفتارهای بیمارگونه از قبیل خودکشی، پرخاشگری و اعتیاد است. اما در عین حال در تصمیمگیری سریع و یا شرایطی که نیازمند ریسک کردن است نیز این رفتار میتواند بسیار تاثیر گذار باشد.

 

برچسب ها: جلوگیری از دیابت، افزایش پوکی استخوان در زنان، علت سرطان ریه، كلسترول خون، جهش ژنتیکی در مغز تعداد بازديد: 696 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد این مقاله چیست؟

فیلم روز
تصویر روز