Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 29 شهریور 1403 - 04:38

20
دی
درد‌های هشدار دهنده (بخش دوم)

درد‌های هشدار دهنده (بخش دوم)

مشكلات تنفسی باعث خشم و یا حتی افسردگی می‌شوند. مسائل روانی می‌تواند بیماری آسم را تشدید كند.

 

 درد شدید ساق پا

 یكی دیگر از دردهایی كه خطر آن كمتر شناخته شده است، انسداد رگ‌های داخلی یا عمقی است. لخته خون ممكن است در رگ‌های عمقی پا ایجاد شود. این بیماری سالانه دو میلیون آمریكایی را درگیر می‌كند و می‌تواند خطرناك باشد؛ زیرا امكان دارد لخته‌ای خون جداشده و در مسیر جریان خود وارد ریه‌ها شود و باعث آمبولی ریه شود كه كشنده است. سرطان، چاقی، عدم تحرك ناشی از بستری شدن طولانی مدت، مسافرت طولانی، حاملگی و پیری خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد.

بعضی مواقع تنها ورم در ناحیه پا دیده می‌شود، ولی دردی وجود ندارد. اگر در ماهیچه‌ ساق پا درد و تورم احساس كردید، فورا به پزشك مراجعه كنید. بیماری دیابت با سوزش پا و ساق پا همراه است. حسی شبیه فرو رفتن سوزن در كف پا در این بیماری وجود دارد. مشكلات قلبی و عروقی از اولین نشانه‌های دیابت است. قندخون بالا سبب سوزش پا و نوك انگشتان می‌شود كه می‌تواند نشانه‌ای از آسیب‌های عصبی باشد.

علائم سكته

سكته سومین عامل مرگ و میر در میان انسان‌ها و یكی از عوامل اصلی ناتوانی‌های بسیار شدید است. با بروز علائم زیر باید هر چه سریع‌تر به متخصص مربوطه مراجعه كرد:  بیحسی و ضعف صورت، بازو، پا و خصوصا یك سمت بدن  گیجی، اشكال در فهم و حتی اختلال در گویش  عدم توانایی برای دیدن اطراف و پیرامون خود با هر دو چشم یا یكی از آنها  مشكل در راه رفتن، سرگیجه و عدم تعادل بدن  سردردهای شدید و ناگهانی، بدون هیچ‌گونه علت مشخص  از دست دادن هوشیاری به طور ناگهانی یا تدریجی در چنین مواقعی بیمار نباید چیزی بخورد یا بیاشامد.

اگر بیمار هوشیار است، به او كمك كنید تا دراز بكشد؛ به طوری كه سر و شانه‌هایش مختصری بالاتر از تنه، روی چیزی تكیه كند. سر او را به بالا خم كنید. گاه برخی از بیماری‌ها با هم به سراغ بیمار می‌آیند؛ اما با آگاهی از این بیماری‌ها می‌توان كمك زیادی به سالم‌تر ماندن كرد. پزشكان هنوز نمی‌دانند چرا بیمارانی كه به یك بیماری مبتلا هستند، ممكن است در معرض بیماری‌های غیرمرتبط دیگر و حتی گاهی بیماری‌های بسیار جدی‌تر قرار بگیرند.

یكی از شایع‌ترین بیماری‌ها، ارتباط بین میگرن و حمله قلبی است. اگر به طور مداوم دچار میگرن می‌شوید، به خصوص میگرنی كه همراه با نوعی علائم هشداردهنده بینایی و یا حسی است، ممكن است مستعد حمله قلبی باشید. براساس پژوهش‌ها، افراد مبتلا به میگرن بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی هستند.

اگر در ماه یك تا دو بار به دردهای میگرنی مبتلا می‌شوید، نسبت به كسانی كه اصلا دردهای میگرنی ندارند، پنجاه درصد بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی هستید و اگر میگرن هفته‌ای یكبار یا بیشتر به سراغ‌تان می‌آید، سه برابر بیشتر از دیگران در معرض بیماری‌های قلبی قرار دارید.

فشار خون بالا و ارتباط آن با دیابت

پزشكان از ارتباط بین فشار خون بالا و دیابت در شگفتند؛ زیرا این دو بیماری اغلب با هم بروز می‌كنند؛ به خصوص در افراد چاق. اگر فشار خون بالا باشد، خطر ابتلا به دیابت هم افزایش می‌یابد. یكی از دلایل آن التهاب زیاد بدن یا وجود هرگونه عیب و نقص در لایه‌ی داخلی رگ‌هاست كه باعث می‌شود سلول‌های خون به اطراف رگ‌ها تراوش كرده و خطرساز شوند.

سندرم متابولیك و ارتباط آن با سنگ كلیه

سندرم متابولیك یك بیماری جدی است كه می‌تواند با حملات قلبی، دیابت و حتی مرگ همراه باشد. اگر اضافه وزن دارید، تری‌گلیسیرید خون‌تان بالا است، كلسترول خوب خون شما پایین و فشار خون‌تان بالاست یا گلوكز خون‌تان دچار مشكل شده است، در معرض این بیماری هستید.

سندرم متابولیك می‌تواند با بیماری سنگ كلیه همراه باشد. اگر دو تا سه علامت از علائم ذكرشده را داشته باشید، درصد بروز این بیماری بسیار افزایش می‌یابد. چاقی نقش مهمی در سندرم متابولیك و سنگ كلیه دارد. افرادی كه دچار اضافه‌وزن هستند، تمایل بیشتری به مصرف پروتئین و سدیم دارند و این مواد باعث تشكیل سنگ‌های بلوری می‌شود.

آسم و ارتباط آن با افسردگی و اضطراب

مشكلات تنفسی باعث خشم و یا حتی افسردگی می‌شوند. مسائل روانی می‌تواند بیماری آسم را تشدید كند. دانشمندان سال‌هاست در این زمینه تحقیق و بررسی می‌كنند، ولی آنچه مشخص است، اینكه ارتباط نزدیكی بین بیماری آسم و افسردگی وجود دارد.

 

براي خواندن بخش اول- درد‌های هشدار دهنده- اينجا كليك كنيد.

برچسب ها: علائم سكته، درد شدید ساق پا، درد شديد ساق پا، آسم و افسردگي، سندرم متابولیك و سنگ كليه تعداد بازديد: 708 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز