Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 29 شهریور 1403 - 04:45

20
دی
درد‌های هشدار دهنده (بخش اول)

درد‌های هشدار دهنده (بخش اول)

درد و ناراحتی در ناحیه قفسه سینه، گلو، فك، شانه، بازو و شكم: درد قفسه سینه می‌تواند ناشی از التهاب ریوی یا پنومونیا یا یك حمله قلبی باشد.

تحریریه دنیای سلامت

 

 

به طور كلی دو نوع درد داریم: یكی دردهای قابل تحمل و دیگر، دردهای جدی و شدید كه نباید به هیچ‌وجه نادیده گرفته شوند. تشخیص این دردها از یكدیگر بسیار مهم است. برخی از دردها را نباید نادیده گرفت. این نوع دردها وقتی به ناگاه به سراغ ما بیایند، كمی طولانی‌تر و متفاوت از حالت معمول هستند. این دردها باید هر چه زودتر مداوا شوند و به هیچ‌وجه نباید از كنار آنها سرسری رد شد:

سردرد شدید

اگر در ناحیه سر احساس درد كردید، به آن بی‌توجه نباشید. اگر سرما خورده‌اید، سردرد شما می‌تواند ناشی از سینوس‌های مغزی باشد. همچنین ممكن است درد ناشی از خونریزی مغزی یا تومورهای مغزی نیز باشد. سردردهای شدید را میگرن می‌نامند. اگر سردرد با سایر علائم میگرن همراه نباشد (مثل تار دیدن)، ممكن است در اثر اتساع عروق مغز ایجاد شده باشد. قطع اتساع عروقی می‌تواند در عرض چند دقیقه موجب آسیب رسیدن به مغز شود. بنابراین در چنین مواقعی فورا به پزشك مراجعه كنید.

درد قفسه سینه

درد و ناراحتی در ناحیه قفسه سینه، گلو، فك، شانه، بازو و شكم: درد قفسه سینه می‌تواند ناشی از التهاب ریوی یا پنومونیا یا یك حمله قلبی باشد. البته در ناراحتی‌های قلبی الزاما درد وجود ندارد؛ بنابراین نباید منتظر درد ماند. اغلب بیماران قلبی از فشاری كه در ناحیه قفسه سینه احساس می‌كنند، شكایت دارند.

ناراحتی‌های مربوط به بیماری قلب ممكن است در قسمت بالاتر از قفسه سینه، مثل گلو، فك، شانه و بازوی چپ، شكم و حتی همراه با حالت تهوع باشد. اگر درد مزمن و یا غیر قابل توصیف دارید و از طرفی جزء افراد پرخطر هستید، نباید منتظر بمانید؛ سریعا اقدام كنید. افراد زیادی به خاطر تشخیص اشتباه، با این تصور كه دردشان ناشی از ناراحتی‌های گوارشی است، درمان را به تعویق می‌اندازند؛ ولی پس از مدتی متوجه اصل بیماری می‌شوند.

علائم و نشانه‌های مربوط به حملات قلبی در خانم‌ها و آقایان كمی متفاوت است؛ ولی هر دو جنس در سه مورد با هم تشابه دارند: درد قفسه سینه، كوتاه شدن نفس و درد قسمت‌های فوقانی بدن كه پیش از آن سابقه نداشته است. احتمال بروز بیماری‌های قلبی بعد از یائسگی افزایش می‌یابد. این بیماری زنان بیشتری را نسبت به مردان از بین می‌برد؛ اما خطر ابتلای مردان بیشتر است.

درد پشت، بین دو استخوان پهن شانه

این درد اغلب به دلیل ورم مفاصل یا تورم مفصل ایجاد می‌شود؛ اما می‌تواند ناشی از حملات قلبی یا ناراحتی‌های شكمی یا گوارشی نیز باشد. یكی از علت‌ها ممكن است ناشی از قطع سرخرگ آئورت باشد كه به صورت درد ناگهانی بروز می‌كند. افرادی كه در معرض ابتلا به این بیماری هستند، ممكن است دیواره رگ‌ها آسیب ببیند.

فشار خون بالا، مشكلات گردش خون، مصرف دخانیات و بیماری دیابت می‌توانند این علائم را به وجود آورند. درد قسمت فوقانی كمر را باید جدی گرفت. بسیاری از این دردها به دلیل التهاب مفاصل یا همان آرتروز ایجاد می‌شوند. اما از دلایل دیگر درد بخش تحتانی كمر می‌توان به حملات قلبی یا مشكلات شكم اشاره كرد. یكی از خطرناك‌ترین علل درد بخش تحتانی كمر مشكلات مربوط به آئورت است كه سبب بروز درد شدید و ناگهانی می‌شود.

درد شدید شكم

آیا تا به حال دچار آپاندیسیت شده‌اید؟ درد شكم ممكن است به دلیل پارگی آپاندیس، سنگ كیسه صفرا یا مشكلات مربوط به لوزالمعده، زخم معده و یا انسداد روده‌ها باشد. درد شكم را ساده تلقی نكنید: اگر در پهلوی راست خود احساس درد تیزی می‌كنید و آپاندیس دارید، هنگام درد حركت تند و سریع انجام ندهید، زیرا ممكن است موجب پارگی آن شود. كیست تخمدان نیز می‌تواند موجب بروز این درد شود.

در واقع این كیسه‌های پر از مایع خطرناك نیستند و اغلب خود به خود محو می‌شوند؛ اما اگر دچار پارگی یا پیچ‌خوردگی شوند، درد وحشتناكی ایجاد می‌كنند. اگر اخیرا احساس می‌كنید كه دچار نفخ شدید شكم و روده شده‌اید، بدترین حالت ممكن این است كه دچار سرطان تخمدان شده‌اید؛ زیرا یكی از علائم اصلی سرطان تخمدان درد ناحیه شكمی، مشكل در بلع غذا و نفخ شدید دل و روده است. اگر بیش از دو تا سه هفته چنین علائمی داشتید، حتما به پزشك مراجعه كنید.

 

 

براي خواندن بخش دوم- درد‌های هشدار دهنده- اينجا كليك كنيد.

برچسب ها: سردرد شدید چيست، راه هاي درمان درد قفسه سينه، درمان درد شديد شكم، علل ايجاد دردهاي مختلف، درمان و پيشگيري از دردها تعداد بازديد: 1810 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز