Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
جمعه 7 اردیبهشت 1403 - 23:20

14
فروردین
سردردهای صبحگاهی (1)

سردردهای صبحگاهی (1)

به علت آنكه در برخی بیماری‌های جدی، از جمله تومورهای مغزی سردرد صبح‌ها از شدت بیشتری برخوردار است، تشخیص علت دقیق این سردردها اهمیت بسیاری دارد.

دكتر مهدی دستجردی؛ متخصص مغز و اعصاب

 

 

 

سردردهای صبحگاهی به مواردی اطلاق می‌شود كه در هنگام صبح، سردرد شخص را از خواب بیدار كند و یا هنگام بیدار شدن از خواب سردرد وجود داشته باشد. این سردردها علل مختلفی دارند و علی‌رغم اینكه اكثراً خطر جدی برای فرد ایجاد نكرده و به سادگی قابل كنترل هستند، ولی با در نظر گرفتن اینكه در تعداد كمی از موارد بیماری‌های خطرناكی موجب سردردهای صبحگاهی می‌شوند.

متخصصین مغز و اعصاب توجه خاصی به این نوع سردردها دارند. به عبارت دیگر به علت آنكه در برخی بیماری‌های جدی، از جمله تومورهای مغزی سردرد صبح‌ها از شدت بیشتری برخوردار است، تشخیص علت دقیق این سردردها اهمیت بسیاری دارد.

میگرن

اكثر موارد سردردهای صبحگاهی به‌علت میگرن هستند. میگرن نوعی سردرد تكرارشونده است كه زمینه ارثی دارد. این سردرد معمولاً در یك طرف سر بوده و ضربان‌دار است. مهم‌ترین مشخصه میگرن آن است كه به عوامل محیطی حساس می‌باشد. افراد مبتلا به میگرن می‌دانند با چه عاملی دچار سردرد می‌شوند.

از جمله این عوامل می‌توان به باد سرد، گرما، نور شدید، آلودگی هوا، بوی عطر و سیگار، خستگی، بی‌خوابی و خواب بیش از حد اشاره نمود. همچنین عوامل درونی مثل عصبانیت، تغییرات دوره‌ای هورمونی در خانم‌ها و غمگین بودن نیز می‌تواند موجب شروع سردرد شود.

افراد مبتلا به میگرن هنگام سردرد بسیار به نور و سروصدا حساس می‌شوند و ترجیح می‌دهند در یك اطاق تاریك و بی‌صدا استراحت كنند. حالت تهوع یكی از علائم شایع در میگرن است و اگرچه كمتر به استفراغ می‌انجامد، ولی اگر استفراغ رخ دهد، سردرد كاهش خواهد یافت.

به‌طور معمول اگر شخص مبتلا به میگرن به خواب برود، پس از بیدار شدن سردرد بسیار كمتر می‌شود با این‌حال در برخی از موارد میگرن و به‌خصوص حملات شدید آن، حتی پس از بیدار شدن از خواب نیز سردرد دارند و گاه سردرد میگرنی شخص را از خواب بیدار می‌كند.

به علت شیوع زیاد میگرن به‌خصوص در خانم‌ها (كه از هر پنج زن یكی میگرن شدید دارد) در مجموع شایع‌ترین علت سردرد صبحگاهی میگرن است. نكته بسیار مهم در مورد میگرن آن است كه اگر روش صحیح درمانی اتخاذ شود، كنترل آن بسیار ساده است. برعكس اگر بیمار بخواهد با مصرف مداوم داروهای مسكن با آن مقابله كند، به‌تدریج سردردها بیشتر و بیشتر شده به‌طوری كه سردرد مداوم و هرروزه می‌شود و زندگی فرد را به طور كامل مختل می‌كند.

به بیان ساده بیمار به سطح بالای داروهای مسكن عادت می‌كند و به محض آنكه مقدار دارو در خون كاهش می‌یابد، دچار سردرد می‌شود این اتفاق در هنگام خواب رخ می‌دهد، چرا كه در آن زمان سطح دارو در خون پایین می‌آید و سردرد شدید شخص را بیدار می‌كند. بیمار به سراغ قفسه داروها رفته و مقداری مسكن می‌خورد و این چرخه به‌طور مداوم تكرار می‌شود. اما درمان صحیح میگرن شدید با داروهایی غیر از مسكن‌هاست...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- سردردهای صبحگاهی- اینجا كلیك كنید.

 

برچسب ها: سردرد، میگرن، تومورهای مغزی، سردردهای صبحگاهی، علل سردردها، افراد مبتلا به میگرن، سردرد میگرنی تعداد بازديد: 1127 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز