Loading...
شما از نسخه قدیمی این مرورگر استفاده میکنید. این نسخه دارای مشکلات امنیتی بسیاری است و نمی تواند تمامی ویژگی های این وبسایت و دیگر وبسایت ها را به خوبی نمایش دهد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه به روز رسانی مرورگر اینجا کلیک کنید.
دوشنبه 26 شهریور 1403 - 22:44

6
دی
درمان افسردگی با طب سوزنی

درمان افسردگی با طب سوزنی

خواندني هاي پزشكي، از بیماری لثه كه سبب زایمان زودرس هستند تا کشف ماده جدید برای تولید داروهای تسکین‌دهنده دردهاي عصبي مي شود.

تحريريه پزشك امروز

 

 

بیماری لثه سبب زایمان زودرس می‌شود

 بیماری لثه در مادران باردار سبب زایمان زودرس و پیش از موعد می‌شود. متخصصان دندانپزشكی در دانشكده طب دندانی دانشگاه پنسیلوانیا به وجود این رابطه پی برده‌اند. به گفته این متخصصان، شمار قابل توجهی از عوامل روی افزایش احتمال زایمان زودرس تاثیر دارند مانند پایین بودن شاخص توده بدنی، سیگار و مصرف الكل اما در این بررسی جدید معلوم شده است كه عفونت‌های دهانی نیز این خطر را تشدید می‌كنند. متخصصان با بررسی 322 زن باردار كه همگی مبتلا به بیماری لثه بودند، تاثیر این فاكتور را در زایمان زودرس تایید كردند.


داروهای ضد تهوع سبب تشكیل لخته‌های خونی می‌شوند

داروهایی كه به طور معمول برای كاهش حالت تهوع و استفراغ تجویز می‌شوند تا یك سوم خطر تشكیل لخته‌های خونی را افزایش می‌دهند. صدها هزار نفر از مردم انگلیس امروزه از داروهای جدید آنتی‌سایكوتیك استفاده می‌كنند كه اساسا برای درمان اختلال شیزوفرنی تجویز می‌شوند اما در عین حال این داروها برای درمان مشكلات عادی‌تری مثل تهوع و استفراغ هم كاربرد دارند.

پزشكان تصریح كردند: از آنجا كه بررسی‌های اخیر روی 100 هزار مصرف كننده افزایش خطر بروز لخته‌های خونی ناشی از خوردن این داروها را نشان می‌دهد لذا باید در استفاده از آنها بسیار محتاطانه‌تر عمل كرد. متخصصان دانشگاه ناتینگهام همچنین روی 25 هزار نفر كه دچار لخته‌های خونی در پاها و ریه‌های خود شده بودند، بررسی و آزمایش كردند. آنها دریافتند: حدود سه چهارم از افراد تحت مطالعه از داروی پروكلرپرازین استفاده كرده‌اند كه به طور گسترده برای درمان تهوع و استفراغ استفاده می‌شود.

درمان افسردگی با طب سوزنی

طب سوزنی تغییرات مهمی در بخش‌هایی از مغز ایجاد می‌كند كه شرایط و ویژگی‌های احساسی را تنظیم می‌كنند و به همین خاطر این روش سنتی چینی می‌تواند یك درمان مضاعف بیولوژیك برای بهبود افسردگی و سایر اختلالات اعصاب و روان باشد.

 واكسن آنفلوآنزای فصلی خطر سكته قلبی را كاهش می‌دهد

واكسن آنفلوآنزای فصلی خطر بروز حمله قلبی را تا 19 درصد در افراد بالای 40 سال كاهش می‌دهد. تزریق واكسن آنفلوآنزای فصلی امكان حمله قلبی را كاهش می‌دهد در حالی كه واكسن ذات‌الریه در كاهش نرخ ابتلا به حمله قلبی شدید تاثیری ندارد.

درمان سرطان پروستات با داروی كلسترول

برای درمان بیماران مبتلا به كلسترول بالا می‌تواند برای درمان سرطان پروستات هم مفید باشد. این داروی استاتینی موسوم به «روسوواستاتین-A» با نام تجاری كریستور، رشد سلول‌های سرطانی پروستات را كه از انسان به موش‌های آزمایشگاهی پیوند زده شده بودند، سركوب و متوقف می‌كند. دكتر زیائو - یان ون و دستیاران وی در بیمارستان سنت مایكل 2000 مولكول كوچك را در جنین‌های زبراماهی‌ها مورد معاینه قرار دادند. تحقیقات نشان داد: هفت تركیب كه چهارتای آنها استاتین‌ها هستند، رشد عروق خونی در جنین‌ها را كند یا متوقف می‌سازند.

 عفونت‌های ویروسی دوران كودكی سبب بروز چاقی می‌شوند

عفونت‌های ویروسی دوران كودكی می‌توانند سبب بروز چاقی شوند. اگر شما تصور می‌كنید كه داشتن اضافه وزن، تقصیر خود فرد یا حتی والدین او است اكنون بهتر است یكی دیگر از دلایل بروز چاقی را بدانید و این تصور را اصلاح كنید چون مطالعات نشان داده است كه عفونت‌های دوران كودكی یكی از عوامل بروز چاقی در سنین بالاتر هستند.
 کشف ماده جدیدی برای تولید داروهای تسکین‌دهنده درد

عملکرد این ماده که به‌طور طبیعی در بدن انسان تولید می‌شود تسکین درد در زمان بیماری‌های التهابی مثل ورم مفاصل و دردهای عصبی است. آناندامید از خانواده موادی است که تغییرات عملکردهای فیزیولوژیکی بدن را تنظیم می‌کنند. از جمله این عملکردها می‌توان به پاسخ به استرس، درد، افسردگی، اضطراب و چاقی اشاره کرد. تاکنون تصور می‌شد که آناندامید از طریق تنظیم فعالیت سلول‌های نورونی حاضر در مغز و در مغز نخاع و بنابراین تنها در سطح دستگاه عصبی مرکزی اثر تسکین‌دهنده درد را تولید می‌کند.

برقراری ارتباط با بیماران مرگ مغزی

بیمارانی که در مرحله هوشیاری و بیهوشی قرار دارند و حالتی که به حالت نباتی پایدار شهرت دارد، ارتباط برقرار کرد». افرادی که در اثر آسیب‌های جدی مغزی در بیهوشی کامل بوده و هیچ نشانه‌ای از هوشیاری از خود نشان نمی‌دهند، نه‌‌تنها می‌توانند گفت‌وگوی افراد دیگر را درک کنند، بلکه می‌توانند به سوالات ساده پاسخ دهند. با استفاده از دستگاه کم‌هزینه‌تر «برق‌نگار مغزی» که فعالیت‌های الکتریکی مغز را کنترل می‌کند نیز می‌توان چنین پاسخ‌هایی را ردیابی کرد.

پیوند موفقیت‌آمیز سلول‌های مخروطی شبکیه به چشم نابینا

متخصصان در دانشگاه کالج لندن توانستند سلول‌های مخروطی شبکیه چشم را که برای بینایی رنگی بسیار ضروری به شمار می‌روند با موفقیت به چشمان موشی نابینا پیوند بزنند. دانشمندان امیدوارند با دست یافتن به توانایی در انجام چنین پیوندهایی و جدا کردن سلول‌های قابل پیوند مخروطی و میله‌ای شبکیه چشم از سلول‌های بنیادین، سلول‌هایی که توانایی تبدیل شدن به هر عضو و اندامی را دارند، بتوانند به‌زودی برای نابینایی، درمانی ارایه کنند. تقریبا تمامی نابینایی‌ها در اثر از بین رفتن سلول‌های مخروطی به وجود می‌آیند وی به همراه همکارانش سلول‌های قابل پیوند زدنی جنین و نوزاد موش را به دست آورده و بر اساس فعالیت‌های ژنتیکی سلول‌ها، آنهایی که در نهایت به سلول‌های میله‌ای و مخروطی تبدیل می‌شدند را جدا کردند.

 

برچسب ها: داروهاي تسكين دهنده درد، رابطه بيماري لثه با زايمان زود رس، برقراري ارتباط با بيماران مرگ مغزي، پيوند شبكيه به چشم نابينا، درمان افسردگي با طب سنتي تعداد بازديد: 707 تعداد نظرات: 0

نظر شما در مورد اين مقاله چيست؟

فیلم روز
تصویر روز