Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 29 شهریور 1403 - 04:31

5
بهمن
كنترل سكته مغزی با فناوری «سونار»!

كنترل سكته مغزی با فناوری «سونار»!

هسته مركزی اختلال در اوتیسم، اختلال در ارتباط است.

تحریریه پزشك امروز

 

 

یك تیم متشكل از رادیولوژیست‌ها و متخصصان بازنشسته سونار نیروی دریایی آمریكا از فناوری سونار برای ساخت یك دستگاه جدید استفاده كرده‌اند كه به شناسایی و تشخیص و نظارت سریعتر بر سكته مغزی كمك می‌كند.

این دستگاه قابل پوشش در ناحیه سر كه با یك كنسول مبتنی بر لب‌تاپ قابل حمل تركیب شده، قادر است گونه‌های مختلف سكته و جراحات مغزی را شناسایی و محل آن را مشخص كند،‌ جریان طبیعی خون را از شرایط تهدید كننده حیات تمیز داده و در چند دقیقه تشخیص اولیه را منتقل می‌كند.

این دستگاه از تعدادی حسگر برای اندازه‌گیری جریان خون در مغز استفاده می‌كند. هر نبض مغز به یك موج فشار منجر می‌شود كه از رگ‌های خونی كه از همه طرف به سمت خارج كشیده‌ شده‌اند نشات می‌گیرد. هنگامی كه این موج با جمجمه اصابت می‌كند، سرعت می‌گیرد. این دستگاه این سرعت را اندازه‌گیری كرده و ثبت می‌كند.

به گفته این دانشمندان، ‌همان طور كه سونار صدای وال‌ها و سایر موجودات را از صدای كشتی‌ها تشخیص می‌دهد، ‌این دستگاه نیز می‌تواند ناهنجاری‌های مغزی مانند آنوریسم، اختلالات شریانی، سكته مغزی ایسكمیك و آسیب‌های مغزی پس از سوانح و سایر اختلالات را تشخیص دهد.

اوتیسم و صرع ریشه مشترك ژنتیكی دارند

پزشکان برای نخستین بار در آزمایشات خود به ریشه‌های ژنتیکی مشترک بین اوتیسم و صرع دست پیدا کرده‌اند. گروهی از متخصصان مرکز تحقیقات CHUM برای اولین بار یک ژن جدید را شناسایی کرده‌اند که افراد را هم در معرض ابتلا به اوتیسم و هم در معرض صرع قرار می‌دهد.

دکتر پاتریک کوزت که سرپرستی این تیم را برعهده دارد، یک جهش شدید را در ژن «سیناپسین» شناسایی کرده است که در بررسی‌های وی این ژن در تمام افراد مبتلا به صرع و نیز کسانی که به اوتیسم مبتلا بوده‌اند، وجود داشته است. این آزمایشات با همکاری محققان دانشگاه مونترال برای اولین بار نقش ژن SYN1 را در بروز اوتیسم نشان می‌دهد.

به گفته روانپزشكان، این اختلال بر رشد طبیعی مغز در حیطه تعاملات اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی تاثیر می‌گذارد. كودكان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم در ارتباطات كلامی و غیركلامی، تعاملات اجتماعی و فعالیت‌های مربوط به بازی، مشكل دارند. این اختلال ارتباط با دیگران و دنیای خارج را برای آنان دشوار می‌سازد. در بعضی موارد رفتارهای خودآزارانه و پرخاشگری نیز در این بیماران دیده می‌شود.

در این افراد حركات تكراری مثل دست زدن و پریدن، پاسخ‌های غیرمعمول به افراد، دلبستگی به اشیا و یا مقاومت در مقابل تغییر نیز دیده می‌شود و ممكن است در حواس پنجگانه نیز حساسیت‌های غیرمعمول نشان دهند. هسته مركزی اختلال در اوتیسم، اختلال در ارتباط است.

متخصصان كانادایی در آزمایشات جدید خود دریافتند که ژن «سیناپسین» نقش حیاتی در رشد غشا اطراف انتقال دهنده‌های عصبی در مغز ایفا می‌كند. این انتقال دهنده‌ها برقرار کننده ارتباطات بین نورون‌ها هستند که آسیب دیدگی آنها روی این ارتباطات تاثیر مخرب می‌گذارد و عملكرد مغز را با اختلال مواجه می‌سازد.

 

برچسب ها: تشخيص سكته مغزي، اوتیسم و صرع ریشه، انتقال دهنده‌های عصبی، مبتلايان به اوتيسم، اتيسم و صرع ريشه تعداد بازديد: 706 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز