پنجشنبه 29 شهریور 1403 - 04:51

دی
آموختنی های مفید

تحریریه پزشك امروز

نقش پروتئین‌ها در مقابله با ایدز

پزشكان سوئیسی می‌گویند آزمایشات روی گونه‌ای از میمون‌ها نشان می‌دهد كه این حیوانات به دلیل داشتن نوعی پروتئین در برابر ویروس HIV مقاوم هستند. این پزشكان معتقدند مطالعه بیشتر روی نحوه عملكرد این پروتئین می‌تواند جنبه‌های جدیدی را برای درمان بیماری ایدز در انسان‌ها فراهم سازد. این پروتئین سلولی كه TRIM5 نام دارد به محض ورود ویروس به داخل سلول آن را تحت كنترل می‌گیرد و از تكثیر ویروس جلوگیری می‌كند.

اگر TRIM5 به ویروس HIV آلوده شود بلافاصله یك واكنش ایمنی از خود نشان می‌دهد و بنابراین می‌توان آن را یك حسگر ویروس ایدز در سیستم ایمنی طبیعی بدن دانست. برخلاف سیستم ایمنی سازگار كه فقط در صورت مواجهه با یك عامل بیماری‌زای خاص فعال می‌شود، سیستم ایمنی طبیعی قادر است به محض تماس با این عوامل آنها را ریشه‌كن كند.

انسان‌ها هم دارای یك پروتئین TRIM5 هستند، اما در بدن انسان این پروتئین برای مقابله با ویروس ایدز تأثیر كمتری دارد. ایدز یك بیماری ویروسی است كه عامل انتقال آن ویروس HIV می‌باشد كه پس از ورود به بدن به تدریج سیستم دفاعی بدن را مختل می‌سازد. به طوری كه فرد طی سال‌ها به انواع عفونت‌ها و سرطان‌ها مبتلا شده و در نهایت می‌میرد. از زمانی كه فرد به ویروس این بیماری مبتلا می‌شود تا زمانی ‌كه علایم آن بروز كند ممكن است بیش از 10 سال طول بكشد.

کشف یک ژن جدید عامل توسعه بیماری‌های کلیوی

گروهی از دانشمندان آمریکایی ژنی را کشف کردند که می‌تواند منجر به کاهش توانایی کلیه‌ها در تصفیه خون و افزایش احتمال بروز بیماری‌های کلیوی شود. محققان موسسه تحقیقات ژنومیک انتقالی ژنی با عنوان PVT1 کشف کردند که می‌تواند موجب بروز بیماری‌های کلیوی، از کار افتادن کلیه و در نهایت مرگ شود.

سطح بیان این ژن در پاسخ به افزایش قند خون می‌تواند به 5 برابر سطح بیان نرمال آن برسد. افزایش قند خون شرطی است که اغلب با بیماری دیابت همراه است. با خاموش کردن و یا کاهش بیان ژن PVT1 می‌توان میزان تولید پروتئین‌های مرتبط با «تجمع زیاد ماتریکس خارج از سلولی» (ECM) در گلومرول‌ها را کاهش داد. گلومرول‌ها بخشی از واحد تصفیه خون در کلیه‌ها هستند.

تجمع زیاد ECM در سلول‌های مزانژیال که جریان خود را در مویرگ‌های کلیه تنظیم می‌کنند از علایم توسعه بیماری نفرونی دیابتی یا همان بیماری کلیه است. این بیماری، عمر متوسط بیماران دیابتی را کاهش می‌دهد.»

یك روش عجیب برای محافظت از قلب

خوردن دونات پس از مصرف تنقلات و فست فود می‌تواند روشی برای محافظت از قلب باشد. این پزشكان می‌گویند این روش درمانی عجیب و چرب تا حدودی ماهیچه قلب را تقویت می‌كند و از میزان آسیب دیدگی قلب در هنگام وقوع سكته قلبی می‌كاهد. رژیم غذایی پرچرب زیاد یا كوتاه مدت در حیوانات آزمایشگاهی از عملكرد قلب حفاظت می‌كند.

جلوگیری از پیشرفت آلزایمر با تزریق یك واكسن

در این دو روش با تزریق یك واكسن روند بیماری متوقف می‌شود اگرچه این واكسن‌ درمان قطعی برای آلزایمر نیست اما ثابت شده است كه روند رشد بیماری را تا 50 درصد كاش می‌دهد و حتی آسیب‌های وارد شده به مغز را می‌تواند جبران كند.

این واكسن یكی از دو واكسنی است كه برای مقابله با این بیماری تهیه شده بودند و اكنون تنها این یك واكسن به مرحله سوم آزمایش رسیده است. این واكسن در حال حاضر به 20 مرحله نهایی آزمایشات بالینی رسیده كه قرار است روی بیش از 10 هزار بیمار از سراسر جهان كه صدها نفر از آنها انگلیسی هستند، آزمایش و ارزیابی شود. واكسن فوق مانع از تشكیل آمیلوئید می‌شود. آمیلوئید پروتئینی است كه موجب بسته شدن مسیرهای مهم ارتباطاتی بین سلول‌ها در مغز شده و در نتیجه منجر به آلزایمر می‌شود.

التهاب؛ زمینه‌ساز ابتلا به سرطان

التهاب می‌تواند زمینه ابتلا به سرطان را فراهم كند. التهاب مزمن بر اثر عفونت یا ابتلا به ناراحتی‌ها و بیماری‌هایی مثل بیماری مزمن التهاب روده ایجاد می‌شود. وجود التهاب مزمن در بدن در واقع تا 25 درصد خطر ابتلا به تمام انواع سرطان‌ها را تشدید می‌كند. التهاب موجب تحریك افزایش سطح نوعی مولكول موسوم به «micro RNA-155» می‌شود.

افزایش این مولكول به نوبه خود موجب كاهش سطح پروتئین‌هایی می‌شود كه در ترمیم مولكول وراثتی دی ان آ نقش مثبتی دارند در نتیجه این تغییرات، تعداد جهش‌های ژنتیكی در بدن افزایش می‌یابد و منجر به بروز سرطان می‌شود.

شناسایی سرطان سر و گردن با بینی‌مصنوعی نانویی!

دانشمندان موفق به ساخت یك بینی مصنوعی شده‌اند كه می‌تواند مولكول‌های موجود در تنفس انسان را كه نشانگر وجود سرطان سر و گردن در افراد هستند، شناسایی كند. چنین دستگاهی برای میلیون‌ها قربانی سرطان در جهان بسیار حیاتی است، چرا كه سرطان سر و گردن تا مرحله پیشرفته‌شان قابل شناسایی نیستند و در این مرحله، دیگر قابل درمان نخواهند بود.

این دستگاه كه از سوی سازندگان آن بینی مصنوعی نانو (NA-NOSE) نام گرفته، از پنج نانوذره طلا و چند نرم‌افزار خلاقانه تشكیل شده و می‌تواند الگوهای مولكول‌های مرتبط با سرطان سر، گردن و حتی ریه موجود در تنفس انسان را شناسایی كند.

این حسگرها بسیار ریز هستند. تنها تعداد كمی از مولكول‌هایی كه این حسگرها به دنبال آن هستند، می‌توانند ویژگی‌های الكتریكی این مواد را تغییر دهند كه منجر به یك نتیجه می‌شود. این موضوع بدین معنی است كه حسگرها می‌توانند تمركز بسیار كم چنین تركیباتی را نیز تشخیص دهند و از آنجایی كه تنفس انسان تا 80 درصد از بخار آب تشكیل شده، این امر بسیار حیاتی محسوب می‌شود.

این دستگاه بر روی 80 داوطلب كه به سرطان‌های مختلف سر و گردن مانند دهان، لب، سینوس‌ها‌، حنجره و غدد بزاقی مبتلا بودند آزمایش شد. سرطان‌های نواحی سر و گردن هشتمین نوع رایج در جهان هستند. در این آزمایش تعدادی مبتلا به سرطان ریه نیز بودند. این دستگاه توانست تفاوت بین بیماران مبتلا به سرطان سر، گردن و سرطان ریه را با افراد سالم تشخیص دهد.

برچسب ها: نقش پروتئين در مقابله ايدز، ژن عامل بيماري كليوي، راه محافظت از قلب، جلوگيري از پيشرفت آلزايمر، شناسايي سرطان سر و گردن تعداد بازديد: 717 تعداد نظرات: 0