Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 29 شهریور 1403 - 04:26

20
دی
گوشزدهای پزشكی

گوشزدهای پزشكی

حضور زن باردار در محیطی كه قبلا درآنجا كسی سیگار كشیده برای ریه‌های جنین وی عواقب نامطلوبی می‌تواند داشته باشد.

تحريريه پزشك امروز

 

 

خطر سموم بر جای مانده از دود سیگار برای رشد ریه‌های جنين

تماس مادر با سموم برجای مانده از دود سیگار در دوران بارداری به ریه‌های جنین آسیب می‌رساند. پزشكان آمریكایی تاكید كردند مواد سمی باقیمانده از دود تنباكو و دخانیات در فضا و روی سطوحی كه افراد در آنجا سیگار كشیده‌اند در رشد ریه‌های جنین در رحم مادر تاثیر منفی بر جای می‌گذارد.

حضور زن باردار در محیطی كه قبلا درآنجا كسی سیگار كشیده برای ریه‌های جنین وی عواقب نامطلوبی می‌تواند داشته باشد. مواد سمی حاصل از دود سیگار روی سطوح مختلف مثل وسایل منزل و دیوارها، روی اتومبیل‌ها، اثاثیه و مبلمان، پرده‌ها، لباس‌ها و هر سطح دیگری باقی می‌مانند. این ذرات به دلیل اینكه فوق العاده ریز و نامحسوس هستند و وزن مولكولی بیشتری دارند خطر ابتلا به آسم را تشدید می‌كنند. لمس سطوح آلوده به این مواد سمی یا تنفس هوایی كه حاوی این ذرات خطرناك و مضر هستند مهمترین روشهای ورود آنها به درون بدن و تماس با آنها است.

امیدی برای كاهش علایم شیزوفرنی

بیماری شیزوفرنی كه یك اختلال روانی جدی و خطرناك است از طریق نوعی اسید آمینه موسوم به L-Lysine می‌تواند قابل درمان باشد. در حال حاضر میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به این اختلال روانی مبتلا هستند. این روانپزشكان در آزمایشات ابتدایی خود دریافته‌اند بیمارانی كه همراه با داروهای معمولی خود از اسید آمینه L-Lysine نیز مصرف می‌كنند از شدت علایم آنها كاسته می‌شود.

علایم این بیماری شامل كاهش قدرت تمركز و حافظه، كاهش توانایی مقابله با شرایط مختلف اجتماعی و در حالت شدیدتر تمایل به خودكشی است. اسید آمینه L-Lysine در كاهش عوارض منفی و ذهنی شیزوفرنی سودمند و موثر است. در این آزمایشات به بیماران 6 گرم از این اسیدآمینه داده شد و یك گروه دیگر نیز دارونما دریافت كردند. این دوره آزمایشی 4 هفته طول كشید. پس از این مدت با انجام یكسری آزمایشات خون در هر دو گروه معلوم شد افرادی كه در خونشان سطح این اسید آمینه بیشتر بود، احساس بهتری داشتند و علایم بیماری در آنها كمتر شده بود.

نانوالماس‌ها؛ ابزار تازه دانشمندان در نبرد با سرطان‌های مقاوم

می‌توان از ذرات کوچک کربن که نانوالماس نامیده می‌شوند، به‌عنوان حامل‌های رسانشی موثر در درمان سرطان‌های مقاوم استفاده کرد. «دین هو» و همکارانش در آزمایش‌های درون‌تنی که روی سرطان کبد و سینه انجام دادند، دریافتند که اگر دُزی از داروی شیمی‌درمانی را که در حالت عادی کشنده است، به این نانوالماس‌ها متصل كنیم، می‌تواند اندازه تومور را در موش‌ها تا حد زیادی کاهش دهد.

در این حالت، شانس زنده ماندن موجودات مبتلا افزایش یافته و هیچ اثر جانبی نامطلوبی روی بافت‌های دیگر مشاهده نمی‌شود. در صورت اثبات ادعای این محقق، این اولین باری خواهد بود که از نانوالماس‌ها در درمان سرطان‌های مقاوم به دارو استفاده می‌شود. «هو» و همکارانش از موش‌های مبتلا به سرطان کبد و سینه در تحقیقات خود استفاده کردند. در این سرطان‌های مقاوم دارو می‌تواند وارد تومور شود، اما به دلیل پاسخ ذاتی کبد و سینه بلافاصله از درون این بافت‌ها بیرون انداخته می‌شود.

این مدت زمان طولانی ماندن دارو درون تومور بدین معناست که می‌توان از دُز پایین‌تری از دارو استفاده کرد و در نتیجه اثرات جانبی نامطلوب کاهش می‌یابد. این محققان همچنین دریافتند که استفاده از کمپلکس‌های نانوالماسی موجب کاهش تعداد گلبول‌های سفید خون نمی‌شود که این امر در درمان سرطان بسیار مهم است.

یك تزریق استخوان ‌ساز برای درمان پوكی استخوان

پزشكان می‌گویند درحال حاضر می‌توانند با كمك یك تزریق استخوان‌ ساز، بیماری پوكی استخوان را درمان كنند. در تزریق فوق از یك داروی استخوان ‌ساز استفاده می‌شود كه تعداد دفعات درمان را در افراد مبتلا به پوكی استخوان از یك روز در میان به هر سه‌ ماه یك‌ بار تقلیل می‌دهد. بیشتر داروهایی كه در حال حاضر برای درمان پوكی استخوان موجود هستند در واقع با جلوگیری از شكسته شدن استخوان‌های سالخورده و پیر با این بیماری مقابله می‌كنند اما داروی جدید كه ظرف 3 سال آینده وارد بازار خواهد شد با پیوند خوردن با پروتئینی موسوم به «اسكلروستین» به درمان پوكی استخوان كمك می‌كند.

این پروتئین تولید استخوان‌های جدید را كند كرده و یا متوقف می‌سازد و داروی جدید با متوقف ساختن عملكرد پروتئین مزبور، روند تولید بافت استخوانی جدید را تسریع می‌كند. تأثیر داروی فوق در یك آزمایش روی بیش از ده‌ها زن داوطلب بررسی شده است. این دارو حاصل تلاش مشترك دو شركت آمریكایی و بلژیكی است.

تماشای بیش از حد تلویزیون به قلب كودكان آسیب می‌زند

كودكان 6 یا 7 ساله كه بیشتر وقت خود را صرف تماشای تلویزیون می‌كنند، نسبت به كسانی كه به طور منظم در فعالیت‌های فضای باز شركت كنند، در پشت چشم خود مویرگ‌های باریكتری دارند. كودكان به طور متوسط حدود 2ساعت را در طول روز جلوی تلویزیون یا كامپیوتر صرف می‌كنند اما از سوی دیگر تنها 36 دقیقه را به فعالیت بدنی اختصاص می‌دهند.

هر یك ساعت تماشای بیشتر تلویزیون به طور متوسط 1.53 هزارم میلی‌متر از قطر سرخرگ‌های شبكیه را كاهش می‌دهد و با افزایش 10 میلی‌متر جیوه‌ای فشار خون سیستولیك همراه است. این در حالی است كه كودكان دارای بالاترین سطح فعالیت بدنی به میزان بیش از یك ساعت در روز، به طور قابل توجهی عروق شبكیه چشم بازتری دارند.

كودكان دارای سطح بالای فعالیت بدنی از لحاظ عروقی در مقایسه با افراد با میزان فعالیت جسمی كم، سالمترند. تغییرات عروقی بدن نشان‌دهنده تغییراتی در سایر نقاط بدن است كه تغییرات انجام‌گرفته در بدن كودكان بسیار هشداردهنده است.

 

برچسب ها: خطرات دود سيگار، كاهش علایم شیزوفرنی، درمان پوكي استخوان، تلويزيون به قلب كودكان آسيب مي زند، راه هاي مبارزه با سرطان ها تعداد بازديد: 761 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز