Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 29 شهریور 1403 - 04:26

20
دی
آكنه شدید و تمایل به خودكشی

آكنه شدید و تمایل به خودكشی

سیگار كشیدن، زمان مرگ را در زنان مبتلا به سرطان سینه تسریع می‌كند. زنان مبتلا به سرطان سینه كه قبلا سیگار می‌كشیدند و یا هنوز هم به سیگار كشیدن ادامه می‌دهند، بیشتر در معرض خطر مرگ هستند.

گفتگو:فرزانه صدقی

 

 

افرادی كه با نوع شدید «آكنه» (جوش‌های غرور جوانی) دست به گریبان هستند، بیشتر دچار رفتارهای خودكشی می‌شوند.  در بررسی‌های قبلی نیز نشان داده شد كه درمان‌های دارویی از قبیل «ایزوتری تینوئین» كه با نام‌های روآكیوتان، آكیوتان، آمنستین، كلاراویس، یا دكیوتان عرضه می‌شوند، ممكن است به افسردگی منجر شده و رفتارهای خودكشی را در مصرف‌كنندگان افزایش دهند.

پس از پایان درمان دارویی و در صورتی كه درمان نتیجه ندهد و زندگی اجتماعی فرد بهبود نیابد باز هم رفتارهای اقدام به خودكشی در بیمار تشدید می‌شود و این رفتارهای پرخطر صرفا به دلیل مصرف داروها نیست.

افزایش خطر مرگ در زنان سیگاری مبتلا به سرطان سینه

سیگار كشیدن، زمان مرگ را در زنان مبتلا به سرطان سینه تسریع می‌كند. زنان مبتلا به سرطان سینه كه قبلا سیگار می‌كشیدند و یا هنوز هم به سیگار كشیدن ادامه می‌دهند، بیشتر در معرض خطر مرگ هستند. سیگار خطر مرگ را در این بیماران تا 39 درصد افزایش می‌دهد.

این یافته بسیار حائز اهمیت است، چون در بررسی‌های پیشین هیچ رابطه‌ای بین تاثیر قرار گرفتن در معرض دود سیگار و افزایش خطر مرگ ناشی از آن در مبتلایان به سرطان سینه پیدا نشد، اما در این آزمایشات كه در سطح گسترده‌تری انجام‌گرفته، متخصصان وجود چنین رابطه‌ای را تایید ‌كرده‌اند. این آزمایشات ادامه خواهد داشت و با تاییدات بعدی پیغام مهمی برای این بیماران سیگاری باقی خواهد ماند و آن اینكه كشیدن سیگار را متوقف كنید و هرگز حتی در معرض دود سیگار دیگران هم قرار نگیرید.

اسكیزوفرنی پیامد ناگوار سوءاستفاده جنسی در دوران كودكی

كودكانی كه در سن پایین مورد سوءاستفاده جنسی قرار می‌گیرند، بیشتر با خطر ابتلا به اسكیزوفرنی (جنون جوانی) مواجه هستند. این كودكان اغلب در سنین بالاتر به بیماری‌های روانپریشی مبتلا می‌شوند. كودكان در صورتی كه مورد سوءاستفاده جنسی قرار گیرند در سنین بالاتر و نوجوانی در معرض خطر ابتلا به اسكیزوفرنی و دیگر اختلالات روانپریشی مثل اختلال استرس پس از تروما (ضایعه عاطفی)، رفتارهای خودكشی و سوءمصرف موادمخدر و الكل قرار دارند.

دكتر مارگارت كوتاجار و دستیاران وی با مقایسه نرخ بروز اختلالات روانپریشی در دو هزار و 759 كودك سوءاستفاده شده و زیر 16 سال با چهار هزار و 938 كودك در گروه دیگر به این نتایج دست یافته و متوجه شدند: طی یك دوره 30 ساله كسانی كه در كودكی مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌اند دو برابر بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به اسكیزوفرنی هستند، این در حالی است كه در بسیاری موارد موضوع سوءاستفاده از كودك آشكار نمی‌شود. هر چند كه این كودكان باید سریعا تحت حمایت‌های كلینیكی و اجتماعی قرار بگیرند تا مشكل آنها در سنین بالاتر وخیم‌تر نشود.

تاثیر نامطلوب مسكنها در توان تولیدمثلی نوزادان پسر

مصرف مسكن‌های خفیف در دوران بارداری روی توان تولید مثل نوزادان پسر تاثیر نامطلوبی بر جای می‌گذارد. مادرانی كه در دوران بارداری‌شان از داروهای مسكن خفیف مثل آسپیرین و ایبوبروفن استفاده می‌كنند به میزان زیادی خطر بروز اختلالات تولیدمثلی را در نوزادان پسر خود افزایش می‌دهند.

مادرانی كه از این تركیب داروها مصرف می‌كنند، احتمال زیادی دارد، پسرانی به دنیا بیاورند كه به اختلالات تولیدمثلی در اعضای تناسلی مبتلا باشند. این كودكان پسر در سنین بالاتر حتی ممكن است در معرض خطر ابتلا به سرطان اعضای تولیدمثلی قرار بگیرند. آنها تاكید كردند: با توجه به نتایج به دست آمده مادران باردار در زمینه استفاده از این داروها باید حتما تحت مشاوره قرار بگیرند. زنان باردار حتی برای مصرف همین داروهای معمولی و متداول هم باید حتما با پزشك خود مشورت كنند.

امكان پیشبینی دیابت حاملگی با استفاده از دور كمر

با استفاده از تست تعیین سطوح تری‌گلیسیرید و اندازه دور کمر زنان باردار، ممکن است پزشكان بتوانند بسیار زودتر از زمان قطعی، احتمال ابتلای این زنان به دیابت دوران بارداری را پیش‌بینی کنند. محققان در این باره اعلام کردند: به دلیل اینکه دیابت‌های دوران بارداری، اغلب در اواخر دوران بارداری (اصولا 6 ماه بعد از بارداری) تشخیص داده می‌شوند و تست‌های زمان‌بر و پرهزینه‌ای هستند، این یافته‌ها می‌توانند راهی برای کشف زودتر این مشکل در زنان باردار باشند.

بررسی‌های انجام‌شده توسط دانشگاه مونترال بر روی بیماران بیمارستانی در کانادا نشان می‌دهد: در بین 144 زن باردار حاضر در مطالعه، زنانی که دور کمر بیشتر از 85 سانتی‌متر و سطوح بالایی از تری‌گلیسیرید را دارا بودند، در خون آنها چربی بسیاری یافت شد که این یافته‌ها در سه ماه اول بارداری نسبت به سه ماهه دوم بارداری که تست‌های گلوکز خون گرفته شد، بیشتر بود. سطوح بالایی از گلوکز یا قند در خون، نشانه وجود دیابت دوران بارداری است و زمانی ایجاد می‌شود که بدن به مقدار کافی انسولین ترشح نمی‌کند. محققان اظهار داشتند: احتمالا بتوان با تعیین سطوح تری‌گلیسیرید و اندازه دور کمر زنان به پیش‌بینی زودتر بروز دیابت پرداخت و در کنترل و بهبود آن اقدامات موثرتری را انجام داد.

«ژن خوابآلودگی» شناسایی شد

خواب‌آلودگی و خستگی افراد ریشه در ژن آنها دارد. محققان با توجه به این مساله که بعضی افراد خسته‌تر از دیگران به نظر می‌رسند و تمام روز احساس خستگی می‌کنند به مطالعه این امر پرداختند. وجود این ژن باعث می‌شود بعضی افراد خسته‌تر و کسل‌تر از سایرین باشند. آنها که اسم این ژن را «ژن خواب‌آلودگی» گذاشته‌اند، برای انجام این تحقیق افراد مورد مطالعه خود را در دو گروه دارای ژن حامل سلامتی و فاقد این ژن تقسیم کردند. نكته قابل توجه این بود كه افراد نمونه دارای این نوع ژن خواب‌آلودگی، حتی پس از استراحت کامل هم اظهار خواب‌آلودگی می‌کردند.

برچسب ها: آكنه چيست، راه هاي درمان آكنه، پیش‌بینی دیابت حاملگی از دور كمر، شناسايي ژن خواب آلودگي تعداد بازديد: 703 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز