Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
پنجشنبه 29 شهریور 1403 - 04:41

6
دی
زنان پس از زایمان، باهوش‌تر می‌شوند!

زنان پس از زایمان، باهوش‌تر می‌شوند!

تازه هاي پزشكي، از داروی جدید درمان اسکیزوفرنی تا كشف ژنی كه مقصر کم‌خوابی در انسان مي شود.

تحريريه پزشك امروز

 

 

لاتودا؛ داروی جدید درمان اسکیزوفرنی

سازمان غذا و دارو آمریکا داروی جدید موسوم به «لاتودا» را جهت درمان اسکیزوفرنی در بزگسالان تایید کرد. اختلال روانی اسکیزوفرنی در حدود یک درصد از جمعیت آمریکا را به خود مبتلا کرده است که بازتاب روانی آن دچار شدن به توهمات شدید، اختلال در تفکر و رفتار، شکاکیت و شنیدن صداهایی است که دیگران آن را نمی‌شنوند.

چای سبز در پیشگیری از سرطان سینه بی‌تاثیر است

بین مصرف چای سبز و كاهش خطر بروز سرطان هیچ ارتباطی وجود ندارد. موتوكی ایوازاكی، ‌متخصص مركز ملی سرطان ژاپن در توكیو و دستیارانش اطلاعات حاصل از مركز بهداشت عمومی ژاپن را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

برخی آنتی‌اکسیدان‌ها برای بدن مضر هستند!

بر اساس نتایج این تحقیق دو نوع آنتی اکسیدان موسوم به کوئرستین و اسید فرولیک که در گیاهان یافت می‌شوند منجر به تشدید سرطان کلیه در موش‌ها می‌شوند.

تاثیر نژاد در بازگشت هپاتیت C پس از پیوند كبد

نژاد در برگشت‌پذیری بیماری هپاتیت C پس از انجام عمل پیوند كبد در این بیماران تاثیرگذار است به‌طوری كه در بیماران سفیدپوستی كه كبد پیوندی دارند، شدت بازگشت بیماری نسبت به بیماران سیاه پوست بسیار بیشتر است.

كاهش خطر افسردگی پس از سكته مغزی با مصرف ویتامین B

مبتلایان به سكته مغزی كه از مكمل‌های ویتامین B استفاده می‌كنند، بهتر می‌توانند با افسردگی مقابله كنند. برای اولین بار معلوم شده است كه در صورت استفاده از این ویتامین‌ها خطر بروز علایم افسردگی پس از سكته مغزی در این بیماران كاهش پیدا می‌كند. اما در این بررسی جدید به‌طور خاص معلوم شد، بیماران نجات‌یافته از سكته مغزی كه به‌طور روزانه فولیك اسید، ویتامین B6 و ویتامین B12 مصرف می‌كنند تا 50 درصد كمتر در معرض افسردگی هستند.

تشدید خطر دیابت با مصرف طولانی‌مدت مكمل گلوكوزامین

طبق نتایج آزمایشات، استفاده دوز بالا یا طولانی مدت از مكمل گلوكوزامین موجب مرگ سلول‌های پانكراس می‌شود و می‌تواند خطر بروز دیابت را افزایش دهد. تماس زیاد و طولانی با گلوكوزامین سبب افزایش چشمگیر مرگ سلول‌های پانكراس كه تولیدكننده انسولین هستند، می‌شود و این پدیده عامل بروز «دیابت» است. مكمل غذایی گلوكوزامین معمولا از پوسته صدف‌ها یا در آزمایشگاه تولید می‌شود و به عنوان كمك كننده برای ترمیم غضروف‌های مفاصل به فروش می‌رسد. گلوكوزامین در بدن در ساخته شدن بالشتك غضروفی كه سر استخوان‌ها را در مفاصل احاطه می‌كنند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تولید دارویی جدید و موثر برای مقابله با سرطان‌های ریوی

متخصصان علوم پزشكی در انگلیس داروی جدیدی را تولید ‌كرده‌اند كه بیش از نیمی از بیماران مبتلا به نوع خاصی از سرطان ریه به این دارو واكنش نشان داده‌اند. این دارو در واقع ژن‌هایی را مورد هدف قرار می‌دهد كه سبب بروز سرطان می‌شود. این بیماران به سرطان‌ ریه سلولی غیركوچك و پیشرفته ALKـ مثبت مبتلا بودند كه 57 درصد از آنها به‌طور نسبی یا كامل به قرص‌های جدید موسوم به «كریزو تینیب» واكنش مثبت درمانی نشان دادند.

اثربخشی اسیدهای چرب اشباع نشده در پیشگیری از بیماری‌های لثه

پژوهشگران آمریکایی عقیده دارند اسیدهای چرب اشباع نشده با چند پیوند دوگانه (Polyunsaturated fatty acids) مانند روغن ماهی در پیشگیری و درمان بیماری‌های لثه تاثیر چشمگیری دارنددر این خصوص تاثیر مصرف دوكوزاهگزانوئیك اسید بیش از دو نوع دیگر بود و تا حدود 20 درصد از ابتلا به بیماری‌های لثه جلوگیری می‌کند. این تاثیر در خصوص ایکوزاپنتانوئیک اسید کمتر است، اما در اسید لینولنیک اصلا چشمگیر نبود.

زنان پس از زایمان، باهوش‌تر می‌شوند!

زنانی كه مادر می‌شوند، اغلب گلایه می‌کنند که کندذهن شده‌اند. اما نتایج یك مطالعه جدید حاكی است که در واقع به دنیا آوردن نوزاد ممکن است آنها را باهوش‌تر كند. این پژوهش نشان می‌دهد بر ماده خاکستری مغز زنان در هفته‌ها و ماه‌های پس از زایمان افزوده می‌شود و جالب اینکه مادرانی که کندذهن‌ترین بوده‌اند، بیشترین حجم افزایش سلول‌های مغزی را تجربه كرده‌اند. عصب‌شناسان دانشگاه نامدار ییل در ایالات متحده مغز 19 تازه مادر را در هفته‌های پس از زایمان اسکن کردند.

کورتکس مغز افراد سیگاری نازک‌تر است!

کورتکس مغز افراد سیگاری نازک‌تر از افراد غیرسیگاری است. قسمت‌هایی از کورتکس مغز افراد سیگاری که وظیفه تصمیم‌گیری و کنترل محرک‌ها را بر عهده دارند، نازک‌تر از کورتکس مغز افراد غیرسیگاری است.

درمان افسردگی با دستكاری ژن‌ها!

استفاده از ژن‌های درمانی در بخش‌های خاصی از مغز سبب از بین رفتن نشانه‌های افسردگی در یک نمونه موشی از این بیماری شد.  این موفقیت می‌تواند به صورت بالقوه زمینه‌ساز روش جدیدی در درمان موردهای شدید افسردگی در انسان باشد که در آنها دارو کارساز نیست. اما، ویژگی تهاجمی این درمان و دشواری بیش از معمول تبدیل‌سازی دستاوردهای عصب روان‌پزشکانه از نمونه‌های حیوانی به انسان، می‌تواند استفاده بالینی از این روش را پیچیده كند.
مرگ  سلول‌های سرطانی با  نانوذرات  مغناطیسی!

محققان آلمانی با استفاده از نانوذرات مغناطیس موفق به نابود کردن سلول‌های سرطانی شدند. گروهی از محققان آلمانی موفق به دستیابی روشی موسوم به «ترموتراپی» برای درمان سرطان‌ها شدند که در آن با استفاده از نانوذرات مغناطیسی سلول‌های سرطانی را از بین می‌برند. در این روش ابتدا نانوذرات مغناطیسی به سوی سلول‌های سرطانی فرستاده و سپس با قرار دادن بیمار در یک میدان متناوب مغناطیسی درمان آغاز می‌شود.

كشف ژنی كه مقصر کم‌خوابی است

پژوهشگران آمریکایی با انجام تحقیقاتی بر روی DNA ژنی را کشف کردند که جهش آن می‌تواند منجر به کم‌خوابی و بی‌خوابی شود. این دانشمندان ژنی به نام DQB1*0602 را کشف کردند که دارنده آن بسیار کم می‌خوابد و با احتمال بیشتری مواجه است که در طول شب چند مرتبه بیدار شود. نتایج این بررسی‌ها نشان داد حاملان ژن DQB1*0602 نیاز به خواب بسیار متفاوتی با دیگران داشتند.

 

برچسب ها: آنتی‌اکسیدان‌ها مضر براي بدن، داروي مقابله با سرطان ريوي، كشف ژن كم خوابي، داروي درمان اسکیزوفرنی، چاي سبز براي پيشگيري سرطان سينه تعداد بازديد: 624 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز